Jump to content

Garmin 4012 kartplotter skrur seg av


Helleberg

Recommended Posts

Har en 4012 Garmin kartplotter. Sliter med at den skrur seg av, spesielt når det er sjø. Har kommet frem til at det er strømtilførselen, nærmere bestemt kontakten. Har prøvd å bøye litt på pinnnene, hjelper litt men blir raskt dårlig igjen. Det er to kontakter inn på plotteren. Kjenner at den andre sitter godt og tillater lite bevegelse. Strøm tilførselen er litt vinglete, selv når man skrur til låse ringen. Noen som har vært borti det samme? Alternativt, hvor kan jeg henvende meg i Oslo? Ved søk på Garmin sin side dukker XXL, Clas Olson osv opp. Antar at det er få fag personer der.

Link to post

Jeg har i dag en 4012, som trådstarter. Den fungerer uten problemer. Men, i gamlebåten hadde jeg en plotter som falt ut innimellom. Jeg var sikker på at det var et kontakt- eller jordingsproblem, men så visste det seg til slutt at det var kun en firmwareoppdatering som skulle til for at enheten fungerte som den skulle igjen.

Nevner dette kun for at det skal være sagt. Synes nok likevel det høres ut som at du har et kontaktproblem. Det fine med kontaktproblemer er at de kan fremprovoseres og repeteres. Har du klart å gjøre det?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
John_Kr skrev for 3 timer siden:

Hei

Jeg bruker Garmin Norge, de er greie, kanskje noe treg på å svare på e-mail, men de er flinke. De skaffer også det du trenger.

Supert! Da hører jeg med de. Har du et tlf nummer eller en nettside kanskje?

 

Turbåt skrev for 2 timer siden:

Jeg har i dag en 4012, som trådstarter. Den fungerer uten problemer. Men, i gamlebåten hadde jeg en plotter som falt ut innimellom. Jeg var sikker på at det var et kontakt- eller jordingsproblem, men så visste det seg til slutt at det var kun en firmwareoppdatering som skulle til for at enheten fungerte som den skulle igjen.

Nevner dette kun for at det skal være sagt. Synes nok likevel det høres ut som at du har et kontaktproblem. Det fine med kontaktproblemer er at de kan fremprovoseres og repeteres. Har du klart å gjøre det?

Det har jeg. Kan være slik det begynte også i og for seg. Er et "hanskerom" under plotteren. Om jeg er på noen som helst i nærheten av kabelen eller kontakten så skrur den seg av. Innimellom vil den ikke skru seg på heller, da er det bare å lirke litt på kontakten så får jeg skrudd den på.

Redigert av Helleberg (see edit history)
Link to post
1 hour ago, Helleberg said:

Om jeg er på noen som helst i nærheten av kabelen eller kontakten så skrur den seg av. Innimellom vil den ikke skru seg på heller, da er det bare å lirke litt på kontakten så får jeg skrudd den på.

 

Glimrende. Når du har funnet feilen er mye gjort. Kanskje det holder for deg å bestille ny kabel for strømforsyningen:

https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/pn/010-10922-00

http://www.ebay.com/itm/Garmin-2-Pin-Power-Cable-f-GPSMAP-4xxx-5xxx-Series-/282510810881

http://www.ebay.com/itm/Garmin-Power-Cable-Right-Angle-For-GPSMap-4000-5000-Series-/271675656020

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Hei,

Jeg har samme plotter og samme problem, synes også at powerkontakten er veldig løst. Jeg ser også at spenningsindikatoren på plotteren viser 1-1,5V lavere enn det jeg har på batteriet. Resultatet er at plotteren slår seg fort av når jeg bruker mye truster eller ankervinsj.

Har planlagt å sjekke hele kabelstrekket og har mistanke om at Scand har lagt opp en litt tynn ledning til plotteren.

Link to post

@Moon72 Jøss, akkurat samme problem hadde jeg i min SB29, da jeg kjøpte den. Mens jeg drev feilsøking over tid gikk plutselig lavt-batteri-alarmen på autopiloten min. Da gav jeg opp og leverte båten inn på elektronikkservice. Der fant de ut at forbruksbatteribanken min var helt gåen (batteriene bulte ut noe som visstnok betyr at de engang har vært fullstendig utladet). Etter at jeg byttet ut de tre forbruksbatteriene fungerte alt som det skulle igjen. Inkl at 4012 ikke lenger skrudde seg av ved forvarming av motor eller ved bruk av trøstere.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

@Turbåt Jeg tror ikke det er noe feil med batteriene mine. Det jeg reagerer på at plotteren visere 1-1,5 volt lavere enn det som batteriet viser. Det betyr at det er et spenningsfall. Uansett hvor gode batteriene er vil de nok dette i spenning når trusterne drar sine 200+ ampere, ligger så plotteren enda 1,5 volt lavere er det ikke rart den detter ut. Derfor prøver jeg å sjekke kabelstrekket fra batteriet til plotteren. Utfordringen er bare at det ikke er så lett i en Baltic å finne ut av den salaten bak panelet.:confused:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...