Jump to content

Skal det være alarm-varsling ved start? (VP TMD40A)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Alarm-varsleren/ buzzeren gir aldri fra seg en lyd i min båt. Kom på at det pleier den jo slike å gjøre i det øyeblikket man starter motoren, sikkert av samme grunn til at alle lys lyser i dashbordet på bilen når man vrir om tenningen. Altså slik at man kan sjekke om alle varslinger fungerer.  Stemmer ikke det?

I så tilfelle bør jeg jo finne ut hvorfor den er stille...

Hvor er naturlige feilkilder til at alarmen er stille?

Kan jeg kople 12V rett på buzzeren for å høre at den fungerer? (regner med det, men kjekt å ikke brenne den)

Er som nevnt en VP TMD40A, og med dette instrumentpanelet (som skal få seg en shining i løpet av vinteropplaget).

(Glødelampen lyser, og alt annet fungerer. )

instrumenter.JPG.befdc5f2763ea73788a22c7127187960.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har ikke du en trykknapp for og teste  alarm? Hos meg hyler det ikke ved tenning og oppstart. Gla er jeg for det for den alarmhylinga er slitsom.  Men når dynamoreima ble slakk og jeg mistet ladinga ved høyt turtall så hylte det og ladelys kom på? tamd30a

Fant en video fra der de starter opp en TMD40A. Den har buzzer. Hører den rett før oppstarten.

Men her er det ingen buzzer:

Ingen her heller: (start er ved ca 50 sekunder)

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jepp. Men det er jo greit å finne ut av, før det skjer noe (og den evt tier stille allikevel). Får lete litt mer etter svaret :-)