-Luna- Startet 16.August.2017 Del på Facebook Startet 16.August.2017 Hei, Da tok forbruksbatteriet vårt kvelden etter 12 år! Dette var et 225Ah Banner batteri som jeg mener har vært i båten siden den var ny. Etter en dyp utlading "kokte" det under nattens lading. Litt skummelt, men ingen skade skjedd utenom litt lukt. Laderen gikk på fullt så regner med det er en celle som har tatt kvelden. Har egentlig ventet på at dette skulle skje siden det er såpass gammelt. CO måleren i båten slo ut på lukten/gassen. Da kommer det store spørsmålet, hva installerer jeg nå? Dette er hva jeg har: 1 x 180 Ah start høyre 1 x 180 Ah start venstre 1 x 225 Ah forbruk, winch og baupropell 1 x 65 Ah generator 5.5Kw 1 x 25 A lader start 1 x 25 A lader forbruk og generator Dynamoene er koblet til hvert sitt start batteri og forbruk(+ generator) får strøm fra venstre side ved hjelp av en diode skiller. Denne diode skilleren har vært grunnen til at forbruksbanken har ladet dårlig under gange. Dette er slik jeg ser for meg at det må bli: 1 x 180 Ah start høyre (eventuelt start begge) 2 x 180 Ah (totalt 360Ah) start venstre, forbruk, winch og baupropell 1 x 65 Ah start generator Dynamo høyre lader start høyre og generator med en BEP. Dynamo venstre lader forbruksbanken. Volvo penta frarådet meg å koble generatorene sammen. Begge dynamoene lader med 14,3V. Hva mener dere om å fjærne det ene start batteriet? Er dette en holdbar løsning? Jeg gjør dette p.g.a plassmangel. Er det bedre å koble begge motorene til en felles start? Jeg må også bytte laderen til forbruksbanken siden laderen er oppgitt til bank størrelse 300Ah. Det er også fordel med en kraftig lader hvis man må lade med generator i uthavn. Da selvfølgelig uten å forstyrre andre :-) Noen som har forslag til en god og kraftig lader som ikke tømmer lommeboken? Vurderer Trident 1240 (40A) som koster 2695,- Noen meninger?? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
StorStas Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 12 år er en anstendig levetid for forbruksbatterier. Du bør kanskje ikke gjøre altfor store endringer i det opplegget ditt, for det fungerer tydeligvis . Ellers, her er mine 2 cents: Bruk samme startbatteri til begge motorene, så frigjør du plass. Et startbatteri alene vil uansett kunne starte motorene mange ganger. Vil du ha ekstra trygghet på sikt, ordner du en batterivender så du også kan starte fra forbruksbanken. Dynamolading: Hvor kraftige dynamoer har du? Er de type 50-60A så hadde det vært en fordel om du kunne utnytte begge til å lade forbruksbanken. Er de derimot f.eks. over 100A så kommer de uansett ikke til å kunne lade en 360Ah batteribank så veldig mye fortere i par enn de vil gjøre alene. Ihvertfall ikke hvis du går for helt vanlige bly/syre batterier. Siden det ikke er aktuelt å koble de to dynamoene sammen ville jeg gjort som du tenker, og latt den ene dynamoen gå til forbruk alene. Så kan den andre dynamoen konsentrere seg om start + generator, med en skillediode, vanlig relé eller VSR (eks. BEP) imellom. Vil du ha ennå bedre lading av forbruksbanken da, kan du vurdere en s.k. batteri-til-batteri lader mellom startbatteriet og forbruksbanken. F.eks. en 30A som denne her kan gi et bra tilskudd fra den ene dynamoen til den andre. Den vil "overføre" strøm fra startkretsen til forbrukskretsen når startkretsen allikevel har strømoverskudd. Da slipper du å koble sammen dynamoene, men får allikevel utnyttet begge dynamoene. Med riktig program vil den også topplade forbruksbatteriet raskere enn hva den dedikerte dynamoen klarer alene. Landstrømslading: Har de eksisterende laderne dine flere utganger, kan den laderen som nå lader startbatteriet også lade forbruksbatteriene på den ledige utgangen. Da vil du få nok ladekraft til forbruk, siden startbatteriet ikke trekker stort. Alternativt kan du komme billigere unna enn du planlegger, med å kjøpe en mindre (type 10A) lader til startbatteriet og så bruke begge de eksisterende 25A laderne på forbruk. Du vil da i praksis få en 50A lader på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 Takk for tilbakemelding StorStas! Med tanke på så få tilbakemeldinger er jeg vel ikke helt på bærtur med opplegget mitt :-) Men du har mange gode forslag jeg tar til meg og noen jeg vurderer på sikt. Dynamolading: For å være helt ærlig vet jeg ikke hvor store de er. Jeg vil sjekke dette ved første mulighet. Jeg kommer til å installere en Victron for å få kontroll på de nye forbruksbatteriene. Om ladestrømmen er for lav var det et godt forslag med en batteri - til - batteri lader. Jeg vil anta uten å ha lest manualen at de er galvanisk adskilt? Om ladingen er tilstrekkelig lar jeg det være slik det er. Landstrømslading: De eksisterende laderene har to utganger hver. Da kan jeg koble dem sammen og få 50A. Jeg vil gå for denne løsningen om det virker i praksis. Jeg ser ingen grunn til at laderene ikke skal kunne virke paralellkoblet? At generator og start batteri er koblet på begge laderenes inngang nummer to gjør ingen ting. De skal til en hver tid være fulladet og ikke trekke stort. I går installerte jeg den nye 2 x 180Ah banken. Å flytte batterier fra et trangt motrorrom er noe jeg ikke gjør til vanlig. Det gikk etter mange timer med jekkestropper og hjemmebygget løfteåk. Batterier er tunge saker! Spesielt det gamle 225Ah batteriet. Gir en tilbakemelding på hvordan det virker når jeg har fått koblet opp alt sammen. Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Da er den nye banken på plass med 500A shunt. De to 25A laderene virket fint når de var paralellkoblet. Koblet inn begge to og fikk en ladestrøm på ca 40A. Da gjenstår det å ta det i bruk :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
StorStas Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Flott, dette blir bra . Et lite tips når du nå allikevel er så flink å bruke krympestrømper på koblingene. Det ser ut som det er "inspeksjonshull" i den nærmeste kabelskoen, det kan med fordel tettes. F. eks. en liten dæsj smeltelim ("pistollim") vil duge. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Bra observert! Det vil bli utbedret :-) Skal også trekke rør på plusslederene som ikke har dette slik at de ikke kan kortslutte så lett. Sover bedre om natten da :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 27.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2017 Batteriene virket supert i helgen! 110Ah brukt fra fredag til søndag i følge Victron måleren. Tror vi hadde klart en natt til før banken var på 50%(180Ah). Tidligere var batteriene slitne etter en natt i uthavn. Etter oppstart klarte dynamoen 58A ladestrøm. Vil anta den er på 60A da? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ingar Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Takk for tilbakemelding. -Luna- skrev On 8/16/2017 at 11.04: Volvo penta frarådet meg å koble generatorene sammen. Begge dynamoene lader med 14,3V. De som driver med dette har tilsynelatende liten kunnskap, derfor har svært mange båter med dobbel-installasjon én dynamo som i praksis ikke er i bruk. Kan doble ladekapasiteten med et korrekt installasjon. Ville vært interessant og hørt VP's begrunnelse. Noen som har en VP tegning som viser anbefalt oppkobling av 2 dynamoer? Manualene Installasjon av små/store motorer i Dokumentarkivet nevner det ikke. Kun at man skal benytte "dubbeldiodesats" ved 2 batteribanker. Dette var VP's løsning i flere 10 år etter at "alle andre" hadde oppdaget at den var en ubrukelig. Ladespenningen blir altfor lav. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2017 Noen begrunnelse fikk jeg ikke, bare at de hadde blitt spurt om dette før og frarådet dette. Jeg er i tenkeboksen på å prøve likevel. Lett for dem å fraråde for at de ikke skal si noe galt. Mitt tidligere oppsett hadde en diodeskiller som gav for lav ladespenning. Merket at banken var slapp selv etter flere timers gange. Spesielt om man hadde mye forbruk under gange. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ingar Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Det kan gjøres relativt enkelt: Siden du har en 3. batteribank for generatoren må du ha et ekstra VSR-relé for denne. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 @Luna: Har du en sånn "V-reim" på dynamoen, eller er det "multi-rib" (flat med fem-seks små spor)? Er det V-reim så er det gode sjanser for at det er 60A dynamo, men har du multi-rib så er det nok 115A. (evt. kanskje også 140A). Hva slags motor har du, kanskje noen med samme motor kan hjelpe å belyse. Har du 115A dynamoen så har du nok også en s.k. "ekstern sense" som kan trekkes frem til batteriene for å få betydelig bedre lading. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Sitat StorStas : Har du 115A dynamoen så har du nok også en s.k. "ekstern sense" som kan trekkes frem til batteriene for å få betydelig bedre lading. Ja, synes mye tyder på at ihvertfall sense mangler eller er feilkoblet. Med rundt 14,4 volt ut fra begge dynamoene så får ikke det batteriet som lades via skilledioden mer enn ca 13,7 volt. Den dynamo som lader via skillediode burde vært opp i rundt 15 volt for og få 14,4 v til batteri. Men synes det har vært mye feilkobling med skilledioder. Hvis det er den blå dioden som volvo bruker er det en del enkle tester og gjøre. Måle spenning på diodens inngang(dynamo). Skal være ca 0,7 volt(ca 15volt) høyere enn utgangene til batteriene. Og når motor ikke er i gang skal det heller ikke være spenning på inngangen. Er det batterispenning på inngang når motor står stille er det feilkoblet fordi et batteri da er direkte koblet til dynamo, mens det andre lades via diode. Da må det bli ulike ladespenninger på de to. Skilledioder har spenningsfall ja, men får man kompensasjon for fallet funker det helt utmerket, noe senseledningen normalt gir om denne er tilsluttet forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) Litt på siden, men dog relevant (håper jeg). Jeg har en slik BEP-DVSR/batterivelger (0, 1, 2, 1+2) mellom 2 batterier (1dynamo, uten ekstern sensing - dessverre). Opplever dere at den BEP saken gjør jobben sin som den skal? (jeg opplever ladingen jeg ser på batterimonitorene som noe snodig, men det kan være meg og mine forventninger. (har ikke dedikert startbatteri, batteriene brukes om hverandre til motor+ECU+instrumenter og forbruk (pumper)) i det siste har jeg stort sett startet med batteriet det er minst igjen på (veldig lettstartet motor) er mer nøgd med hva jeg ser på monitorene da) Redigert 28.August.2017 av janet tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
StorStas Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 @janet er du sikker på at du har et Dual VSR og ikke bare et "vanlig" VSR? DVSR føler på begge batteriene mens VSR føler på bare et av de, og da må det batteriet være det samme som det du lader for at vsr skal koble sammen batteriene. Mener det skal lyse en liten diode på (d)vsr når batteriene er sammenkoblet, har du sjekket om det lyser? (D)vsr skal koble sammen batteriene når et av de passerer 13.2V eller deromkring. Hvis batteriene står i noenlunde nærhet av hverandre så skal spenningen over batteripolene være noenlunde lik når batteriene er sammenkoblet. Forstår det som du har en monitor pr batteri, hva sier de om spenningen på batteriene? Starter du med batterivelgeren på 1+2 så gjør vel det samme jobben som VSR når det gjelder å koble sammen batteriene. Har du prøvd det, og hva ser du evt på monitoren da (PS! Ikke vri på btterivelgeren mens motoren går). Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 11 hours ago, Ingar said: Det kan gjøres relativt enkelt: Siden du har en 3. batteribank for generatoren må du ha et ekstra VSR-relé for denne. Oppkoblingen av VSR er grei, men har noen erfaring eller informason av hva som kan gå galt om man kobler to dynamoer sammen med VSR? Noen som har tips til et enkelt og gratis program for å lage koblingsdiagram på pc? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
janet Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 StorStas skrev for 3 timer siden: @janet er du sikker på at du har et Dual VSR og ikke bare et "vanlig" VSR? DVSR føler på begge batteriene mens VSR føler på bare et av de, og da må det batteriet være det samme som det du lader for at vsr skal koble sammen batteriene. Mener det skal lyse en liten diode på (d)vsr når batteriene er sammenkoblet, har du sjekket om det lyser? (D)vsr skal koble sammen batteriene når et av de passerer 13.2V eller deromkring. Hvis batteriene står i noenlunde nærhet av hverandre så skal spenningen over batteripolene være noenlunde lik når batteriene er sammenkoblet. Forstår det som du har en monitor pr batteri, hva sier de om spenningen på batteriene? Starter du med batterivelgeren på 1+2 så gjør vel det samme jobben som VSR når det gjelder å koble sammen batteriene. Har du prøvd det, og hva ser du evt på monitoren da (PS! Ikke vri på btterivelgeren mens motoren går). takk, tja, skal titte på boksen re VSR/DVSR, karen i butikken sa dual, men hva jeg har kjøpt? er så høyt vann her nå at det er vanskelig å komme oppi sjarken, må drøye for å sjekke ja, det er en lysdiode på boksen, har aldri helt skjønt hva som skal til for at den skal lyse, den lyser av og til LENGE etter at motoren er skrudd av og batterivelger satt i 0. batteriene står kloss i hverandre og det er ca 50-60 cm kabel mellom bryter/batterier og positiv buss/skinne; slik jeg trodde/tror dette skal funke: om man starter med ett batteri; releet vil da flippe slik at det batteriet man brukte til start lades (det andre lades ikke) når batteriet man startet med er kommet opp på et visst nivå så flipper releet igjen og begge batteriene lades om jeg starter med 1+2 så ser monitorene rimelig vettuge ut, re lade påtrykk Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Marwin Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Ikke bare Volvo som hadde for lav ladespenning Ingar. Handboka for BMV viste samme uvett? Men til strengen: Vurder å sette inn et batteri ved trusteren. (Koblet sammen med forbruksbanken) Dette gir mere effekt av trustere (pga lavere spenningsfall) og et tilskudd til forbruksbanken. (Etter filterbytte diesel fikk jeg luft i systemet og forsto årsaken til at startbatteriet er på 120 Ah... Til vanlig starter Yanmaren på første 'knepp') Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
StorStas Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 -Luna- skrev for 2 timer siden: ...Oppkoblingen av VSR er grei, men har noen erfaring eller informason av hva som kan gå galt om man kobler to dynamoer sammen med VSR? ... Det er noen her inne som har rapportert om alarmer som trigger "umotivert", og turteller som faller ut, når man kobler sammen to dynamoer. Det kan skje hvis den ene dynamoen slutter helt å produsere strøm, men bare på systemer som er vare for akkurat dette. Hvor vanlig det er å få problemer ved sammenkobling på denne måten er jeg ikke skråsikker på, men det virker ikke som det er veldig utbredt. Jeg ville for øvrig brukt en høvelig sikring i kretsen til VSR. janet skrev for 1 time siden: ... ja, det er en lysdiode på boksen, har aldri helt skjønt hva som skal til for at den skal lyse, den lyser av og til LENGE etter at motoren er skrudd av og batterivelger satt i 0. ... Tror du har forstått det meste av virkemåten for (D)VSR, men uansett: VSR = Volt Sensitive Relay. Det forholder seg kun til spenningen det føler på batteri(ene) og ikke noe annet. Dioden viser om VSR har koblet sammen batteriene. VSR kobler sammen batteriene når det batteriet den føler på, kommer opp i 13.2V eller deromkring (konkret verdi for innkoblingsverdien finner du i bruksanvisningen om du har den). VSR føler kun på ett batteri, og når det batteriet kommer opp i 13.2V eller deromkring så kobler den sammen begge batteriene. DVSR føler på begge batteriene, sånn at hvis ett av batteriene kommer opp i 13.2V eller deromkring så kobler DVSR sammen batteriene. (Sjekk for øvrig at alle koblinger er OK). VSR kobler batteriene fra hverandre når batterispenningen synker ned til 12.8V eller deromkring (utkoblingsspenningen står også i bruksanvisningen). Det kan ta noe tid, avhengig av batteriene. Har du tilfeldigvis AGM/Gel batterier så kan det i noen tilfeller ta riktig så lang tid, type dagevis om du er maks uheldig. Skal ikke gå nærmere inn på det her, men det viktige er å forstå at det er spenningen over batteripolene til enhver tid som bestemmer om og når VSR kobler batteriene sammen, og når det kobler ifra. VSR har ikke noe forhold til om motoren går i seg selv, så om du f.eks. har en landstrømslader så vil den også kunne "trigge" VSR (siden det kun er spenningen som bestemmer). Hvis dynamoen går til batterivelgeren så er det batterivelgeren som bestemmer hvilke(t) batteri som får lading inntil VSR evt. kobler inn. Hvis dynamoen går rett til ett av batteriene så er det dette batteriet som alltid får lading først, og så vil VSR evt. koble inn det andre batteriet etter en (liten) stund. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 takk, det der var klargjørende, for meg (har alltid begge batteriene på landstrømsladere (24/7) når båten er "hjemme") dynamo, starter, forbrukere etc går til/fra positiv skinne/buss, ingen ting går rett til batteri (med noen veldig få unntak) i praksis vil det si at dynamo går til batterivelger Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 da har jeg vært i sjarken og sjekket: på den tynne plast merke-lappen/skiltet som er limt på releet står det; VSR Voltage Sensitive Relay Module 125A Dual Sense Cut in 13,7V DC Cut out 12,8V DC så da er det vel dual sense jeg har det er drøyt 5 år siden jeg kjøpte dette, jeg har sett i butikker og i BEP kataloger at selve teksten på klistremerket har variert en god del Noen sier DVSR i stor text noen sier VSR i stor text og dual sense i liten text Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
hegra Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Du kan jo bare prøve deg frem. Start motor med bryter på 1. Hvis dioden på Releet lyser så lader den. Stopp motor og sett på noe som bruker strøm slik at dioden slukker, releet kobler ut. Start så opp igjen med bryter på 2. Lyser dioden da også lader den på begge og da er det dual sense. Stor fordel om det er dual sense i ditt tilfelle da det ikke betyr noe hvilet batteri du velger og starte med. Alle batteri blir ladet samme om den står på 1 eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 @janet, du har DVSR ja, og nå som du vet hvordan det fungerer så kan du gjøre som hegra sier, prøve og observere. Du beskrev forresten bare problemet ditt som "snodig", så ikke godt å si hva du egentlig mente var galt ?. En ting som slår meg, er at uten sense på dynamoen så kan det hende at det er vanskelig/tar lang tid å få polspenningen over 13.7V (kommer an på dynamoen m.m.) og at DVSR derfor kanskje ikke kobler sammen som forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 StorStas skrev On 16.8.2017 at 16.18: Bruk samme startbatteri til begge motorene, så frigjør du plass. Et startbatteri alene vil uansett kunne starte motorene mange ganger. Vil du ha ekstra trygghet på sikt, ordner du en batterivender så du også kan starte fra forbruksbanken. Dette ville jeg ikke gjort. Om du får problemer med batteriet er du fri for startmulighet på begge motorene. Har du common rail motorer så skal du IKKE gjøre det slikt da lav batterispenning medfører problemer med begge motorer samtidig. Du har rett og slett fjernet hele driftsredundansen i anlegget. Det opplegget du har er utført iht. produsentens anvisninger og grunnprinsippet skal ikke endres. I ytterste konsekvens kan havari som følge av strømfeil på et batteri der du i utgangspunktet skulle hatt backup og drift på gjenværende motor bli problematisk å forklare forsikringsselskapet om du har gjort det på den foreslåtte måten. Jeg har følgende opplegg: 1x180Ah start SB 1x180 Ah start BB 1x180 Ah Generator + Hekkthruster 3x180 Ah Forbruk + Baugthruster + Inverter Det er 1x115 Ah dynamo på hver motor + landstrømslader. Som originalt hadde denne batteripakken kun 1x180 Ah forbruk. Dette var for lite så en ekstra batterikasse med 2x180 Ah ble satt inn i ettertid. Nå fungerer opplegget utmerket. Det består i tillegg av flere volt sensitive releer som sammenknytter bankene om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 Cheefengineer: Jeg gikk for det oppsettet jeg skisserte i første innlegg: 1 x 180 Ah start høyre. Høyre dynamo lader denne. 2 x 180 Ah (totalt 360Ah) start venstre, forbruk, winch og baupropell. Venstre dynamo lader denne. 1 x 65 Ah start generator. Ikke koblet til dynamo enda, men VSR kommer mot høyre eller venstre. Jeg er enig med at motorene bør ha hver sin separate bank med tanke på driftssikkerheten. Jeg var først litt usikker på hvordan det ville bli å starte venstre motor på en nedtappet forbruksbank, men kommer til å lage en mulighet for å koble sammen bankene med en VSR (selv om det ikke er anbefalt av VP). Dette kommer jeg til å skille med en hovedbryter slik at den kun benyttes ved behov. Da kan høyre motor startes først og gi strøm til venstre motor eller motsatt. Jeg har også mulighet til å starte generator for å lade forbruksbank så da burde behovet være dekket. 6 x 180Ah batterier må ta masse plass? Jeg var usikker på om 2 x 180Ah batterier var nok til forbruksbanken, men etter helgens uthavnopphold er jeg overbevist om at dette går veldig bra. Da kan vi ligge 2-3 dager uten at banken går under 50%. Ligger vi i uthavn på vinterstid (som vi ofte gjør) er det bare til å kjøre litt generator. Da er vi som oftest alene likevel :-) Etter å ha fjærnet diodeskilleren ble ladingen til forbruk betraktelig økt. Hvort mye vet jeg ikke, men 0,7 volt lavere ladespenning var ikke bra. Etter ca 2t gange var baken tilnærmet full igjen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Chiefengineer Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 I original batterikasse står det 4x180 Ah. Den ekstra batterikassen tar noe plass ja men det var ikke så problematisk å finne plass. Du har ikke nevnt hvilke motorer du har men om du har D-serie er problemet at ved f.eks. andre forbrukere tilknyttet som thruster etc. kan fort spenningen ved bruk droppe til kritisk nivå for motor og utløse alarm. Derfor vil man ikke ha denne typen oppsett på common rail motorer. Og batteripakken blir gjerne større enn normalt siden det er dedikert 180Ah batteri både til SB og BB motor. Til generator hadde jeg ikke trengt like stort batteri men dette forsyner også hekkthruster så da er det greit med en viss størrelse og det er originalmontert slik av fabrikken. Hos meg er det i tillegg en emergency knapp på instrumentpanelet som sammenkopler de to motor-batteriene om nødvendig. Dette er også gjort av Fairline som originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.