Jump to content

Hydraulisk styring. Hvordan lufte og fylle olje på denne modellen?


Dr Nelson

Recommended Posts

Har en Ibiza og syns det er litt dødgang i rattet. Kan vel dreie 1/4 del gang før det skjer noe. Og i sakte fart må jeg ratte litt mye syns jeg. 

 

Hvordan lufter eller fyller jeg på olje på denne? Ser det plastrøret som er åpent helt oppe til venstre på bildet, skal det fylles noe der? 

 

IMG_8687.JPG

Edited by Dr Nelson (see edit history)
Link to post

Som Sopmeister sier så kan det for meg også se ut som en mekanisk styring. Her har du en vaier. Har du sett etter slakk på roraksling? Om du ikke ser noe synlig slakk så tror jeg du må åpne for å se hva det er som er galt.

Jeg kjenner ikke denne båten så dette er på generelt grunnlag

Edited by Kjellg (see edit history)
Link to post

Har aldri vært borti dette med styringa før. men en som sa det var hydraulisk.. jaja, hører mye rundt. 

Da er det wire. Skal nok sjekke litt under vinterlagring da. 

Blir ikke noe kjøp av hydraulisk styring i år ihvertfall.

 

takker for tips:)

Link to post

Det er en mekanisk styring. Finnes forskjellige merkevarer av disse. Det er i prinsippet en fleksibel "tannstang" som dyttes/ dras ved å vri på rattet. Rattet har tannhjul, og wiren har en fleksibel tannstang. Når tennene blir slitt blir det dødgang.

 

Det er tre steder som kan gi dødgang som du kan sjekke:

 

1) Styresnekken og / eller "tannstangen" på wire er slitt (da kan du vri på rattet uten at noe annet beveger seg. Hvis du ser at det ikke er noen bevegelse i wire så er ligger dødgangen her.)

 

2) Slitt holder på akterspeilet. Bak på akterspeilet sitter wire fast i en holder. Denne har ofte en plastikk-kule som tillater wire å endre vinkel mens man svinger på motoren. Hvis denne er slitt kan wire vandre litt, og det vil gi dødgang. )

 

3) Slitt kopling til motoren. På motoren sitter det ofte en kule som sitter fast i wiren. Litt som tilhengerfestet sitter fast i tilhengerdraget. Hvis denne er slitt, eller ikke strammet godt nok, kan det gi dødgang.

 

Du kan bytte wire hvis dødgangen er der. Evt bytte både wire og styresnekke.  Du må måle lengden på den wiren du har, bestille ny, og bytte. Skal du bare bytte en av delene så bør du ha samme merke som du har i dag.

 

Du kan oppgradere til hydraulisk styring, men du kan også oppgradere til en mekanisk styring som er laget slik at den ikke blir så lett påvirket av motorens krefter. 

 

https://www.maritim.no/mekanisk-styring-3?size=48

 

Hydraulisk styring til "små" motorer (max 120 hk):

https://www.maritim.no/hydrodrive-hydraulisk-styring-mf115-mra#.WZSxmdPyiRs

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du trenger ikke nødvendigvis måle kabelen, lengden står på strømpen. F.eks: M66 16ft, M66 er typen og 16ft er lengden.

Tar du kostnaden så vil jeg uten tvil anbefale deg å montere hydraulisk med en gang.

Har selv en båt med mekanisk styring der jeg nettopp har byttet wiren men dessverre så hjalp det bare litt.. Hos meg er også snekka slitt.
Lar det være sånn resten av sesongen så blir det nok ombygging til hydraulisk i vinter.

Link to post

Jag har två nya styrningar. 

 

1) Uflex Gotech kit, hydraulisk styrning. ca 5500SEK

2) Uflex t71fc, mekanisk styrning utan non-feedback. Ny m66 wire på 9fot. Ca 2100SEK

 

Kan säga att båda styrningarna har ungefär samma spel i navet/växeln. Men det stora plusset för den hydrauliska stryningen är non-feedback som är väldigt skönt. Däremot så har den mindre slaglängd, om jag minns rätt endast 186mm. Det tycker jag är i minsta laget, det beror dock på vilket behov man har av att navigera på platser med litet utrymme.

 

Jag ser inte ett tydligt behov av hydraulisk styrning på mindre båtar, säg <5.5 meter eller då man önskar köra väldigt snabbt. Jag hade gärna provat uflex t73fc som har non feedback funktionalitet och är mekanisk.

 

Faktum är att en mekanisk styrning är hälften så dyr och ger en i min mening renare installation. Man slipper även kladdet med oljan. Jag tycker man hör lika många personer som har små läckage i nipplar och anslutningar som man hör om folk som inte har något läckage.

 

Min mening är alltså att det inte behöver vara självklart bättre med hydraulisk styrning på en mindre båt som inte körs fortare än 30knop.

 

Link to post

Dette er dessverre ikke noe hydraulisk styring, men tannhjulsstyring med wire. Dødgang kan være slitt wire, eller at tannhjulene i styresnekka er utslitt!!  Bytta netopp på sønnens båt, og satte på en dobbeltvirkende en, slik at styringa ikke vrir seg når man slipper rattet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...