Jump to content

Utenbordsmotor som passer til Suvi 495 robåt?

lorentzt

Recommended Posts

Jeg har en Suvi 495 robåt som jeg er godt fornøyd med. Har brukt en liten elektrisk motor med hell til den.

Innimellom kunne jeg tenkt meg en bensin motor som kunne fått meg relativt raskt til fiskeplassen i andre enden av vannet (ca 7km ). Tanken er da å ro / kjøre elektrisk når jeg først er der..

Har sett på Honda 4 HK, men fikk anbefalt å gå for en 6 HK i stedet. Er det noen som har erfaringer på om denne båten tåler 6hk motor? 

Gjerne også erfaringer om hvor stor fart (stille sjø) jeg kan forvente på båten med de to alternativene?

tror ikke denne båten kommer til å gå fortere med 6hk enn med 4hk, men 6hk på halv gass er nok straks mer behagelig mtp lydnivå enn en liten motor på full gass. 

Farten på en slik båt bestemmes av vannlinjelengden , kanskje opp mot 6 knop..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jøss.. bare vant til "konvensjonelle" spissbåter og de går ikke på den måten iallefall :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha