Jump to content

Råd og tips til opplagsstativ, presenning og opplag for 30 fot planende båt

lurvetass

Recommended Posts

lurvetass skrev 30 minutes ago:

Vi skal ha vår nyinnkjøpte Marex 300 SunCruiser på land første gang til høsten. Blir å pakke den inn ute.

Tar gjerne imot tips og råd.

Må jo kjøpe stativ og presenning,  men er jo mange typer så hva er best?

Båten har targabøyle.

Vet ikke hvor værhardt det er der du er, men jeg har "konstruert " mitt eget stativ, av 2/2 og 2/4, skrudd sammen 

med maskin. Det har holdt i 8 år nå, mens de som kjøper disse rør stativene nærmest kjøper nytt hvert år..

Høst stormene her vest kan være tøff..

Videre bruker jeg tungpresseninger fra BT..

Ingen kanner og drit som flyger vegg i mellom, men gode surringer, og gjerne noen tauer over hele byggverket til slutt..

Har dekksstativ på 31 fot båt med targa. Tynn og tykk presenning kjøpt på europris. -to lag i tilfelle hull. 

Fester også tau mellom rekke og mønen på stativet, under presenningen. Gir stor bedring i stabilitet i vinden samt styrke og bæring for snøen. 

Presseningen festes under i vogna. Pass på om noen maljer blir liggende mot skroget, der må det polstres. 

Til slutt legger jeg diverse lange ankertau, bøyetau etc over, fra side til side. Dette bryter luftstrømmen som stryker over presenningen og reduserer " løftet" den kan få av vinden. 

IMG_2543.JPG.8cbb2f82aa2648f60e857e1b5f5b6b27.JPGIMG_2544.JPG.0558034c9113e4431220e4d2a4d921b8.JPG 

endene på mønen sikrer du ved å kappe av tuten på en brusflaske, tre på og tape fast. Da hindrer du gnag. 

Det er litt jobb å få over en tung presenning. Men etter noen sessongen få du er system på det ? 

Presenninger har blitt kjøpt inn på europris når de har 50%. Da de blir utslitt etter 2-4 år. Gjør alt helt ferdig den dagen og dagen etter du begynner. Fort gjort å gjøre seg nesten ferdig, så tenke, jaja, det blir ikke noe vind til uka... to dager senere våkner du av at pressenningen ligger kveila over gårdsplassen ? Egenerfaring ?? Næææææææi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...