-Luna- Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Det står to D4-260 i båten. Fikk ikke noe alarmer ved bruk av bautrøster på turen men tar poenget. Har vurdert et lite batteri rett ved siden av trøster for å unngå dette. Ser at spenningen dropper en del når den brukes. Ble anbefalt et dedikert batteri av type som gir mye strøm på kort tid av batteri leverandøren. Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
janet Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 StorStas skrev for 6 timer siden: @janet, du har DVSR ja, og nå som du vet hvordan det fungerer så kan du gjøre som hegra sier, prøve og observere. Du beskrev forresten bare problemet ditt som "snodig", så ikke godt å si hva du egentlig mente var galt ?. En ting som slår meg, er at uten sense på dynamoen så kan det hende at det er vanskelig/tar lang tid å få polspenningen over 13.7V (kommer an på dynamoen m.m.) og at DVSR derfor kanskje ikke kobler sammen som forventet. jeg har vel egentlig ikke et problem, snodig betyr bare at det jeg ser på monitorene virker pussig på meg, har vel i stor grad lagt tenking rundt den DVSR saken på hylla, har innfunnet meg med at DVSR gjør saker og ting jeg ikke helt har grep om men, om jeg nå holder fast på det at dioden lyser kun ved sammenkopling og det eneste som styrer releet er målt polspenning så burde ting bli klarere tenker jeg jeg vil helst ha en dynamo nr 2 (en liten en på 15-20 A holder), studerte det i går (igjen), dårlig plass - må en god del kirurgi til bra poeng det der med polspenningen, å komme opp på 13,7V krever litt digresjon: ellers interessant å lese om strøm/batterier her på BP, folk har ulike båter og ulike erfaringer og prioriterer dermed ulikt for meg er det ikke noe poeng å sikre at jeg alltid har strøm til å starte motoren, det fyker alltids båter forbi som kan praies og som villig hjelper med jumperkabler det viktige for meg er å alltid ha strøm til lensepumper - følgelig har jeg et noe annerledes el-opplegg enn andre; har egentlig 2 hovedpaneler - 1 panel for motor/instrumenter/ECU/starter/fuelpumpe/mating av loom etc og 1 panel for forbruk (lys/lanterner, pumper, kompressorhorn, uttak fra cig tenner panel etc) hvert hoved panel har sine egne batterivelgere (for både + og -) og sine egne busser ingen felles jord eller returstrømkabel begge B kan dedikeres 100% til motor eller til forbruk begge B kan åpnes for både motor og forbruk et vilkårlig batteri kan åpnes for motor og/eller forbruk vilkårlig batteri kan låses til forbruk eller motor vilkårlig batteri kan holdes utenfor det hele dette krever en god del kabling og en god del brytere, men jeg er komfortabel og nøgd med dette passer mitt behov V8 rules. Link to post
Chiefengineer Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 -Luna- skrev for 3 timer siden: Det står to D4-260 i båten. Fikk ikke noe alarmer ved bruk av bautrøster på turen men tar poenget. Har vurdert et lite batteri rett ved siden av trøster for å unngå dette. Ser at spenningen dropper en del når den brukes. Ble anbefalt et dedikert batteri av type som gir mye strøm på kort tid av batteri leverandøren. Ja Volvo Penta vil ikke velsigne et opplegg som tillater andre forbrukere enn en motor pr. dedikert startbatteri for D-serien. Og det bør ha relativt høy kapasitet. 180 Ah er normalt for D6. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Har ikkje Becker ein del snasne produkt som kan gi gevinst i slike dillemma? https://www.finn.no/64801010 Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Ett 180ahr batteri pr motor synes jeg får preg av "spurv med kanoner". Å starte en motor trekker typisk 1-2ahr. Man har igjen 178 av de 180 når 1. motor er startet. Regner med at motorene det er snakk om her iallfall har 100A dynamoer, da tar det bare noen sekunder før batteriet er fullt igjen. Hva slags feil er det man ser for seg som gjør det nødvendig å ha 2 startbatterier? At et batteri plutselig er defekt? Sjansen for det er mildt sakt liten. Og skulle det ubetenkelige skje så kan man vente med å kaste fortøyningen til man har fått hjelp? Og skal man holde batteriene helt separate innebærer det også at den ene dynamoen i praksis ikke er i bruk. Hvis ikke man har to separate forbrukbanker også da. Link to post
StorStas Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 @Chiefengineer, Du innehar nok et hav av kunnskap om commonrail motorer som jeg mangler, så dette anser jeg bare som en god anledning til å lære Risiko kan være så mangt, og jeg har ennå ikke blitt helt overbevist om at to dedikerte batterier må være såå mye bedre enn ett batteri + en reserve. Så lenge motoren sviver så vil vel dynamoen produsere nødvendig strøm for å holde motoren gående? Da ser jeg bare for meg en eneste situasjon hvor et defekt batteri kan stelle i stand betydelig trøbbel, og det er hvis det får en indre kortslutning i større eller mindre grad. Av nyskjerrighet så skulle jeg gjerne visst hvordan Fairline har dimensjonert denne Emergency parallellkoblingen, for å stå imot lasten av et kortsluttet batteri pluss en startmotor. Og vet man at ikke det døde batteriet da tar ned spenningen såpass på det friske at man får problemer på den motoren også? Her ser jeg for meg en god prosentvis sjanse for at den Emergency knappen enten ikke fyller noen funksjon i praksis, eller at den bare setter i gang enda mer ugreie. Worst case scenario er om det sitter et (til formålet) underdimensjonert relé i den parallelkoblingen. Sånn at reléet sveiser seg fast, det friske batteriet tømmer seg i det syke, og man står der med to tomme batterier og to døde maskiner. Og mens man ligger der og venter på SSR så tar reléet fyr. Nå setter jeg selvsagt ting på spissen her, men et helt "vanlig" flatt batteri syns jeg ikke er alvorlig i denne sammenhengen. Det vil i mine øyne bare være et problem når man skal starte opp, og da ligger man vel gjerne sånn til at man kan ordne seg med diverse nødløsninger. Jeg tenker ihvertfall at hvis man ikke vet 100% sikkert hva som skjer ved en slik parallellkobling, så skal man heller halte hjem på den gjenværende motoren og satse på at hr. Murphy ikke er ombord den dagen. Et av flere alternativer i det overnevnte scenario er å ha en vender som bestemmer hvilket batteri det skal startes ifra, som jeg foreslo. Med ett felles dedikert startbatteri så trenger man da én vender. Selv om man riktignok får driftsproblemer på begge motorer samtidig så får man vel også med grei sannsynlighet i gang begge motorer igjen. Jeg påstår ikke å sitte på fasiten her, men syns heller ikke dette er helt svart-hvitt (ennå). Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn