Dr Nelson Startet 16.August.2017 Del på Facebook Startet 16.August.2017 (redigert) Har en Ibiza og syns det er litt dødgang i rattet. Kan vel dreie 1/4 del gang før det skjer noe. Og i sakte fart må jeg ratte litt mye syns jeg. Hvordan lufter eller fyller jeg på olje på denne? Ser det plastrøret som er åpent helt oppe til venstre på bildet, skal det fylles noe der? Redigert 16.August.2017 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Det där är en mekanisk styrning Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 (redigert) Som Sopmeister sier så kan det for meg også se ut som en mekanisk styring. Her har du en vaier. Har du sett etter slakk på roraksling? Om du ikke ser noe synlig slakk så tror jeg du må åpne for å se hva det er som er galt. Jeg kjenner ikke denne båten så dette er på generelt grunnlag Redigert 16.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Ligner på Ultraflex mek. styring lik den jeg hadde i Polar-snekka mi. Hadde også ganske mye slark her. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Har aldri vært borti dette med styringa før. men en som sa det var hydraulisk.. jaja, hører mye rundt. Da er det wire. Skal nok sjekke litt under vinterlagring da. Blir ikke noe kjøp av hydraulisk styring i år ihvertfall. takker for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 (redigert) Det er en mekanisk styring. Finnes forskjellige merkevarer av disse. Det er i prinsippet en fleksibel "tannstang" som dyttes/ dras ved å vri på rattet. Rattet har tannhjul, og wiren har en fleksibel tannstang. Når tennene blir slitt blir det dødgang. Det er tre steder som kan gi dødgang som du kan sjekke: 1) Styresnekken og / eller "tannstangen" på wire er slitt (da kan du vri på rattet uten at noe annet beveger seg. Hvis du ser at det ikke er noen bevegelse i wire så er ligger dødgangen her.) 2) Slitt holder på akterspeilet. Bak på akterspeilet sitter wire fast i en holder. Denne har ofte en plastikk-kule som tillater wire å endre vinkel mens man svinger på motoren. Hvis denne er slitt kan wire vandre litt, og det vil gi dødgang. ) 3) Slitt kopling til motoren. På motoren sitter det ofte en kule som sitter fast i wiren. Litt som tilhengerfestet sitter fast i tilhengerdraget. Hvis denne er slitt, eller ikke strammet godt nok, kan det gi dødgang. Du kan bytte wire hvis dødgangen er der. Evt bytte både wire og styresnekke. Du må måle lengden på den wiren du har, bestille ny, og bytte. Skal du bare bytte en av delene så bør du ha samme merke som du har i dag. Du kan oppgradere til hydraulisk styring, men du kan også oppgradere til en mekanisk styring som er laget slik at den ikke blir så lett påvirket av motorens krefter. https://www.maritim.no/mekanisk-styring-3?size=48 Hydraulisk styring til "små" motorer (max 120 hk): https://www.maritim.no/hydrodrive-hydraulisk-styring-mf115-mra#.WZSxmdPyiRs Redigert 16.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Autofil Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Du trenger ikke nødvendigvis måle kabelen, lengden står på strømpen. F.eks: M66 16ft, M66 er typen og 16ft er lengden. Tar du kostnaden så vil jeg uten tvil anbefale deg å montere hydraulisk med en gang. Har selv en båt med mekanisk styring der jeg nettopp har byttet wiren men dessverre så hjalp det bare litt.. Hos meg er også snekka slitt. Lar det være sånn resten av sesongen så blir det nok ombygging til hydraulisk i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Jag har två nya styrningar. 1) Uflex Gotech kit, hydraulisk styrning. ca 5500SEK 2) Uflex t71fc, mekanisk styrning utan non-feedback. Ny m66 wire på 9fot. Ca 2100SEK Kan säga att båda styrningarna har ungefär samma spel i navet/växeln. Men det stora plusset för den hydrauliska stryningen är non-feedback som är väldigt skönt. Däremot så har den mindre slaglängd, om jag minns rätt endast 186mm. Det tycker jag är i minsta laget, det beror dock på vilket behov man har av att navigera på platser med litet utrymme. Jag ser inte ett tydligt behov av hydraulisk styrning på mindre båtar, säg <5.5 meter eller då man önskar köra väldigt snabbt. Jag hade gärna provat uflex t73fc som har non feedback funktionalitet och är mekanisk. Faktum är att en mekanisk styrning är hälften så dyr och ger en i min mening renare installation. Man slipper även kladdet med oljan. Jag tycker man hör lika många personer som har små läckage i nipplar och anslutningar som man hör om folk som inte har något läckage. Min mening är alltså att det inte behöver vara självklart bättre med hydraulisk styrning på en mindre båt som inte körs fortare än 30knop. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Dette er dessverre ikke noe hydraulisk styring, men tannhjulsstyring med wire. Dødgang kan være slitt wire, eller at tannhjulene i styresnekka er utslitt!! Bytta netopp på sønnens båt, og satte på en dobbeltvirkende en, slik at styringa ikke vrir seg når man slipper rattet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.