Jump to content

Førstegangs seilbåtkjøpere søker visdom fra erfarne sjøfolk


Husly

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Vi er en familie på 5 som er på jakt etter vår første seilbåt. Vi er ikke sjøvante, annet enn turer i kajakk. ( kan vel neppe kvalifiseres som erfaring med sjø;-) ) Jeg har googlet spørsmål jeg har i det vide og det brede og stadig dukker dette forumet opp. Min oppfatning er at dere er seriøse, vennlige båtfolk som er hjelpsomme mot hverandre. På bakgrunn av dette lagde jeg meg en konto her og håper noen av der kan ta dere tid til å svare på mine spørsmål:-) 

 

For oss er det viktig at båten har plass til oss fem, at den er sikker (hva innebærer det? ) og ikke krever for mye nytt dyrt utstyr. Vi vil gjerne sjekke ut ståa før vi legger for mye penger i båten. 

 

I den forbindelse, vil en båt i prisklassen 120-200 000 kr være ok for oss som førstegangskjøpere? (Vi har ingen paner om å ta ut langt på havet) Vi kan ingenting om mekanikk, vedlikehold eller seiling generelt enda, men vil jo tilegne oss kunnskap etterhvert. Men vi ønsker heller ikke å kjøpe en båt som krever mye utlegg. Vil det da være bedre å legge litt mer i båten i kjøpesummen? 

 

Hvordan er det med gamle båter vs gamle biler? Er det stadig noe som går i stykker og krever reperasjoner på båter fra 80  tallet og?  

 

Hva er det viktigst å ha i orden ved kjøp av en gammel båt? Motor? Seil? Rigg? Annet? Hvor gammel kan en motor være f eks?  

 

Denne plastpesten leser jeg stadig om, hvordan kan det sjekkes dersom båten ligger i vann? Er det vanlig at båtene heises opp for sjekk ved kjøp/salg?

 

Tar dere alle opp båten hver vinter? Hva skjer om den ligger i vann hele året? 

 

Vi har også en liten dverg pincher som vi gjerne vil ha med oss i båten. Hvilke erfaringer har dere med hund og båt?

 

Tilslutt; er det vanlig å kjøpe og frakte båter gjennom hele Norge? Vi holder til i Stavanger området, bør vi holde oss til båter som er til salgs her?  Tenker da siden vi ikke kan seile og det kanskje er dyrt å frakte på bil gjennom hele landet. 

 

På forhånd, tusen takk for tid og erfaringer!

Link to post
48 minutes ago, Husly said:

 Min oppfatning er at dere er seriøse, vennlige båtfolk som er hjelpsomme mot hverandre.

 

:pray:

 

Velkommen til båtplassen og lykke til.

 

Det du spør etter er vel den hellige gral; billig, trygg, komfortabel, driftsikker, stor plass. Den enkleste måten å oppnå det du vil er å fjerne kriteriet 'billig', men man kan komme et stykke på veien med tålmodighet og lærelyst. Det ser ut som at du har et godt utgangspunkt :)

 

48 minutes ago, Husly said:

For oss er det viktig at båten har plass til oss fem,

 

Det som var god plass for fem på 80 tallet oppfattes ofte som klaustrofobisk for dagens båtfolk. Er dere villig til å sove i salongen, eller ønsker dere at alle skal ha egen køyeplass? De fleste turseilbåter kan få plass til 2 voksne og 3 barn 'teknisk sett'. Hvor lange turer kan du se for deg at dere skal ut på? Om det er snakk om koseturer i skjærgården med hopp mellom trivelige gjestehavner er det ikke så farlig om det er litt trangt.

 

48 minutes ago, Husly said:

at den er sikker (hva innebærer det? )

 

"Sikker" kan bety hva båten tåler av vær og vind, men jeg tror det de fleste 'egentlig' mener er om de føler ser sikre i båten. Når det kommer til hva en seilbåt uten åpenbare strukturelle skader/svakheter tåler, er svaret som regel "mer enn mannskapet"... Personlig har jeg hatt en preferanse for små båter, men jeg skal gladelig inrømme at større båter gir større 'opplevd' trygghet.

48 minutes ago, Husly said:

Hvordan er det med gamle båter vs gamle biler? Er det stadig noe som går i stykker og krever reperasjoner på båter fra 80  tallet og?  

 

Hva er det viktigst å ha i orden ved kjøp av en gammel båt? Motor? Seil? Rigg? Annet? Hvor gammel kan en motor være f eks?  

 

Denne plastpesten leser jeg stadig om, hvordan kan det sjekkes dersom båten ligger i vann? Er det vanlig at båtene heises opp for sjekk ved kjøp/salg?

 

 

Seilbåter holder seg bedre en biler. En 30 år gammel seilbåt kan være tipp topp og klar for jordomseiling. MEN hvordan den har blitt tatt vare på av tidligere eiere er avgjørende for hvor mye arbeid du selv står overfor.

 

Plastpest er ikke smittsomt og er ikke noe som behøver å fryktes som draugen. Det finnes masse guider på nettet for hvordan du kan diagnostisere og evt utbedre plastpest.  Noen decennier/modeller har vært mer utsatt, men dette kan man google. I den prisklassen du nevner tror jeg ikke det er så vanlig å få båten løftet for å sjekke for plastpest. Som regel kan man spørre båtselgeren.

 

Ikke noe problem å kjøpe seilbåt med defekt motor eller seil ble flenger - det er bare å skifte ut med nytt :smiley: Det som er vanskelig å vurdere er om det er 'verdt det'.  Siden dette er deres første seilbåt og dere kanskje ikke helt vet hva dere ønsker å gjøre med båten, kan det være lurt å gå for noe som ikke krever veldig store investeringer. Altså at alle systemer ombord fungerer. De dyre tingene ombord er motor, seil, stående rigg

48 minutes ago, Husly said:

Tar dere alle opp båten hver vinter? Hva skjer om den ligger i vann hele året? 

 

 

Mange lar båtene ligge ute. Ikke noe problem om man tar sine forholdsregler. Finnes også mange guider for hvordan man best gjør dette.

Båten må uansett opp av og til for å stoffe.

48 minutes ago, Husly said:

Tilslutt; er det vanlig å kjøpe og frakte båter gjennom hele Norge? Vi holder til i Stavanger området, bør vi holde oss til båter som er til salgs her?  Tenker da siden vi ikke kan seile og det kanskje er dyrt å frakte på bil gjennom hele landet.

 

Vanlig er relativt til båtens størrelse og stand. Få med dere noen som er seilvant og få en fin opplevelse.

 

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

Vi er en familie på fem, som da ungene var små, hadde det utmerket i en type svensk skjærgårdskrysser på 39 fot. Båten hadde et teoretisk deplasement på 4,5 tonn, bredde 3,2 meter, motor 13 hk. Varmer ble installert av oss. Og dett var dett. En slik båt krever at man seiler, grunnet for liten motorkraft. Så en båt på 4- til 6 tonn bør ha en motor på minst 25 hk. Jeg vil anta at når man ikke har særlig grunnlag, vil motoren være et foretrukket fremdriftsmiddel. Så jeg vil anta at man bør sikte seg inn på en båt fra 32 fot og oppover mot 40 fot. 

 

For å sjekke plastpest, må båten på land. Og den bør stå på land et par dager. 

 

Ellers så har vel ikke alderen så mye å si. Det viktigste er vedlikehold og utskiftinger som dokumentert er foretatt. Hvilken alder en motor kan ha er umulig å gi noe konkret svar på. Dere må også vurdere om båten skal ha seildrev eller strak aksling. Lite peiling, velg strak aksling. Vi hadde drev på seileren vår, og det gikk helt utmerket.

 

Alle våre båter (tre stykker) har ligget i sjøen om vinteren. Og de har alle frosset fast. 

 

Her på forumet finner dere mange hentetråder. Båter som nokså lange strekninger etter kjøp.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Kjøp av "billig" bår kan ofte bety ukurant båt. Da jeg konverterte fra motorbåt til seilbåt for en del år siden måtte det tre bytter til før jeg fant en seilbåt som passet meg. Derfor ble det viktig å finne noe som var lett salgbart igjen. Trives dere ikke i den første båten, så bytter dere til neste sesong. Jeg påstår at det er bedre å bytte til en bedre egnet båt enn å bruke masse ressurser på å oppgradere en du ikke er helt fornøyd med.

 

Hold deg til kjente båtmerker. Og på eldre båter bør du også unngå teakdekk.

 

Link to post

Mitt standardråd er å kontakte din lokale seilforening, og bli med på treningsregattaer (enten tirsdag eller onsdag). Alltid behov for en ekstra hånd i mange båter. Som regel ganske uformelt, og en lærer mye på kort tid. Får også kontakter som kan hjelpe med tips.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102248167 Denne båten er den første jeg så i ditt nærområde. Jeg kjenner ikke markedet i ditt prisområde, men her ser du omtrent hva du får. Båter er prutbart.

 

Antar du finner noe ok i nærområdet. Ville satset på Rogaland med ditt budsjett og kompetanse, altarnativt opp til Bergen da det er enkelt å seile den strekningen.  Min bekjentskapskrets har litt spesielle preferanser, båter jeg eller venner har kjøpt har vært hentet i New Zealiand (x2), Brazil, Sør Afrika, USA, middelhavet (x5), England (x2), Danmark og noen få i Norge. Transport av båt er enkelt men kan bli litt dyrt. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Det kanskje aller viktigste, en eller flere av dere må til en viss grad være "handyman", eller ha en liten "handyman" i magen, pluss ha evner til og være villig til å lære mye i løpet av kort tid om dere skal kjøpe en litt eldre seilbåt med plass til 5 pluss hund på budsjett. Kan godt hende dere finner en veldig ok båt som er turklar, men oppgavene vil komme som perler på snor uansett :-)

 

I tillegg til alt det praktiske som vil dukke opp så må dere lære å håndtere båten rent praktisk, navigere, seile osv. 

 

Hvis en da er av typen som ender med frustrasjon fremfor glede over å kunne lære og gjøre nye ting så blir det ikke veldig gøy. 

 

Minst en av dere bør virkelig "brenne for" dette og få tid og rom fra resten av familien til å drive på med det en del. 

---

Les tråder her på BP, akkurat rundt det å kjøpe seilbåt på budsjett er det mange virkelig gode tråder om. 

Link to post

Velkommen på forumet, mye hyggelige folk her og mange gode råd å få selv om de tidvis kan sprike godt i alle retninger.

 

Som førstegangskjøper ville jeg godt for kjent og kjært merke, hvor man kan høste mye erfaringer fra andre. Og i den prisklassen er det nok bare å belage seg på å bli handyman. Ikke fordi det nødvendigvis er så mye som gjøres, men fordi du (og dermed resten av famlien) kommer til å føle deg mye tryggere når du vet hva du har - og kan det ut og inn. Båter ruster ikke på samme måte som biler, men skruer løsner og septiken tetter seg, motoren kommer til å stoppe, og storseilfallet kommer garantert til å forsvinne til mastetoppen ved anledning. Ikke noe kriser, men veldig greit å være litt forberedt når det skjer. Jeg vil anbefale et seilkurs til å begynne med, FØR dere kjøper båt, for da vet dere litt mer om hva dere liker og hva dere skal se etter når dere er ute å titter.

 

I din prisklasse og med 5 om bord ville jeg definitivt tatt en titt på Maxi 95. En båt som er kjent for å være både trygg og familievennlig, og som er hyggelig priset. Vær obs på at original saltvannskjølt motor er å betrakte som en moring..

Link to post

Den Granada'en så i utgangspunktet himla fin ut. Rorlager er et slitasjepunkt. Pluss er at den ikke har teadekk.

 

Medlemskap i seilforening er også en utmerket ide. 

 

En gang i tiden, for noen ti-år siden, var også Maxi 95 en uoppnåelig drøm. Det finnes også en rekke andre båter som vil falle inn under ønske-spesifikasjonen. Kan nevne Hallberg Rassy, Misil og Monsun. Vi hadde en nabo som seilte rundt i en Misil i flere år, fem mennesker og en katt. Må ha vært trangt. Men de seilte fra Son til Göteborg, Limfjorden og over til Kristiansand med retur til Son på tre ukers sommerferie. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Så herlig med mange tilbakemeldinger:clap: Takk alle sammen! Det var mange gode tips å ta med seg.

 

Ang den hellige gral..Hehe..jeg vet:giggle: Nå hørtes jeg kanskje mer storforlangende ut jeg mente. Vi har ingen problem med å sove trangt eller å ta i et tak. Vi har fått med oss såpass at seilbåter ikke går under kategorien vedlikeholdsfritt:tongue:

 

Min mann har setts seg ut Omega ( 30 fot) som et godt alternativ. Hva mener dere om det? Da spesielt en av disse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101221055

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81669288

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Husly skrev 4 minutes ago:

 

Syns begge så veldig bra ut. Ny rigg på ene og ny motor på den andre :-) 

 

Ville sett på begge. 

---

Det positive er at jeg tror det er umulig å få mer familebåt og seilglede for pengene enn i denne prisklassen. En får rett og slett utrolig mye for pengene. 

 

Lykke til på jakten etter "ny" båt :-)

Link to post

hei og velkommen :-) 

 

den båten i sandefjord så jo ut til å være midt i blinken for dere. mye nytt utstyr slik at man har en viss kontroll 

på utgiftene i starten. 

 

seiler den hjem til dere gjør han også, så da er det bare å slenge seg med, så lærer dere de mest nødvendige

triksene med denne båten. er ikke minst et kvalitetsstempel at han tilbyr dette.

 

lykke til.

 

Link to post

Husker Omega'en. Minns at 'akterlugaren' ikke har gjennomgang til salongen. Man må ut i cockpit på den versjonen. Ville ikke hatt levende vesner nedi der. Det er vel egentlig et romslig stuerom. Hvis jeg ikke tar feil, mange år siden jeg var borti båten. Ellers fine båter, de som er innredet på Orust (Vindö). Ville nok hatt versjonen uten lagerrom akter.

Link to post

Det er en del gråværsdager på sjøen, så er dere fem ombord er aldri plass å forakte. Stort cockpittelt gir et rom ekstra. Tenk ellers på takhøyde på eldre båter. Er noen mer enn 1.80 på strømpelesten er det mange båter man må gå med duket nakke i. Vi menn glemmer ellers at baderom kan være viktig. Jeg innrømmer gjerne at jeg synes det er fint med den typen komfort og samt at du har varmtvann og en dusj. Har du barn så er det bading som gjelder og da er badeplattform superdupert å ha, gjerne med en utedusj samtidig. Mange eldre båter mangler badeplattform og lav høyde ut til vannet akter. Med dagens rente er det ingen enorme rentekostnader ved å gå høyere opp i pris, forutsatt at vi ikke snakker forbrukslån. Det er mye jobb og byttekostnad hvis dere snart vil over til nyere og større båt. Lykke til med valget, alle båter har sin sjarm og sjel og sjølivet er suverent.

Link to post

Hei, 

ser du / dere har fått mange tips, bl. Wikisider jeg ikke har lest, så med forbehold om at det allerede er sagt:

Hvis dere ikke kan seile fra før, så få dere noen turer på vannet før dere kjøper, og etter at dere har kjøpt så lær båten å kjenne dere voksne først, så ikke barna er med når lærekurven er på det bratteste. Dere bør være sikre på båthåndteringen så unga får positive opplevelser ombord ( jeg vet heller ikke hvor gamle de er, mulig det ikke er problem). Nevnes fordi mange båtkjøp blir reversert etter en sesong fordi båtlivet ikke var det de voksne tenkte seg..., eller fordi de små nekter å bli med ut. Jeg seiler i Oslofjorden, kan godt tenke meg forholdene v/ Stavanger kan bli i overkant friske om man blir overrasket av sterk vind...

Link to post
Guest Avmønstret#
dude skrev for 4 timer siden:

hei og velkommen :-) 

 

den båten i sandefjord så jo ut til å være midt i blinken for dere. mye nytt utstyr slik at man har en viss kontroll 

på utgiftene i starten. 

 

seiler den hjem til dere gjør han også, så da er det bare å slenge seg med, så lærer dere de mest nødvendige

triksene med denne båten. er ikke minst et kvalitetsstempel at han tilbyr dette.

 

lykke til.

 

 

Etter å ha lest begge annonsene litt nøyere støtter jeg det med Sandefjordbåten.

 

- Lavere pris

- Nyere motor

+++

Det viktigste jeg ser i annonsen er en eier som kjenner båten sin, som virker ærlig og av typen som vil at ting skal være i orden. Å kunne seile båten hjem sammen med eier vil være gull verdt. En kan da få bekreftet tilstanden på ting og tang osv.

 

Det vil bli "gratis" opplæring i nybåten, gratis seilkurs og alt på en gang langs en pent stykke av kysten :-) 

----

Men husk å lese tråder her inne om kjøp av brukte seilbåter. En ting er å sjekke det opplagte, men så er det alt det andre da. Det blir lett fokus på duppedingser og dilldall. At det virker er jo sef. ok, men med tanke på kostnader blir det motor, rigg/seil og skrog som er viktigst. En så gammel båt har feks en eller annen gang, antagelig flere ganger, vært ganske hardt på grunn. Overgang kjøl/skrog og skorgbolter og laminat foran/bak må inspiseres og sjekkes ordentlig ifht skader eller tidligere reparasjoner. En skade eller dårlig reperasjon her vil fort kunne sette båtens verdi til noe nær 0,- En motor som ryker tilsvarende (om en ikke kan sette inn byttemotor, eller overhale egen motor selv). Rigg og seil kan også dra på seg seriøse beløp. 

----

Selv mener jeg det er lurt å prøve seg inn som seilere på budsjett, som dere har tenkt, men hold litt igjen på pengene de første par sesongene til dere har høstet erfaringer om hva dere vil ha/ønsker videre. Om dere ender med å selge og kjøpe nyere/større eller noe så er det ikke all verdens økonomi i å ruste opp den båten dere kjøper nå.

 

Vi startet selv (dvs vi hadde snekke før seilbåten) med to unger og bikkje i 31 fots seilbåt i budsjettklassen og stortrivdes til tross for mangel på både dusj,  badeplattform osv. Solardusj og badestige fungerer helt perfekt når det faktisk er det man har ;-) Varmtvann er ok, men egentlig savner jeg det lite til sommerbruk. Ok, slipper å varme vann på blusset for å ta oppvasken, men ellers bruker jeg aldri varmtvann i båt egentlig (ja vi har det i nåværende båt). Cockpittelt er gull, men igjen, når vi ikke hadde så savnet vi ikke det heller. Nå når vi har det "hadde vi ikke klart oss uten", sånn er det med det ene og det andre. Det er utrolig hva man klarer seg uten, ofte er det snakk om egen holdning og tilnærming til ting. Klarer en, som familie, å dra på telttur og ha det fint så er alt annet luksus. 

 

Beste rådet jeg har er egentlig å alltid ha varme nok klær og grei tilgang på spise og drikke når en er underveis. Å fryse og være sulten er oppskriften på dårlig stemning.

 

Vet ikke hvor gamle ungene er men engasjer de mest mulig. La de styre, trimme seilene, få oppgaver når en går til/fra kai osv. Særlig er det med styring stas. Og om en syns det går tregt å lære ting selv, la ungene lære det. De er naturtalenter på å ta ting fort hvis de føler seg trygge i omgivelsene. Omega er jo rorkultbåter, det tar ungene med en gang. Rorkulten gir tilbakemelding direkte og er båten i grei trim så kjenner ungene balansen i båt/seil med en gang og styrer fort bedre enn voskene som må "avvennes" fra bilratt. 

 

Så ja, knall til og prøv. Lykke til! :-)

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Tusen takk alle sammen for så gode og detaljerte tilbakemeldinger!

 

Nå tar vi turen til Sandefjord på mandag:clap:

 

Ungene er 16,12 og 8 så jeg tenker de skal få være med å bidra, ja. Særlig gutten på 12 gleder seg til å teste ut båtlivet:-) Litt verre med jenta på 16:giggle: Men kjenner vi henne rett er hun gira hun og etter en stund.

 

God helg og igjen takk for hjelpen alle sammen!

Link to post
Guest Avmønstret#
Vindøyet skrev 10 minutes ago:

Siden dere 5 ville jeg anbefale litt større enn 30 fot. Med litt pruting på denne er dere ikke så langt unna budsjett. Da har dere i tillegg noe å vokse i.

+ med nyere motor.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100814098

 

Den så fin ut men det er et ikke uvesentlig sprang mellom en seilbåt på 30-33 fot og en på 35-37. 

 

Alt blir tyngre, større og dyrere i en eller annen potens ;-) 

 

Rent praktisk i bruk er en 30+ seilbåt båt lett å håndtere, også i havn, selv for hånd om det ikke blåser alt for mye. Seilene er "lette" å heise og håndtere osv. Det er markant tyngre og mer krevende å håndtere en 37 fots båt på alle måter. 

 

Men samtidig er det gode argument for å kjøpe seg mer plass med en gang

---

 

Men handle fra noen andre enn eier... hadde aldri handlet båt fra megler med mindre eier var død eller noe. En må jo ha dialog med eier/bruker av båten så lenge det er mulig. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...