Jump to content

Nytt defrosteranlegg til Bavaria 32 Sport


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i vår tatt steget fra 15 fots skjærgårdsjeep (som fortsatt er i flåten) til en helt ny Bavaria 32 Sport. I denne har jeg Webasto 3.5kW dieselvarmer med uttak i begge kabiner. Jeg ønsker imidlertid å få varme opp i cockpit under kalesjen både ved kjøring og når vi ligger i havn. Jeg har 2 stk KAD32 motorer og en varmtvannsbereder koblet til styrbord motor.

 

Mine tanker rundt dette var:

Legge ut to slanger/dyser ekstra fra dieselvarmer (en fremme ved førerplass og en bak i sittegruppen).

Koble opp defrosteranlegg med separate slanger/dyser til hver av kabinene (2 stk) og 2 stk i cockpit pluss i tillegg få varm lufte på vindskjerm.

 

Men det finnes selvsagt spørsmål til dere som kan dette (har erfaring):

Er det enklere med elektrisk styrbare spjeld som velger om luftstrømmen skal komme fra diesel eller defroster?

Hvilken defroster skal jeg velge til formålet?

Skal jeg velge en separat defroster til vindskjermen, og en til å varme opp resten?

Og kanskje det største problemet, hvordan skal jeg lede varm luft frem til vinduene/vindskjermen? Det er ikke plass til noe varmluftsrør på undersiden (for da er jeg inne under taket i kabinen. Jeg tenkte på et hvitt rør/slange som kunne limes fast og bores hull i for at luften skal slippe opp på vinduene. Men hvilke dimensjoner bør dette røret ha, og hvor store bør hullene som luften skal komme ut være? Og hvor tett bør hullene bores?

 

På forhånd takk for all hjelp jeg kan få! :confused:

Link to post
Share on other sites

Å få 65mm luftslanger opp på dashbordet kan vere vanskelig på en båt som ikke er tilrettelagt for dette.Et alternativ er jo selvfølgelig å bruke fleire mindre slanger, men effekten blir jo en del redusert da.

Kan du legge inn et bilde av dashbordet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal for sikkerhets skyld ta ned takplatene i kabinen og på toalettet for å se om det er plass til noen tynnere slanger (f.eks. dem som brukes som trekkerør i hus). Ellers så vurderte jeg å bruke slike trekkerør med mange hull i liggende fremme i dashbordet. Men det blir jo ikke så pent. Kanskje jeg kan bruke f.eks. 3-4 av de trekkerørene som er 16mm i diameter og fordele hullene på disse. Og dersom det fungerer kan jeg kanskje feste dem permanent ved å lime dem fast og deretter bruke sparkel til å få det fint og jevnt (som en kanal). Til slutt avslutte med hvit topcoat i samme farve som dashbordet? Jeg er redd jeg da må ta ut rutene for å komme til, og det har jeg veldig lite lyst til på en båt som er 4 mnd gammel.

 

Jeg skal ta bilde av dashbordet når jeg kommer hjem fra UK :cheers:

Link to post
Share on other sites

Eller:

 

Kanskje jeg skal lage meg en kanal som jeg bygger opp med glassfiber.

 

Jeg ville da først hatt laget en pappmal med den korrekte buen som følger vinduene. Etter at pappmalen er laget bruker jeg denne videre for å forme streng og hønsenetting til et "skjelett" av en kanal. Etterpå kan jeg lime aluminiumsfolie utenpå skjelettet med kontaktlim. På toppen av kanalen kan jeg skjære ut en bue av en tynn plate som jeg limer fast. Etterpå smører jeg på polyester og legger på duk slik at dette blir tett og sterkt nok. Til slutt blir det sparkel og topcoat i interiørets farve. Og vips så har jeg en kanal til å montere små dyser i (eller bore huller i).

 

Hvor elegant det blir er avhengig av mine kunstneriske evner. Og dessverre er ikke dem akkurat på topp. Men jeg har arbeidet med glassfiber før på denne måte, og bør vel kanskje klare det dersom jeg bruker tid på det. Og om den ikke passer, så trenger jeg ikke lime den fast. Jeg kan da bruke sparkel og tilpasse den litt etter litt. Og til slutt teste om den virker. Om den virker, ja da er det bare å bruke hvit sikafleks og lime den fast på dashbordet.

 

Kanalen bør lages så lav som mulig for å ikke se dum ut. En 60mm slange har 2827mm^2 tverrsnitt. For å få dette til med en rektangulær kanal kan jeg f.eks. bruke 100mm x 28mm for å få samme tverrsnitt. Dette tror jeg ikke bør se for ruvende ut.

 

Flere tips mottas med takk. Og jeg skal holde dere underrettet om hva som skjer videre. Men først blir det en lang ferie. Dette blir høst og vinterarbeid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...