Jump to content

Hvor tom blir en septiktank?

zainka

Recommended Posts

Hei. Ser det er mange tråder om pumpetoalett og tømming av septiktank med kvern. Mye har jeg lært men en ting lurer jeg fortsatt på...

Hvor tomt er tomt?

Sist jeg tømte var tanken full og kjørte en tømmetur . Pumpa går fint og jeg hører den jobber og resultatet kan observeres om man henger seg over ripa. Etter ett par minutter øker turtallet og de kommer noen luftbobler og jeg regner da med tanken er like tanketom som jeg.

Sjekket imidlertid ned i mannhullet (det er det det heter ikke sant) og såg der var "ganske" mye igjen. Litt skuffa forsøkte jeg å tømme en gang til og det kom ut litt mer men ikke helt tom. Ca 5-7cm nivå over bunnen av tanken. Kverna sitt inntak er det laveste i tanken i forhold til waste slangen . Den sitter ganske høyt oppe. Så kverna vil gi det beste resultatet.

Men hva er normalt? Jeg fylte etter med ferskvann og forsøkte igjen for å se on det sim var igjen første gangen var for, ehem, tykt ..  til at det siger ned til inntaket men det gav samme resultat.

Tenker på at vinteren kommer ig at da er det vuktigt å få kjørt tanken helt tom og konservert. Men lurer nå på hvordan d skal gå.

Noen erfaringer?

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Min erfaring er at det blir liggende igjen ei "kake" på toppen hvis men har tømmesussen inn på siden i tanken. Da suger pumpen luft så snart nivået blir så lavt at øvre del av tømmehullet eksponeres. 

I min nye tank, ble tømmestussen montert i bunn av tanken. Det hjalp betraktelig, men ikke 100%.

Jeg bruker for det meste tømmestasjonene, og etter tømming, fyller jeg opp ca halve tanken med vann, og tømmer igjen. Da tømmestussen for dekstømming hos meg er montert ovenfra og ned til ca 1 cm over bunn, får jeg ut det aller meste.

Det siste som er igjen blir vasket ut ved opplag, jeg tømmer alle mine tanker (i båten?)om høsten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
zainka skrev for 3 timer siden:

Tenker på at vinteren kommer ig at da er det vuktigt å få kjørt tanken helt tom og konservert. Men lurer nå på hvordan d skal gå.

Ikke noe problem. Tøm den så godt det lar seg gjøre og ha på bionedbrytbar frostveske (gjennom toalettet, toalettpumpa og så kjører du tømmepumpa til tanken til du ser det kommer ut frostveske). Har aldri opplevd noe problem med å gjøre det sånn. 

Men om tanken er av alu hadde jeg kanskje strekt meg litt lengre for å faktisk få den helt tom. 

Hei og takk for info og gode svar.

Tanken er av plast så det skulle ikke være noe problem.

Har hatt en seanse med å fylle  halveis opp med vann, pumpe ut, fylle opp, pumpe ut, osv en tre fire ganger nå. Det kommer alltid ut en kake med artigsaker når jeg starter pumpa og avslutter med luftbobler, det skulle vel tyde på at den ikke får fjernet alt gørret og at mye ligger igjen. Greit at det skal ligge litt veske igjen, men gørr kunne jeg vert foruten i vinteropplag.

@Nomen

"Det siste som er igjen blir vasket ut ved opplag, jeg tømmer alle mine tanker (i båten?)om høsten."

Høres ut som en "dritt jobb". Hva gjør du for å få tømt siste rest? har du en ekstern pumpe som du bruker eller hur (Beklager, jeg er litt dum så jeg må ha det inn med teskje)?????

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Guest Avmønstret#

Trenger ikke å tømme de siste rester. Tøm så godt det går og fyll på med bionedbrytbar frostveske. Om godsakene ligger på bunnen så legger frostveska seg over så du får ingen lukt. Og det løser opp alt så til våren suser det ut. 

For å snu på det, hvorfor skal du ha den 100% tømt?

Pinkvin skrev 15 minutes ago:

Trenger ikke å tømme de siste rester. Tøm så godt det går og fyll på med bionedbrytbar frostveske. Om godsakene ligger på bunnen så legger frostveska seg over så du får ingen lukt. Og det løser opp alt så til våren suser det ut. 

For å snu på det, hvorfor skal du ha den 100% tømt?

Vet ikke, muligens bare god-følelsen av å vite at det er tomt. Men egentlig er det sikkert helt greit om det ikke er det, men  ble bare litt nysgjerrig også på hvordan andre gjør det.

akk ja, greit å vite at alt er som det skal være i det minste.

Vidar Vidnes

William Shakespeare

zainka skrev for 5 timer siden:

Vet ikke, muligens bare god-følelsen av å vite at det er tomt. Men egentlig er det sikkert helt greit om det ikke er det, men  ble bare litt nysgjerrig også på hvordan andre gjør det.

akk ja, greit å vite at alt er som det skal være i det minste.

Jeg skyller godt igjennom med ferskvann ned dekksavsuget og kjører det igjennom tanken og pumpa/kvernen til det bare kommer rent vann ut..

Så er det frostvæske blanding ned samme hull og ut til det synes i sjøen, og det hele er reint og klart for frosten.

Synnes det er alt for mange båter med "kloakklukt" om bord i, dette er pga slurv og dårlig rengjøring etter min mening..

zainka skrev for 5 timer siden:

@Nomen

"Det siste som er igjen blir vasket ut ved opplag, jeg tømmer alle mine tanker (i båten?)om høsten."

Høres ut som en "dritt jobb". Hva gjør du for å få tømt siste rest? har du en ekstern pumpe som du bruker eller hur (Beklager, jeg er litt dum så jeg må ha det inn med teskje)?????

Det er en drittjobb ja, men tanken er fyllt ned ferskvann og tømt mange ganger før bpten blir tatt opp.

Bruker en vårsuger til å få resten. 

Jeg liker å ha den tømt, gidder ikke å ha dritt som ligger å gjærer der vinteren igjennom.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...