Jump to content

55hk Yamaha ca 1980 - motor kutter ved pådrag?

PIMCO

Recommended Posts

Ny Yamaha, nye problemer (hehe).

Denne gangen er det en sent 70/tidlig 80-talls 2-takt Yamaha 55hk som ikke vil samarbeide.

Motor går pent og er relativt nylig overhalt, men opplever at den kutter tvert av ved pådrag i gir (ved frigass forekommer problemet tilsynelatende ikke). For å starte igjen må jeg lirke med gasshåndtaken mens jeg holder nøkkelen inne til den begynner å kinne (som typisk ville vært et symptom hvis det var vakkel e.l.).

Antok at problemet var relatert til en cut-off-funksjon med hensikt å forhindre at man starter motor er heist opp og/eller står i gir? Trodde (håpet) jeg kunne fikse problemet ved å by-passe hele sikkerhetsfunksjonen i kontrollboksen, men det viser seg at denne er helmekanisk uten en eneste strømførende ledning. Ser heller ingen åpenbar "bryter" for en slik funksjon der hvor girkabelen er festet på motorblokken.

Noen som har opplevd noe lignende og har tips til fiks?

Edited by PIMCO (see edit history)

det som skjer er altså at du kan sette i gir , men tenninga kuttes tvert så snart du prøver å gi gass?   

høres jo ut som at det kan være kontakt mellom ledninger som ikke skal ha kontakt, men skjønner ikke helt hva som skal gjøre at det reagerer på att du gir gass...?  er det samme både for- og bakover..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, Ivar.

Det går fint å sette den i gir for så å cruise rundt med gasspådrag som gir mellom (anslagsvis) 2 - 10 knop, men i det du gir på for å få båten i plan dauer den av (dog ikke helt momentant). Og da må man jokke med spaken mens man holder nøkkelen inne (tenningslåsen er helt separat fra kontrolboksen) til den starter. Har ikke forsøkt bånn gass i revers, så vet ikke om det er tilfelle. Frigass ser ut til å fungere med fullt pådrag i begge retninger med spaken.

Er det ikke slik at disse påhengerne har en no-start funksjon når de står i gir eller/og motor er heist opp?

da vil jeg helle mot at det kan være bensinrelatert.    Å få masse turtall i fri er lett, men kan høres ut som at flottørhusene suges tørre når det er mer belastning

Er startsperre ja, men usikker på virkenmåten på 55hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hehe, uffda. Enda mer potensielle forgasserproblemer altså?

Tittet på startsperremekanismen, som er en simpel bryter som sitter i nærheten av girstaget og kun slutter kretsen til startmotor når kontrollboksen står i nøytral/fri. Ser således ikke at denne funksjonen kan har vært synderen ved gasspådrag i gir.

Men mistenker fremdeles at det er en tilsvarende startsperrefunksjon for tilt av motor? Kan motoren evt. ikke ha vært ordentlig låst i ned-posisjon? Det er manuell tilt med to hjelpesylindere, og jeg fikk ikke til å heve den. Er det kun øvre spaken til å holde den i opp-posisjon?

mener å ha hørt at du må sette girspaken i forover for å frigjøre reverslåsen så du får løftet den...? 

Sitat

Hehe, uffda. Enda mer potensielle forgasserproblemer altså?

jeg syns faktisk de er å foretrekke framfor elektrisk / tenning som lager krøll :lol:

Edited by ivar (see edit history)