Helleberg Startet 17.August.2017 Del på Facebook Startet 17.August.2017 Har en 4012 Garmin kartplotter. Sliter med at den skrur seg av, spesielt når det er sjø. Har kommet frem til at det er strømtilførselen, nærmere bestemt kontakten. Har prøvd å bøye litt på pinnnene, hjelper litt men blir raskt dårlig igjen. Det er to kontakter inn på plotteren. Kjenner at den andre sitter godt og tillater lite bevegelse. Strøm tilførselen er litt vinglete, selv når man skrur til låse ringen. Noen som har vært borti det samme? Alternativt, hvor kan jeg henvende meg i Oslo? Ved søk på Garmin sin side dukker XXL, Clas Olson osv opp. Antar at det er få fag personer der. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hei Jeg bruker Garmin Norge, de er greie, kanskje noe treg på å svare på e-mail, men de er flinke. De skaffer også det du trenger. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 var borti lignende med en eldre Garmin gps, der viste det seg å være sikringsholderen på strømkabelen som hadde dårlig kontakt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Typisk dårlig kontakt, bør sjekke hele kabellengden (fra GPS til batteri) inklusiv sikring som IVAR sier, husk også jord. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Turbåt Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Jeg har i dag en 4012, som trådstarter. Den fungerer uten problemer. Men, i gamlebåten hadde jeg en plotter som falt ut innimellom. Jeg var sikker på at det var et kontakt- eller jordingsproblem, men så visste det seg til slutt at det var kun en firmwareoppdatering som skulle til for at enheten fungerte som den skulle igjen. Nevner dette kun for at det skal være sagt. Synes nok likevel det høres ut som at du har et kontaktproblem. Det fine med kontaktproblemer er at de kan fremprovoseres og repeteres. Har du klart å gjøre det? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Helleberg Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) John_Kr skrev for 3 timer siden: Hei Jeg bruker Garmin Norge, de er greie, kanskje noe treg på å svare på e-mail, men de er flinke. De skaffer også det du trenger. Supert! Da hører jeg med de. Har du et tlf nummer eller en nettside kanskje? Turbåt skrev for 2 timer siden: Jeg har i dag en 4012, som trådstarter. Den fungerer uten problemer. Men, i gamlebåten hadde jeg en plotter som falt ut innimellom. Jeg var sikker på at det var et kontakt- eller jordingsproblem, men så visste det seg til slutt at det var kun en firmwareoppdatering som skulle til for at enheten fungerte som den skulle igjen. Nevner dette kun for at det skal være sagt. Synes nok likevel det høres ut som at du har et kontaktproblem. Det fine med kontaktproblemer er at de kan fremprovoseres og repeteres. Har du klart å gjøre det? Det har jeg. Kan være slik det begynte også i og for seg. Er et "hanskerom" under plotteren. Om jeg er på noen som helst i nærheten av kabelen eller kontakten så skrur den seg av. Innimellom vil den ikke skru seg på heller, da er det bare å lirke litt på kontakten så får jeg skrudd den på. Redigert 17.August.2017 av Helleberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 https://support.garmin.com/nb-NO/ Her er linken til support sia dems. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Turbåt Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 1 hour ago, Helleberg said: Om jeg er på noen som helst i nærheten av kabelen eller kontakten så skrur den seg av. Innimellom vil den ikke skru seg på heller, da er det bare å lirke litt på kontakten så får jeg skrudd den på. Glimrende. Når du har funnet feilen er mye gjort. Kanskje det holder for deg å bestille ny kabel for strømforsyningen: https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/pn/010-10922-00 http://www.ebay.com/itm/Garmin-2-Pin-Power-Cable-f-GPSMAP-4xxx-5xxx-Series-/282510810881 http://www.ebay.com/itm/Garmin-Power-Cable-Right-Angle-For-GPSMap-4000-5000-Series-/271675656020 Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Joltus Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Du kan jo prøve å feste kabelen på et vis? Åsså ville eg sjekket om det kan være brudd i en leder? Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hei, Jeg har samme plotter og samme problem, synes også at powerkontakten er veldig løst. Jeg ser også at spenningsindikatoren på plotteren viser 1-1,5V lavere enn det jeg har på batteriet. Resultatet er at plotteren slår seg fort av når jeg bruker mye truster eller ankervinsj. Har planlagt å sjekke hele kabelstrekket og har mistanke om at Scand har lagt opp en litt tynn ledning til plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 @Moon72 Jøss, akkurat samme problem hadde jeg i min SB29, da jeg kjøpte den. Mens jeg drev feilsøking over tid gikk plutselig lavt-batteri-alarmen på autopiloten min. Da gav jeg opp og leverte båten inn på elektronikkservice. Der fant de ut at forbruksbatteribanken min var helt gåen (batteriene bulte ut noe som visstnok betyr at de engang har vært fullstendig utladet). Etter at jeg byttet ut de tre forbruksbatteriene fungerte alt som det skulle igjen. Inkl at 4012 ikke lenger skrudde seg av ved forvarming av motor eller ved bruk av trøstere. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Moon72 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 @Turbåt Jeg tror ikke det er noe feil med batteriene mine. Det jeg reagerer på at plotteren visere 1-1,5 volt lavere enn det som batteriet viser. Det betyr at det er et spenningsfall. Uansett hvor gode batteriene er vil de nok dette i spenning når trusterne drar sine 200+ ampere, ligger så plotteren enda 1,5 volt lavere er det ikke rart den detter ut. Derfor prøver jeg å sjekke kabelstrekket fra batteriet til plotteren. Utfordringen er bare at det ikke er så lett i en Baltic å finne ut av den salaten bak panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Har også spenningsfall frem til plotteren min. Den viser ikke samme spenning som smartcraften gjør. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Bare som et lite hint, ikke gå ut i fra at voltverdiene som vises på garmin produkter er rett, de er somregel feil. Bruk et ordentlig multimeter til å måle spenning med og helst så nære batteriet som mulig. Denne tabben er det mange som har gått på.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.