Jump to content

Import av ny båt fra USA og CE merking


kxs156

Recommended Posts

Derfor tillater jeg meg å klippe/lime litt fra Sjøfartsdirektoratet............

 

 

Dette ser ut for å være et omfattende og komplekst område å gi seg i kast med og man skal formodentlig være forberedt på litt av hvert hvis man kommer skjevt ut i dette løpet.

Enig.

Dette er er et komplisert område med tildels villedende opplysninger. Når en leser innlegg i diverse fora er det tydeligvis mange misforståelser ute og går. Også Sjøfartsdirektoratets opplysninger er mangelfulle og tildels feil.

 

Det er for eksempel ikke riktig at direktivet gjelder "alle båter inntil 24 m". Det gjelder for båter med skroglengde fra 2.5 til 24 m. Det er også viktige unntak, som for eksempel kajakker og kanoer.

 

Sjøfartsdirektoratets kommentar "CIN-koden registreres i Småbåtregisteret" er villedende. Slik registrering er frivillig og ikke regulert av EU-direktivet.

 

Jeg jobber for tiden sammen med båtbygger og konstruktør med dokumentasjon for CE-merking av båten min som er under produksjon i Thailand. Jeg har funnet det best å ta utgangspunkt i EU-direktivet direkte. Dessuten har jeg stor nytte av opplysninger og dokumenter jeg finner her. Detter er hjemmesiden til The Recreational Craft Sectorial Group (RSG). RSG har mandat fra den Europeiske Kommisjonen for å sikre ensartet praksis og tolkninger av EU-direktivet fo småbåter. På denne hjemmesiden finner en mange nyttige kommentarer og tolkninger som kan regnes som ofisielle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...