Jump to content

Erfaring Princess P50 MkIII?


nybhak

Recommended Posts

Nei, ser den, samtlige båter er jo forskjellig utstyrt avhengis av hva som en gang ble krysset av på utstyrslisten :) 

Blir uansett ikke feil med B&O lyd i båten, men holdt det ikke med Bose anlegget som fulgte med? :)  Har selv montert på en BT docking slik at men enkelt kobler seg på , fungerer bra for mine ører :):) 

Usikker på om Tellstick er den rette platformen om du ønsker å koble på annet utstyr, da Tellstick jo er for hjemme styring av enkle brytere. Om det finnes en app som er kompatibel med det meste, ja der er jeg veldig usikker....

 

Enig med deg at det er trangt som bare f... Har lagt opp nye kontakter i hele båten og det var en prøvelse for kroppens ledd... Men nå er det i boks og jeg gliser som bare det. Har selv en del ting som skal endres på så blir ikke arbeidsledig med det første .... Kunsten er å balansere tid i båt og tid med generalen, men av en eller annen merkelig årsak, blir tiden i båten den som gir laveste skuldre... :)

PS! Ser du ligger inne med den gamle båten din i medlemsregisteret :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ikke noe galt med Bose men det finnes alternativer som spiller MYE bedre :-) blir litt smak og behag. Både lydmessig og utseende messig.  

Liker å ta turen ned i båten å spille god høy musikk :-) 

Har også koblet det slik at det virker uten landstrøm/generator i gang. 

 

Hadde BT docking over Bose når jeg kjøpte båten men det ble raskt bestemt demontert. (av meg-ikke fruen)

 

Plattform - tenker koble alle lysene oppe i båten via HUE. Veldig mange muligheter med dette systemet og en endrer stemningen i båten ved et tastetrykk. Har ikke helt sett for meg hvordan det blir i praksis. Ønsker at båten skal være mest mulig «original» og at utstyret er veldig bruker vennlig. Og at det virker hvis ruteren/nettverket ikke virker. 

 

Tenkte også at eberen er koblet via samme system med temperatur sensorer +++. 

 

Det er også mange muligheter som er spennende ved å montere skjult RGBWW lys strip som også styres fra samme sentral.

 

Skal også montere Netgear  Arlo. Dette er 100% trådløse kamera som veldig enkelt kan monteres hvor som helst på båten. Bruk 3M borrelås på magnet - magnet mot kamera - ingen merker i skroget. God batteri kapasitet. (Oppladbar batteri-finnes også uten dette) 

Tenkte styre også dette på samme plattform. 

Dette er utstyr som f.eks. kan brukes mot en IPad Pro på sommeren(ryggekamera/motor kamera) og til overvåkningskamera på vinteren. (Tar opp 5 sek før bevegelse)

Minuset med disse kameraene er at de lett kan bli stjålet - men da er gjerningsmennene mest sannsynlig på film. (Om det da hjelper)

 

Synes det er litt moro å eksperimentere med slike ting som dette. 

 

Når der gjelder høye/lave skuldre så er båten ren terapi :-)   (=lave skuldre)

 

Feil i medlemsregisteret - Ok, husker ikke på slike ting jeg :-) 

 

Hva tenker du endre i båten?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det blir ingen større endringer på musikksiden bortsett fra å finne en måte å dempe suben på... Hjertet hopper jo et hakk når podene fyrer i gang donka donka musikken sin :) Får ikke justert ned suben på Bose anlegget, vel har ikke funnet ut noe til nå ..

Har jo ikke hatt båten i mer enn noen mnd, men har skiftet ut alle låsekranene til vannnarmeren, 6 stk da disse har en lei tendens til å lekke.

 

Har kjøpt en forlenger til parsarellen slik at den skal stå rett opp og ikke skrått ut over platformen som den gjør i dag. SÅ denne skal skiftes når været tillater det...

Holder på i motorrommet nå, er en satans petimineter, så på den særegne måten Princess har laget eksos utløpet på D11, har de brukt støpegods på den delen som er kapslet inn i varmelelementet. Så her har jeg pusset ned , kjørt på med Ferrobet og varmebestandig lakk. 

Videre skal jo motorrommet være slik at man kan gå ned med nye klær og returnere uten en flekk, er der straks :) 

Har tatt full service på maskiner , generator, så alt er klart til 2018. Liker å nullstille service når jeg kjøper en båt, da har man kontroll ettersom man aldri kan vite om utført arbeid faktisk er gjort..... 

 

Skal ha ny kalesje til båten, på FB og nede da den jeg har er ny, men ikke god nok + har ikke ha en vinterkalesje ei heller kalesje over møblene oppe. 

Selv om båten er strøken, kan den bli enda mer strøken.... Polerer ofte fremfor å vaske ..... ja det er helt sant :) Polerte hele båten inkl skroget i sept, og verker etter å sette i gang til våren. Her bruker jeg Meguiars M21, som er et genialt produkt med lang holdbarhet. Denne er lett å påføre med maskin, la den stå på noen timer for så svært enkelt å ta bort. Ikke som andre produkter hvor man må slite seg ut på å få fjernet restene. 

 

Skal montere anker vinsj akter til våren, trenger noe for å ligge i uthavn som er det beste stedet å ligge.

 

Dette du skriver med kamera er noe jeg vil se nærmere på... Har et akter, men ingen i maskinrommet, så dette skal jeg få opp.

 

Har en utfordring med VHF, da denne er ny men jeg får ikke lyd ut... Er en Simrad håndholdt, tilsvarende til den jeg hadde før, men jeg gjør en eller annen feil.... 

 

Når det gjelder lys, er dette noe som jeg neppe kommer til å gjøre de store endringene ved. Har byttet ut til LED på de steder hvor det ikke er dimmer og dette fungerte veldig bra. Handlet på Aliexpress, byttet ut fra 10W til 1,2 V med samme fagre på G4 pærene og samme lysstyrke :)

 

Kommer sikkert på flere ting, men har en del å styre med i vinter :)

 

Ha en riktig god jul og et gord nytt år :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel overstått jul :-)

 

Bose sub justering lar seg sikkert gjennomføre ved litt googling :-)

 

Låsekraner til vannvarmeren - tenker du da på "ventilene" hvor en kan stenge innløpet til registrene til Eberspracheren? (har også 6 registre mener jeg å huske)

Har ikke opplevd lekkasje på disse på min forrige båt men bør kanskje være obs på disse?

 

Er vel litt petimeter jeg også men drar det ikke så langt som deg med eksos stussene :-) men et skikkelig rent motor rom er viktig i tillegg kommer jeg til å gjøre som deg vedrørende service. Ta sevice på motorer, generator+++ slik at ALT nullstilles. 

 

Kalesje på fly er meget bra på min båt. (ikke original) Har fjernet alle puter inkludert stoler nå på vinteren og har kun kalesje over instrumenter. Kalesjen er ikke festet over vindskjermen og dette medfører at vinden ikke får tatt skikkelig tak i den. Dette fungerer meget bra. På min forrige P50 var kalesjen dratt over vindskjermen og denne løsningen var mer problematisk ved sterk vind / kjøring i høy hastighet.

 

Kalesje nede vurderer jeg å bestille en ekstra/ny. Hvor bestiller du kalesje?

Her eller?

 

http://flexicovers.co.uk

 

Vask/polering - har aldri prøvd Meguiars M21som du nevner. Tenker å prøve dette ut. Kjøper du det lokalt eller?

 

Vinsj akter - dette har ikke jeg på min båt.  Jeg har nesten aldri hatt behov for det der jeg ferdes - skal vurdere behovet underveis. Har bare brukt vinsjen i baug ved behov. Er også litt redd for at det blir en "snuble" løsning på plattformen som bare er i veien :-) mulig jeg tar feil men men...

 

Pærer - skal også bytte til LED dem som ikke er koblet over dimmer. Du har vel ikke tilfeldigvis link til pærene du bestilte med samme farge?

 

På forrige båt støy isolerte jeg rommene hvor registrene til eberspracheren var plassert. (i tillegg til luft slangene+vann rørene) Dette skal jeg også gjøre på alle registre i båten. Jeg merket at temperaturen på luften ble betydelig varmere og støyen fra registrene ble betraktelig mindre. Det vil da som regel være nok å ha påslått 2/3 registre nede i båten og så holder salongen seg varm på høsten når det blir kaldt.(=nesten ingen støy fra varmer)

 

Det dukker sikkert opp flere ting underveis her også :-) moro med båt!

 

 

Link to post
Share on other sites

Heisan.

Disse låsekranene eller ventilene, har en lei tendens til og lekke og det er en plastkappe på innsiden som gir seg. Er 15mm ventiler som kun koster 60-70 kroner, men det er luftejobben i ettertid som skaper mest frustrasjon.... Men er nesten i mål og skal følge ditt forslag å isolere varmerørene.

Når det gjelder kalesje, er min som den du beskriver.... Den jeg har er ny og den går ikke over skjermen, hvilket er et minus spesielt om vinteren . Skal ha en heldekkende kalesje som går fra oversiden av skjermen til bak sittegruppen. Der har jeg en glidelårs hvor jeg kan koble på en del 2 som går over bakveggen og festes i taket helt akter. Da får jeg en lukket fly tilsvarende forrige båt. I tilleg skal jeg ha trekk til kun møblene og styreposisjon slik at den store kalesjen kun brukes i de perioder båten ikke brukes, dvs i ukedagene. 

Videre skal jeg bytte ut kalesjen akter, med en sidevendt glidelås formet som en U, slik at det blir enkelt å komme ut på dollbord. Da er det bare å ta tak i glidelåsen, trekke den langs taket, i en bue fremover og ned, før den stopper et stykke bak. Fikk lagd denne løsningen i fjor til gamlebåten og det fungerte perfekt :)

 

Meguiar M21 er i proff serien, så ikke enkelt å få tak i... Men du kjøper den på Amazoon og åpner samtidig en adresse i USA via Jetcarrier.com  Da koster alt ferdig levert ca 900. 

Meguiar's M21 Mirror Glaze Synthetic Sealant 2.0 - 64 oz. Denne vil holde til ca 2-3 runder på båten din :)  Kan love deg, dette er et løp og kjøp produkt til enhver båteier... Har testet en mengde produkter og faller alltid tilbake på denne. Har du slitemerker i gelcoat, så bruker du 3-M  sin fast cut og gule vaffel poler puter.

 

LED er ikke lett å finne i rett str på 24V  G4 og rett lys, men her er de jeg og en del andre har brukt.

https://www.aliexpress.com/item/G4-LED-light-bi-pin-12VDC-24VDC-12VAC-9-LED-5050SMD-LED-Marine-Light-150LM/469957763.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Xlo6jk

Disse gir et bra lys tilsvarende 10W, lite forskjell på varmhet i lyset contra standard halogen, men de kan ikke dimmes. Derfor har jeg brukt dem på badene og på kjøkkenet.

 

Det å ligge i uthavn er selve medisinen for sjelen, så derfor ankervinsj. Den monteres på STB side og er for meg viktigere enn tanken på at det er en snubletråd :) Har ikke plukket ut type, men det blir med kjetting og et 25 kg Bruce anker. For meg er dette et must og ha, sammen med en baugstige som også må anskaffes. Her sliter jeg litt, må finne en løsning som kan enkelt vippes ut. Skal sjekke ut Båtsystemer sine stiger så får vi se hva som finnes :)

 

Så vi begge har en del å henge fingrene i og bra er det, må ha et sted å trekke tilbake til når jobben spiser meg opp :):)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Hansa666 skrev On 24.12.2017 at 12.22:

 

Har jo ikke hatt båten i mer enn noen mnd, men har skiftet ut alle låsekranene til vannnarmeren, 6 stk da disse har en lei tendens til å lekke.

 

Har en utfordring med VHF, da denne er ny men jeg får ikke lyd ut... Er en Simrad håndholdt, tilsvarende til den jeg hadde før, men jeg gjør en eller annen feil.... 

 

 

 

 

Hei Hansa666,

Ser at du har byttet regulering/låse ventiler til Eber varmeren. Hvor kjøpte du nye?

 

Jeg har samme problem med Simrad VHF som du hadde. Kommer ikke ut, men hører alt som kommer inn.

Hva måtte du gjøre for å fikse dette ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisan! Beklager, har ikke vært inne på BP på laaang tid.... Vet ikke om du har løst dine problemer, men kjøpte kranene på Proflex. Du kan også få tak i dem på Biltema.

Når det gjelder VHF, var det antennen som var defekt. Loddet denne på nytt og den fungerer perfekt :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...