Torsen67 Startet 18.August.2017 Del på Facebook Startet 18.August.2017 (redigert) En kamerat har fått trykk i varmeveksleren og høy temp på motoren under drift. Men vi får ikke trykk i kjølevannet før motoren belastes. Det så langt ikke olje i vann eller vann i olje . Men er det like før? Hva skal vi ta tak i først som førstehjelp? Motor: Volvo Penta AQAD40a Båt: Fjord 24 daycruiser Redigert 18.August.2017 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 Ingen som kan denne gamle sliteren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Hva menes med trykk i kjølevannet og høy temperatur? Det er vanlig at det er trykk i kjølevannet når motoren er varm. Men hva mener du med varm motor, 90 grader, 100 grader, 110 grader? Trenger litt mer info her. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Godt mulig toppakning ja.. Er vel bare å forberede seg på at man må kviste motoren og løfte av toppen først som sist.. Kan være andre årsaker, som pakninger topp- eksosmanifoil, eksosmanifoil- turbo. Med trykk forstår jeg det slik at motor blåser ut kjølevæske/koker. Kjølevæske mister vel også fargen og blir mørkere el. brun? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 Tempen er på kokepunktet. Over 100 grader. Når motor blir belastet så begynner det å sprute glovarm kjøleveske. Kan ikke huske mørk farge. Men det kan sef sjekkes... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Dårlig sirkulasjon i kjølekrets på sjøvamn? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Det kan være en ide å sjekke om det er eksos i kjølevannet. Kanskje det er mulighet for å låne noe utstyr, hvis ikke har Biltema sylinderlekkasjetester til under tusenlappen. Det tar litt tid før CO2 fra eksosen endrer PH på kjølevæsken såpass at den blir brunaktig. Dersom det er eksos i kjølevannet, så er problemet gåen topp-pakning eller topp. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Würth HC detektor sett ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Har termostatene blitt skiftet? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Vi har hatt ørten tråder opp gjennom årene på disse motorene (både 30 og 40) med samme problem. Tenker da både gear og drev. Så før man hiver seg på stempler og vet ikke hva ville jeg sett på det enkleste (og billigste) først. Tror jeg ville ha begynt helt akter. Sjekket S-slangen på drevet(for innvendig delaminering), samt alle delene og slangestussene til den samme. Disse kan være utsatt for tæring så det suges luft når båten planer. Kan være vanskelig å se før det tas en grundig inspeksjon når slangen(e) er fjernet. Inni båten er det sjøvannspumpen, tilstand impeller og pall inni pumpehuset som presser sammen impeller som sørger for mest mulig sjøvann. Motoren begynner jo å bli noen år. Sjekk og for løse impellerdeler som stenger slanger og rør. Kjølerne: Ting og tang inni (noen løse zinker)og/eller full av groe/saltavleiringer. Noen av kjølerne kan inspiseres med lykt etter slangene på endene er fjernet. Noen av disse motorene har noen lange kjølevannsslanger akter som og kan lamineres. Ser helt ok ut på utsiden, men nesten tett innvendig. Blandebend (for de som har det)er nesten tett der sjøvannet ledes inn i eksosstrømmen. Kan kanskje sjekkes ved å kjenne om det er stort trykk på kjølevannslangen som går inn på det, men de fleste velger å fjerne eksosslangen og kikke inni fra enden. På selve motoren er det å håpe det ikke har vært en Reodor ombord tidligere som har skrudd helt ukritisk på dieselmengden etter hvert som motor ble slitt og/eller farten forsvant, så motor er blitt overbelastet. Ja regner med lokket på varmeveksler er tett og/eller at overtrykket åpner når det skal. Har opplevd at fjæren har blitt for slakk så det har åpnet for alt for tidlig så det ikke ble noe trykk og dermed dårlig sirkulasjon av kjølevannet. Vel det var en begynnelse....Trenger mer kaffe. Redigert 19.August.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Trykkleif: Skrev: "kjølevannsslanger akter som og kan lamineres" . Skal selvfølgelig være "delamineres". Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Takk for svar folkens! Eier har satt en mekaniker saken. Er redd dette blir dyrt. Når man skal ha en så gammel båt, uten å ha peiling, så rådet jeg han til å kjøpe en båt med strak aksel for å eliminere mekaniske punkter som kan slå feil. Nå viser det seg at han har gått på grunn med drevet også. 2 stk propeller ødelagt og knekt finne på 280-drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.