Jump to content

Yanmar 3gmd ryker sort og treg i starten.

Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Heisann. 

Skulle ta i bruk båten i dag. Den er brukt jevnlig i hele sommer å går/gikk som en klokke. 

Den må alltid startes på full gass å ryker en del i starten. (Dette har jeg skjønt er ganske vanlig på gammel dieselmotor) 

Men i dag måtte den ruses mye før den klarte å kjøre ut av båtplassen. Stoppet et par ganger når den ble satt i gear. Den er saltvannskjølt. 

Setter pris på om noen har tanker om dette. 

Hvit røyk er vanlig på kald dieselmotor.

Jeg er ikke veldig erfaring med diesel. Men i og med at det kom så brått tenker jeg at det kan være tett dieselfilter. Spesielt det med at du nå nesten kveler motoren ved å sette den i gir. Det har jeg opplevd selv. Den gangen var det dieseldyr.

Sort røyk har jeg ikke opplevd i forbindelse med det. Det høres mer ut som tett luftfilter (enkelt å sjekke), feil med dyser eller oljelekkasje inn i sylindere.

Jeg ville startet med å sjekke dieselfilter, vannutskiller og luftfilter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skal sjekke lufttilførsel og dieselfilter samt dykke ned under for å inspisere propellen. Takker for tilbakemeldinger

Det ryker sort av den. 

Luftfilteret vasket jeg på vårservicen å det er i bunn å grunn en trakt med grov skummgummi inni. Kan jo håpe at det har vært noe som har blåst inni :pray: blir spennende å sjekke i morgen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...