Elin. Startet 17.August.2017 Del på Facebook Startet 17.August.2017 Vi har planer om å kjøpe en gummibåt til bruk på hytta og håper noen har erfaringer å dele. Vi har barn på straks 3 og 5, så er interessert i et trygt alternativ. Hva bør vi velge? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) Selv hadde jeg nok tenkt litt framover mot når ungene blir større og derfor kjøpt en liten rib (gummibåt med glassfiberbunn). Da får du en stødig og grei båt også i framtiden når ungene blir større og eventuelt skal begynne å bruke båten med motor. Tenker du at kun roing blir aktuelt blir saken noe annet. De fleste gummibåtene i dag er greie og forholdsvis dype slik at ungene sitter trygt. Sitter de på potongene er det alltid en fare for at de kan skli av, feil vei. Tenker du gummibåt av typen rib finnes det flere produsenter, fra rimelig til dyrere båter. Suzumar, Valiant, Brig, Zodiac, osv. For gummibåter med mykere bunn har du også rimeligere prisede varianter, som den de selger hos Maritim. Uansett må ungene ha skikkelige redningsvester og være under oppsyn av voksne, men det regner jeg med er en selvfølge at du har tenkt på før Redigert 17.August.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hei og velkommen til forumet. ? Se gjerne etter en som er litt solid. Det er ganske stor forskjell i kvalitet. Og pris. Selvfølgelig. ? Det kommer jo litt an på om dere vil ha fart. Med alle ombord. Da ville jeg valgt en Rib. Med glassfiber bunn. De er lettere å få opp i litt fart. Men også litt tyngre. Vil du bare ha en som dere kan ro, og lett å pakke bort hadde jeg valgt en ren gummijolle. Si gjerne litt mer om hva dere ser for dere av bruksmønster. Da er det lettere å gi gode råd Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
dennrick Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Kanskje prøve å unngå en gummibåt uten kjøl tror jeg. Vi hadde en slik gummibåt med en duk som bunn med noen "planker" vi kunne gå/trå på. Grei båt det året guttungen på 7 år skulle ro, men da vi satte en 5 HK på den året etter, så gikk den bare sidelengs i motsatt retning av den veien propellen på motoren pekte. Med meg oppi, bedre, med hælen i bånn som en slaks kjøl, men ikke veldig retningsstabil. Oppblåsbar kjøl kanskje? De får du i ganske små størrelser, og de minste kan ha motorer på 2-3 HK. 3 og 5 åringer skal vel ikke kjøre motor vil jeg tro. Men med denne løsningen har du noe som kan funke ok når du selv vil ha en liten motor på den, evt når barna blir litt eldre slik at de blir ordentlige kapteiner. Vi kjøpte 5 hesteren når han lærte seg å svømme. Så fikk han kjøre alene når han lærte seg å starte motoren selv. Nå, 10 år senere, så stikker'n av i en SeaDoo RXP 300. Den siste du skal lytte til er med andre ord meg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Elin. Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) Takk, og takk for svar. vi tenkte noe som veier maks 45 kg og at vi kunne kjøpe en liten motor å ha på for å fiske og kjøre litt rundt i Øyern. Pris helst under 6000 (eks motor) enten ny eller brukt på Finn. Min bekymring er at barna sitter høyt i båten om jeg velger feil og at et knuff fra en skal sende den andre over kanten.. Selvfølgelig på redningsvester men sikkert en litt ubehagelig opplevelse uansett.. Jeg har ingen erfaring med gummibåter, men tenker det er praktisk med tanke på å ta dem med opp til hytta igjen, ta den med til andre vann osv. Redigert 17.August.2017 av Elin. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Jeg hadde gummijolle til små barn. Se ble beordret å sitte på dørken. Da var de rimelig trygge. Etter hvert som de lærte å være forsiktige fikk de både ro og kjøre motor. De lærer.fort. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 - gummibåter veier fort 45 kg... min aquacuick på ca 245 cm er vel der på vekta. To voksne ombord, så er det fult. 13 knop med 4 hk og meg på 80 kg. 5 knop med to voksne. Du må være 2 for å bære den på et fornuftig vis uten på plage deg selv... Er det langt og bratt fra vannet og opp til hytta? En enkel glassfiberbåt med jernlist på kjølen er vel ikke så tung å dra på bjørkestokker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 for 4 personer , så blir jo de minste jollene uaktuelle mener jeg, så du må nok litt opp i pris om du skal ha nytt. Har selv en slik i 270 lengde, 3 går, men ikke så mye plass til overs https://www.westsystem.no/m/456/west-commando hva med båt i aluminium? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Etter å ha prøvd både gummibåt med opplåsbar bunn og rib er jeg ikke i tvil om det hadde blitt rib igjen. Ulempen er selvfølgelig prisen. Har en Mercury dynamic 300 og der er det så høyt i baugen at når minstemann på seks år står der, så passer det perfekt å støtte underarmene på pontongene. Denne båten har ikke flat innvendig dørk. Det har sine ulemper, men gjør båten lettere og er helt perfekt for han i baugen. Har du vurdert en Pioner? Det er robuste og greie hyttebåter som sikkert er tilgjengelig i hopetall på finn. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Har en zodiac 310 på hytta. Den går det til nøds med 2 voksne pluss 2 barn. Har 15 hk på den så den planer lett med 2 voksne pluss1. Noe mindre vil ikke være så bra som "familiebåt". Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.