lurvetass Startet 19.August.2017 Del på Facebook Startet 19.August.2017 Vi skal ha vår nyinnkjøpte Marex 300 SunCruiser på land første gang til høsten. Blir å pakke den inn ute. Tar gjerne imot tips og råd. Må jo kjøpe stativ og presenning, men er jo mange typer så hva er best? Båten har targabøyle. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Ida Marie III Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 lurvetass skrev 30 minutes ago: Vi skal ha vår nyinnkjøpte Marex 300 SunCruiser på land første gang til høsten. Blir å pakke den inn ute. Tar gjerne imot tips og råd. Må jo kjøpe stativ og presenning, men er jo mange typer så hva er best? Båten har targabøyle. Vet ikke hvor værhardt det er der du er, men jeg har "konstruert " mitt eget stativ, av 2/2 og 2/4, skrudd sammen med maskin. Det har holdt i 8 år nå, mens de som kjøper disse rør stativene nærmest kjøper nytt hvert år.. Høst stormene her vest kan være tøff.. Videre bruker jeg tungpresseninger fra BT.. Ingen kanner og drit som flyger vegg i mellom, men gode surringer, og gjerne noen tauer over hele byggverket til slutt.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Du har to valg angående stativ. Enten alt på dekk eller satt på bakken.. På bakken krever lengre rør, samt får ikke festet så godt. Jeg benytter gjennomsiktig presenning, for da ser man å jobbe under den. Jeg bruker ikke kanner, men strikker under båten Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eureka Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Har dekksstativ på 31 fot båt med targa. Tynn og tykk presenning kjøpt på europris. -to lag i tilfelle hull. Fester også tau mellom rekke og mønen på stativet, under presenningen. Gir stor bedring i stabilitet i vinden samt styrke og bæring for snøen. Presseningen festes under i vogna. Pass på om noen maljer blir liggende mot skroget, der må det polstres. Til slutt legger jeg diverse lange ankertau, bøyetau etc over, fra side til side. Dette bryter luftstrømmen som stryker over presenningen og reduserer " løftet" den kan få av vinden. endene på mønen sikrer du ved å kappe av tuten på en brusflaske, tre på og tape fast. Da hindrer du gnag. Det er litt jobb å få over en tung presenning. Men etter noen sessongen få du er system på det ? Presenninger har blitt kjøpt inn på europris når de har 50%. Da de blir utslitt etter 2-4 år. Gjør alt helt ferdig den dagen og dagen etter du begynner. Fort gjort å gjøre seg nesten ferdig, så tenke, jaja, det blir ikke noe vind til uka... to dager senere våkner du av at pressenningen ligger kveila over gårdsplassen ? Egenerfaring ?? Næææææææi Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 Har sett A og T stativ med stenger fra bakken i endene og dekk og rekkestøtter mellom. Men dere har bare stativet festet på båten? Hvor handlet du Eureka? Og hvor stor presenning har du? Er det noen ide å ha to og overlappe midt på båten? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Læregutt Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 @Eureka: Jeg pakket inn en båt på lignende vis. Etter vinteren registrerte jeg misfarging av fenderlista der gummi og presenning hadde hatt kontakt med hverandre. Dette var en mørkegrå presenning fra Clas Ohlson. Misfargingen var rødbrun på grå gummi. Hva skjedde? Har ikke sett det med billig tynn presenning. Kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.