Jump to content

Volvo Penta AQAD40a. Trykk i kjølevann. Gåen topp?


Torsen67

Recommended Posts

En kamerat har fått trykk i varmeveksleren og høy temp på motoren under drift. Men vi får ikke trykk i kjølevannet før motoren belastes.

Det så langt ikke olje i vann eller vann i olje . Men er det like før? Hva skal vi ta tak i først som førstehjelp?

 

Motor: Volvo Penta AQAD40a

 

Båt: Fjord 24 daycruiser

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Godt mulig toppakning ja.. Er vel bare å forberede seg på at man må kviste motoren og løfte av toppen først som sist..

Kan være andre årsaker, som pakninger topp- eksosmanifoil, eksosmanifoil- turbo.

Med trykk forstår jeg det slik at motor blåser ut kjølevæske/koker.

Kjølevæske mister vel også fargen og blir mørkere el. brun?

Link to post

Vi har hatt ørten tråder opp gjennom årene på disse motorene (både 30 og 40) med samme problem. Tenker da både gear og drev. Så før man hiver seg på stempler og vet ikke hva ville jeg sett på det enkleste (og billigste) først.

Tror jeg ville ha begynt helt akter.

Sjekket S-slangen på drevet(for innvendig delaminering), samt alle delene og slangestussene til den samme. Disse kan være utsatt for tæring så det suges luft når båten planer. Kan være vanskelig å se før det tas en grundig inspeksjon når slangen(e) er fjernet.

Inni båten er det sjøvannspumpen, tilstand impeller og pall inni pumpehuset som presser sammen impeller som sørger for mest mulig sjøvann. Motoren begynner jo å bli noen år. Sjekk og for løse impellerdeler som stenger slanger og rør.

Kjølerne:  Ting og tang inni (noen løse zinker)og/eller full av groe/saltavleiringer. Noen av kjølerne kan inspiseres med lykt etter slangene på endene er fjernet.

Noen av disse motorene har noen lange kjølevannsslanger akter som og kan lamineres. Ser helt ok ut på utsiden, men nesten tett innvendig. Blandebend (for de som har det)er nesten tett der sjøvannet ledes inn i eksosstrømmen. Kan kanskje sjekkes ved å kjenne om det er stort trykk på kjølevannslangen som går inn på det, men de fleste velger å fjerne eksosslangen og kikke inni fra enden. 

På selve motoren er det å håpe det ikke har vært en Reodor ombord tidligere som har skrudd helt ukritisk på dieselmengden etter hvert som motor ble slitt og/eller farten forsvant, så motor er blitt overbelastet. Ja regner med lokket på varmeveksler er tett og/eller at overtrykket åpner når det skal. Har opplevd at fjæren har blitt for slakk så det har åpnet for alt for tidlig så det ikke ble noe trykk og dermed dårlig sirkulasjon av kjølevannet.

Vel det var en begynnelse....Trenger mer kaffe.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Takk for svar folkens! Eier har satt en mekaniker saken. Er redd dette blir dyrt. Når man skal ha en så gammel båt, uten å ha peiling, så rådet jeg han til å kjøpe en båt med strak aksel for å eliminere mekaniske punkter som kan slå feil. Nå viser det seg at han har gått på grunn med drevet også. 2 stk propeller ødelagt og knekt finne på 280-drevet.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...