Jump to content

Volvo Penta D2-55. Har denne veivhusventilasjon?

Torsen67

Recommended Posts

• 1 år senere...

Løfter denne litt for å høre om det er noen som vet om det jeg opplever med vår D2-55 er en alvorlig motorfeil. 

1. Jeg har en 3 år gammel D2-55F (280 timer gangtid) som jeg nå i ferien oppdager at lekker olje ut av ett gjenget hull nederst på blokka. I tillegg drypper det olje fra flere av festeskruene til bunnpanna.  Vi snakker kanskje om en spiseskje olje på 3-4 timers gange.    

2. Når jeg studerer skruene under bunnpanna så er det ikke bare olje, men også gassbobler/ luftbobler som kommer ut rundt disse. 

3.  Om jeg løfter opp peilepinnen på tomgang, så spytter den litt olje ut her.....er det normalt?  (kanskje ikke normalt å løfte den under gange, men tanken var å sjekke om det var trykk opp der siden det bobler rundt festeskruene på bunnpanna...

4. Om jeg løsner på oljepåfyllings lokket så er det ett kanske markant pulserende trykk som blåser opp her. Nok trykk til at lokket ikke akkurat kan ligge der uten å danse....

Forøvrig går motoren helt som normalt, og den er lettstartet som bare det. Ingen røyk eller merkelige ulyder.  Oljen ser også fin ut, og befinner seg like under max merket. 

Volvo penta verksteder er jo helt umulige å få tak i nå i ferien, så hva bør vi gjøre? Vi er jo på ferie langt hjemmefra.

20 hours ago, Seilars said:

Løfter denne litt for å høre om det er noen som vet om det jeg opplever med vår D2-55 er en alvorlig motorfeil. 

1. Jeg har en 3 år gammel D2-55F (280 timer gangtid) som jeg nå i ferien oppdager at lekker olje ut av ett gjenget hull nederst på blokka. I tillegg drypper det olje fra flere av festeskruene til bunnpanna.  Vi snakker kanskje om en spiseskje olje på 3-4 timers gange.    

2. Når jeg studerer skruene under bunnpanna så er det ikke bare olje, men også gassbobler/ luftbobler som kommer ut rundt disse. 

3.  Om jeg løfter opp peilepinnen på tomgang, så spytter den litt olje ut her.....er det normalt?  (kanskje ikke normalt å løfte den under gange, men tanken var å sjekke om det var trykk opp der siden det bobler rundt festeskruene på bunnpanna...

4. Om jeg løsner på oljepåfyllings lokket så er det ett kanske markant pulserende trykk som blåser opp her. Nok trykk til at lokket ikke akkurat kan ligge der uten å danse....

Forøvrig går motoren helt som normalt, og den er lettstartet som bare det. Ingen røyk eller merkelige ulyder.  Oljen ser også fin ut, og befinner seg like under max merket. 

Volvo penta verksteder er jo helt umulige å få tak i nå i ferien, så hva bør vi gjøre? Vi er jo på ferie langt hjemmefra.

Nå er jeg spent på hva du kommer frem til.

Har akkurat det samme på min D2-55E 2008 med ca 1500 timer. Lekkasjene har vært der de 6 årene jeg har hatt den. Forsøkte å stramme opp skruene under bunnpanna litt etter å ha lest ett eller annet forum-innlegg her eller på Bavaria forumet, hvor flere hadde erfart at skruene til bunnpanna var "finger-løse". Ser ut som dette har hjulpet litt, men det ser nå ut som at motoren "spytter" litt olje ut gjennom peilepinne-røret. De lille søte gummi-hetta oppdaget jeg var revnet ved forrige oljeskift. Krympet en krympestrømpe på den som midlertidig fix. Observerer nå at det ser ut som det nå er hovedsakelig derfra det kommer olje fortsatt.

Lekkasjen i blokka er hovedsakelig fra frost-pluggen midt på blokka (styrbord side).

Min D2-55F ble montert midt i ferien 2016, som erstatning for en D2-55A som jeg hadde hatt i 13 sesonger(ca. 1300 timer).  Den gamle motoren hadde  sitt av trøbbel , men aldri så mye som en dråpe med olje på avveie.  Den så faktisk penere ut da den ble tatt ut enn den nye motoren som ble satt inn i 2016 pga. bedre lakkering. Jeg er ikke spesielt  motorkyndig, men  hvis løsningen feks. kan være så enkel som å gå fra oljenivå opp mot max til litt lavere, så er jo det en grei løsning som jeg kan testes ut selv.  Kan forøvrig nevnes at motoren alltid har blitt kjørt rolig opp slik at den har hatt lav last til den har nådd driftstemperatur på 84 grader. Deretter har jeg stort sett alltid hatt mer enn 2000 rpm for å ikke sote den ned. Marsjer mellom  2100-2400, men gjerne 2100-2200. Stopper aldri motoren før den har kjørt seg opp i driftstemperatur, og nedkjøring gjøres også rolig slik at temperaturer får fordelt seg før stopp. Tomgangskjøring begrenses til etpar minutter.  Dette er jo en enkel gammeldags motor, så jeg har i tester lest meg frem til at man må gi den litt last så den ikke skal sote.  Alt i alt har alle anbefalinger og servicepunkter blitt fulgt, så det skal bli interessant om en volvo mekaniker har noen svar på hva dette er. Den gamle var i hvertfall ikke slik etter 1300 timer som denne nye er etter 280 timer.  Innkjøring ble også utført etter boka.   

Litt interessant at jeg hadde den første A utgaven av motoren, og endte opp med den siste F utgaven for å bla. luke bort feilene som A utgaven var belastet med. Så dukker det muligens opp nye gjengangere som ikke var der på A utgaven. Å leve med oljelekkasjer sitter langt inne....Håper dette ordner seg, og at volvo penta har noen gode svar og løsninger. Skal informere her hva svarene blir VirtualMe, de kan jo være aktuelle for din motor også.  

Det er konkludert med at en av sylinderene har litt lavere kompresjon enn de andre 3, og at årsaken til at det er litt mer trykk i bunnpanna enn normalt ligger der.  Skal man løse problemet må motor ut og toppen av for å finne feilen, samt at ny pakning må på plass på bunnpanna.  Det kan jo være en start for andre som måtte ha tilsvarende problemer å få utført en kompresjonstest.  I tillegg er det en maskineringsfeil som gjør at olje presses ut av ett festebrakett hull på blokka. Dette er nå plugget og tett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...