Hygga Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 Jeg kjøpte båt i høst og med på kjøpet fulgte en vanntankmåler som alltid viser full tank. Jeg har sjekket giveren og kontakter og det virker ok. Måleren er av type vdo, og det står Volvo Penta og Water på instrumentet. Hvordan sjekker man egentlig om vanntankmåleren virker? Quote Link to post
TommyJ00 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 (edited) Hvis den slår ut i maks fungerer måleren, hvordan en VDO kommuniserer med et annet instrument vet jeg ikke, men hvis det er ok så ser det ut til at du har koblet feil eller ikke har kalibrert den giveren. Send meg en IM med epost adressen din skal jeg sende deg koblingssekjma som beskriver dette. Hvis ikke det hjelper må du sjekke med en VDO forhandler om din giver er kompatibel med ditt instrument. mvh GipsyGirl Edited July 11, 2005 by GipsyGirl (see edit history) Quote Link to post
"Mathilde" Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Har nettopp byttet giver på min VDO-dieselmåler. Instrumentet viste konstant full tank. Kontaktet forhandler som opplyste at det med 95 % sikkerhet var giveren som var gåen. Kjøpte ny giver og alt virker nå OK. Regner med at giverne til vanntank og dieseltank i prinsippet er samme. Quote Link to post
Ingar Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Hvordan sjekker man egentlig om vanntankmåleren virker? Giveren er en variabel motstand til jord. (potensiometer)Instrumentet kan sjekkes ved å la giver-kablen være åpen/kortsluttet til jord. Slår det ut i begge endestillinger er instrumentet i orden. Og giveren defekt. Alternativt at det er dårlig kontakt. Eldre VDO givere har et trådviklet potensiometer, og over lang tid kan tråden bli slitt av. Quote Link to post
Recommended Posts