Jump to content

vinrude 115hk 97mod., tilt fungerer ikke

Myhank

Recommended Posts

Jeg har en Ibiza 17 sport med Evinrude 115hk, V4. motoren er en 97 modell.

Jeg har problemer med å få tilt på kontrollboksen til å fungere. Tilt med knappene på siden av motoren fungerer fint.

Jeg har målt og feilsøkt litt, men finner ikke ut hva det er.

Jeg har kontakt fra bryter på kontrollboks og ned til begge releene. Kablene fra bryter på kontrollboks går inn på samme punkter på releene som knappene på siden av motoren.

Det går også 12v inn på bryter.

Men rett før releene er det en kontakt med tre ledere. en fra bryter på side av motor og en fra kontrollboks. Fra bryter på side av motor er dette blå/grønn/rød (opp/ned/12v). Men på kablene som kommer fra bryter på kontrollboks er det blå/grønn/oransje med hvit strek. oppe ved kontrollboksen er det blå/grønn/rød. Jeg regner med at 12v oppe ved boksen er for å sende 12v via blå eller grønn til rele når man trykker knappen. Men når jeg måler den hvitoransje ved kontakten er det ikke 12v her. Noen som vet hvor denne ledningen går og om det er det den går til som kan være synderen?

Vanligste el-feil på eldre motorer er dårlig kontakt i koblingene.

Rengjør og vedlikehold kontaktflatene meget grundig, etter produsentens spesifikasjoner.

Du gjør rett i å finne ut hvor langt i kretsen du har 12v.

Der hvor du ikke lenger har 12v, har du feilen.

Er det vanskelig å vite hvor ledningen går, må du forfølge fysisk den fra ende til ende.

Redigert av Karl Norge (see edit history)

det som er rart er at på ledningene inn på rele (opp/ned) kommer det 12v ved bruk av bryter på kontrollboks. Som det også gjør når jeg kjører tilt med bryterene på siden av motoren.

Så må kanskje begynne å splitte opp ledningsnettet for å finne hvor den tredje ledningen går og om den går til noe som stopper tilt fra kontrollboks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...