Jump to content

Volvo Penta D2-55. Har denne veivhusventilasjon?

Torsen67

Recommended Posts

• 1 år senere...

Løfter denne litt for å høre om det er noen som vet om det jeg opplever med vår D2-55 er en alvorlig motorfeil. 

1. Jeg har en 3 år gammel D2-55F (280 timer gangtid) som jeg nå i ferien oppdager at lekker olje ut av ett gjenget hull nederst på blokka. I tillegg drypper det olje fra flere av festeskruene til bunnpanna.  Vi snakker kanskje om en spiseskje olje på 3-4 timers gange.    

2. Når jeg studerer skruene under bunnpanna så er det ikke bare olje, men også gassbobler/ luftbobler som kommer ut rundt disse. 

3.  Om jeg løfter opp peilepinnen på tomgang, så spytter den litt olje ut her.....er det normalt?  (kanskje ikke normalt å løfte den under gange, men tanken var å sjekke om det var trykk opp der siden det bobler rundt festeskruene på bunnpanna...

4. Om jeg løsner på oljepåfyllings lokket så er det ett kanske markant pulserende trykk som blåser opp her. Nok trykk til at lokket ikke akkurat kan ligge der uten å danse....

Forøvrig går motoren helt som normalt, og den er lettstartet som bare det. Ingen røyk eller merkelige ulyder.  Oljen ser også fin ut, og befinner seg like under max merket. 

Volvo penta verksteder er jo helt umulige å få tak i nå i ferien, så hva bør vi gjøre? Vi er jo på ferie langt hjemmefra.

20 hours ago, Seilars said:

Løfter denne litt for å høre om det er noen som vet om det jeg opplever med vår D2-55 er en alvorlig motorfeil. 

1. Jeg har en 3 år gammel D2-55F (280 timer gangtid) som jeg nå i ferien oppdager at lekker olje ut av ett gjenget hull nederst på blokka. I tillegg drypper det olje fra flere av festeskruene til bunnpanna.  Vi snakker kanskje om en spiseskje olje på 3-4 timers gange.    

2. Når jeg studerer skruene under bunnpanna så er det ikke bare olje, men også gassbobler/ luftbobler som kommer ut rundt disse.