Jump to content

Ut med pumpedass, inn med portapotti?


arjosk

Recommended Posts

Hadde en DEILIG langhelg i båten i finværet! Men: tarmene gjør sitt, og det akkurat når vi ligger i en grunn, lun og deilig vik hvor det definitivt ikke kan pumpes noe ut.... Hadde jeg bare hatt septiktankt eller porta potti! Septiktank er alt for dyrt å montere, det er bare ett alternativ.

 

Hva er momentene rundt pottien? Kan jeg kjøpe Clas Olsons, "Campa Potti" uten å bomme? Hvor mange ganger kan jeg la tarmene tyte før jeg må tømme den minste varianten? Og hvor får man tømt dette, langt mellom hver stasjon?

 

Med maritim toaletthilsen Arild

Redigert av arildskaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Campa Potti er Thetford - ingen problem. Har det selv og fungerer som den skal. Tømmes enten i offenlige toaletter etter at mørket har senket seg eller fra plattformen akter inn i propellstrømmen langt borte fra land. Kapasiteten er det vel ganske forskjellig fra person til person og hvordan båten brukes. Vi tømmer ikke oftere enn kanskje 5-10 ganger per sesong fordi vi er veldig mye i gjestehavner og lite i uthavner. Luktproblemer? Nope!

 

 

Og nylig hadde Lidl en etter alt å dømme original Thetford Porta Potti til ca kr 300 (Maritim-pris kr 1021) - men det var nylig det....

Link to post
Share on other sites

Antar du har et pumpetoalett uten septik tank?

 

Jeg kjøpte en vanlig porta potti til 750kr og borret hull i siden. Koblet meg på med manuell pumpe og god septik slange. Dermed har du en enkel do som også kan tømmes til sjø.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en vanlig porta potti til 750kr og borret hull i siden. Koblet meg på med manuell pumpe og god septik slange. Dermed har du en enkel do som også kan tømmes til sjø.

hva slags pumpe bruker du?

 

hull i siden: over eller under vannlinje?

 

bilder?

 

barx

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere med å koble pumpe til porta- pottien??

Er dette noe som kan gjøres på alle?

<{POST_SNAPBACK}>

Min anbefalte løsning, er å borre seg gjennom siden på tankdelen, og installere en vanlig skroggjennomføring. Greit med sika, stram passe og that`s it...Noen Portaportier har en spuns for påkobling av slange / pumpe, men denne funker dårlig ( egen erfaring )

 

hva slags pumpe bruker du?

Whale Gusher 30. Stort sett de fleste manuelle lensepumper av høvelig kvalitet, bør kunne benyttes.

Bør ha minimum tilkobling av 25mm slange, jeg ville nok satset på 38mm ( det har jeg )

 

hull i siden: over eller under vannlinje?

I siden / bunnen av tanken, under vannlinjen i båten. Husk svanehals, jeg benytter ventil som stenges etter bruk. Alltid.

 

bilder?

Skal se om jeg kan skaffe noen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...