Jump to content

Hvordan montere kjølrulle til båtopptrekk?

Andy2

Recommended Posts

Hei

Vi skal trekke båten opp et stykke hvor det er steiner på stranda. Jeg kan ikke ha et fast skinnesystem, men tenkte å lage noen flyttbare planker med kjølrulle på. Har jeg 3-4 stk, så ruller vi båten på disse og flytter etter. Ser for meg å snekre en liggende H av kraftig plank, og så sette en kjølrulle på tverrtreet i H-en.  Andre forslag mottas med stor takk!

Men hvordan montere slike kjølruller en får kjøpt? Det er jo ikke med noen aksling?

http://www.biltema.no/no/Bat/Tilhenger-og-vinsj/Ruller/Kjolrull-2000037987/

Er det en mulighet å montere kjølrulla mellom to slike 90 graders vinkelbeslag:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Vinkelbeslag/Vinkelbeslag-2000017271/

Men hva utgjør akslingen? Gjengestang? To lange bolter på hver side? Har noen gode råd og tips?

Jeg vet at jeg kan bruke ferdige båtstøtter, men da blir det tyngre å flytte rundt på:

http://www.biltema.no/no/Bat/Tilhenger-og-vinsj/Ruller/Batstotte-liten-2000035444/

Har andre gjort noe lignende, eller noen gode tips til meg :-)

På forhånd takk!

Jeg driver å funderer på en lignede løsning og vil prøve med to planker med et sett av kombiskruer festet på hver planke, slik at man kan legge ut planker, sette ferdig båtstøtte (slik du linket til) rett opp i kombiskrue sett. Har en 14 fots båt, så tror ikke det skal være behov for å bruke mutter å skive, bare ha båtstøttene liggende på kombiskruene. Når båt er på plass, så er det bare å løfte av båtstøtter og lagre inne. Kan kanskje dele opp dette på 2 oppsett (2 eller 3 støtter på hvert plankesett), slik at man kan flytte ett plankesett foran båt etterhvert som man flytter båten fremover. Kommer jo an på om man skal trekke båten 5 meter opp eller 25 meter.

Ps: tegnet skissen i full fart, planker bør nok være liggende for å få de stabile, ikke på høykant som vist på skisse :-) Eller så må man ha avstiver og de blir det for mer arbeid med montering/demontering.

Dette er kanskje endel tyngre løsning enn det du ønsker?

opphal.jpg

Edited by PetterPan (see edit history)

hadde tidligere en skibsplast 18 fot som vi dro langt opp på land på høsten

lagde 2 stiger på samme lengde som båten av 2"x4" med terrasse bord som trinn i passende avstand.

oppå disse brukte jeg runde gjerdepåler sum ruller ( var nøye med å sortere de ut på byggmarkedet )

oppå land hadde jeg en vanlig båt henger vinsj stroppet til et tre oppå en passende krakk.

funka som en drøm - flytta bare en stige om gangen foran, men det må være 3 personer, en til å sveive

og 2 til å gå på siden å holde båten bein.  som forøvrig er ganske lett bare man er våken og passer på.

Takk for veldig bra innspill PetterPan. Ja, det blir kanskje litt for mange "remedier" for min del. Tenkte kanskje jeg skulle unngå å måtte kjøpe så mange slike båtstøtter. Men ideen din er veldig god. Jeg skjønner patenten, men har ikke hørt ordet kombiskrue før. Har du en link til type skrue du tenker å bruke? Planken må nok helt sikkert ligge på "flasken" ja :-)

Takk for veldig bra innspill is_620. Men la du gjerdepålene bare løst i rommet mellom "stigetrinnene" da eller? Dette er kanskje det enkleste, og for min del lage kanskje tre slike stiger med 2-3 trinn hver (1-2 ruller pr. stige). En stige trenger ikke være mer enn 1 - 1,5 meter lang. Slik at båten hele tiden ligger på ruller (gjerdestolper) til to stiger, mens den tredje legges foran båten.

Har tenkt å bruke vinsj på samme måte jeg også

Jeg byttet kjølrulle på hengeren min her i fjor. Da var akslingene til rullene rustet og bøyd. Jeg fikk tak i nye hos tilhengerselgerene. Kanskje det er et alternativ. Ellers burde en kunne få tak i rundstål i passende dimensjon og kappe til selv.