Jump to content

Eksoslekkasje fra dieselvarmer

Sea Major

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med at det lekker eksos rundt eksosslangen fra dieselvarmeren? Måtte bytte slange da den gamle var gått helt i oppløsning, men jeg får det ikke tett rundt slangestussen ut fra varmeren (ser i hvert fall sånn ut). Det lekker spesielt ved oppstart og dras dermed inn i luftinntaket og inn i båten. Finnes det noe tetningsstoff/pakning som brukes til dette, eller skal det holde med bare den klemma?

Guest Avmønstret#
Sea Major skrev 19 minutes ago:

Finnes det noe tetningsstoff/pakning som brukes til dette, eller skal det holde med bare den klemma?

Jeg har brukt sånn vanlig eksospasta fra BT når jeg har montert eksosslange fra varmer. Har lagt en larve mellom flens og slange. Blir steinhard etter oppvarming. 

Om jeg ikke husker var den på en slags tube, farge brun og grønn eller noe. 

Jeg har byttet ut den vanlige slangeklemmen som var montert originalt med en eksosklemme tilsvarende de som brukes på bil. Får mye bedre klem med en slik klemme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har en Mikuni varmer selv som lakk eksos til inneluften. Dette skjer om pakningene i varmeren er morkne/gamle. Søk på nettet så finner du tegninger på varmeren. Et tips om du ikke blir kvitt eksosen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

noe jeg opplevde på D5 i NordWesten vår før jeg byttet til D4 og som reparatøren sa. Det blir lekkasje fordi brennkammerets vegger ikke har den fasongen det skal ha - og dermed siver eksos ut før det blir varmt da det ikke er skikkelig tett.

Varmeren jeg opplevde dette på var en fabrikkoverhalt byttevarmer etter at den originale D5en fra 2008 ble byttet ut. Den varmeren hadde ganske mange timers drift - og brennkammeret kan visstnok "slå" seg etter mange timers drift.

Svært erfaren reparatør - så jeg har ingen grunn til ikke å stole på det han sa :-)

Jeg har D5 igjen nå - og den lukter overhode ikke eksos ved oppstart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...