Sea Major Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Er det noen her som har erfaring med at det lekker eksos rundt eksosslangen fra dieselvarmeren? Måtte bytte slange da den gamle var gått helt i oppløsning, men jeg får det ikke tett rundt slangestussen ut fra varmeren (ser i hvert fall sånn ut). Det lekker spesielt ved oppstart og dras dermed inn i luftinntaket og inn i båten. Finnes det noe tetningsstoff/pakning som brukes til dette, eller skal det holde med bare den klemma? Link to post
Bitteliten Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 (edited) er du sikker på at det lekker fra eksosslangen? Vet at på Eber D4 og D5 kan eksoslukt i "varmlufta" inn i båten ved oppstart også være tegn på at veggene i brennkammeret har slått seg. Edited August 17, 2017 by Bitteliten (see edit history) Link to post
Sea Major Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Nei, er ikke 100% sikker, men det er der det ryker, og det ble bedre når jeg bytta slange. Håper i det lengste at det ikke er inni varmeren ? Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Sea Major skrev 19 minutes ago: Finnes det noe tetningsstoff/pakning som brukes til dette, eller skal det holde med bare den klemma? Jeg har brukt sånn vanlig eksospasta fra BT når jeg har montert eksosslange fra varmer. Har lagt en larve mellom flens og slange. Blir steinhard etter oppvarming. Om jeg ikke husker var den på en slags tube, farge brun og grønn eller noe. Link to post
Sea Major Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Takk, jeg kan evt. prøve det for å utelukke at det kommer fra slangen. Hvis det fortsetter å lekke etterpå... ja da blir det å ta fatt på den krunglete demonteringen. Link to post
Brigg Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Jeg har byttet ut den vanlige slangeklemmen som var montert originalt med en eksosklemme tilsvarende de som brukes på bil. Får mye bedre klem med en slik klemme. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Glemte å nevne det. Har samme biltype klemme som Brigg. Med solid mutter osv. Om det er webasto så er det ikke så kronglete å demontere den. Ganske rettfrem og enkel jobb. Men jeg tror nok det "bare" er tetting som mangler. Link to post
Sea Major Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Det er et Mikuni varmeapparat jeg har, og som er krunglete er å få appatater ut ifra der det står. Men jeg skal prøve en annen klemme (for den originale var ikke noe særlig), og ha på litt tetningsmasse så får vi se. Takk for svar! Link to post
-Luna- Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 Jeg har en Mikuni varmer selv som lakk eksos til inneluften. Dette skjer om pakningene i varmeren er morkne/gamle. Søk på nettet så finner du tegninger på varmeren. Et tips om du ikke blir kvitt eksosen. Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
I.M.S. Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Ble litt nysgjerrig her, Bitteliten, hva mener du med at "veggene i brennkammer har slått seg" ? Link to post
Bitteliten Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 (edited) noe jeg opplevde på D5 i NordWesten vår før jeg byttet til D4 og som reparatøren sa. Det blir lekkasje fordi brennkammerets vegger ikke har den fasongen det skal ha - og dermed siver eksos ut før det blir varmt da det ikke er skikkelig tett. Varmeren jeg opplevde dette på var en fabrikkoverhalt byttevarmer etter at den originale D5en fra 2008 ble byttet ut. Den varmeren hadde ganske mange timers drift - og brennkammeret kan visstnok "slå" seg etter mange timers drift. Svært erfaren reparatør - så jeg har ingen grunn til ikke å stole på det han sa :-) Jeg har D5 igjen nå - og den lukter overhode ikke eksos ved oppstart. Edited August 21, 2017 by Bitteliten (see edit history) Link to post
Kjellg Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 (edited) Har også en Mikuni, MY30. Pakninger, er det noe som skal skiftes prevantivt eller skifter man disse når de går? Min er 11 år gammel og ser i båten at det ligger litt sot rundt omkring, særlig rundt ventilen. Har ikke merket eksos og CO alarmen har heller ikke målt noe i lufta. Edited August 21, 2017 by Kjellg (see edit history) Link to post
Sea Major Posted September 6, 2017 Author Share Posted September 6, 2017 Monteringspasta fra Biltema gjorde susen ? Nå er det potte tett, så da slapp jeg demontering og pakningsskift denne gangen og kan gå høsten i møte uten å bli gassa ? Takk for tipset! Link to post
Roger jo Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Denne er bra TESS fra 30mm Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sea Major Posted September 6, 2017 Author Share Posted September 6, 2017 Den gamle klemma fungerte fortsatt fint, men med de rillene i slangen så ble det vanskelig å få det tett uten noe i mellom. Men skal ha det i bakhodet til en annen gang ??? Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now