Myhank Startet 16.August.2017 Link til dette innlegget Startet 16.August.2017 Jeg har en Ibiza 17 sport med Evinrude 115hk, V4. motoren er en 97 modell. Jeg har problemer med å få tilt på kontrollboksen til å fungere. Tilt med knappene på siden av motoren fungerer fint. Jeg har målt og feilsøkt litt, men finner ikke ut hva det er. Jeg har kontakt fra bryter på kontrollboks og ned til begge releene. Kablene fra bryter på kontrollboks går inn på samme punkter på releene som knappene på siden av motoren. Det går også 12v inn på bryter. Men rett før releene er det en kontakt med tre ledere. en fra bryter på side av motor og en fra kontrollboks. Fra bryter på side av motor er dette blå/grønn/rød (opp/ned/12v). Men på kablene som kommer fra bryter på kontrollboks er det blå/grønn/oransje med hvit strek. oppe ved kontrollboksen er det blå/grønn/rød. Jeg regner med at 12v oppe ved boksen er for å sende 12v via blå eller grønn til rele når man trykker knappen. Men når jeg måler den hvitoransje ved kontakten er det ikke 12v her. Noen som vet hvor denne ledningen går og om det er det den går til som kan være synderen? Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 (redigert) Vanligste el-feil på eldre motorer er dårlig kontakt i koblingene. Rengjør og vedlikehold kontaktflatene meget grundig, etter produsentens spesifikasjoner. Du gjør rett i å finne ut hvor langt i kretsen du har 12v. Der hvor du ikke lenger har 12v, har du feilen. Er det vanskelig å vite hvor ledningen går, må du forfølge fysisk den fra ende til ende. Redigert 16.August.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Myhank Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 det som er rart er at på ledningene inn på rele (opp/ned) kommer det 12v ved bruk av bryter på kontrollboks. Som det også gjør når jeg kjører tilt med bryterene på siden av motoren. Så må kanskje begynne å splitte opp ledningsnettet for å finne hvor den tredje ledningen går og om den går til noe som stopper tilt fra kontrollboks. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Har du 12v helt frem til rele, så kobler det garantert inn. Hvis ikke er det feil på rele, mangler jord, eller du har ikke 12v helt frem likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Myhank Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Jeg får måle litt til rundtom.. kommer 12v frem. På akkurat de samme punktene som fra den andre bryteren. Releene fungerer helt fint. Har bestillt meg bok på motoren nå, så får se om jeg blir klokere da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.