Jump to content

Måle ampére med multimeter?


jørn

Recommended Posts

lippert skrev for 5 timer siden:

 

Som amatør må jeg spørre. Er det i tanga den er så følsom, eller må du bruke testpinnene?

Joltus har vel egentlig svart...

Nei, det er tanga som er så følsom. Åpningen på den er jo også mye mindre enn andre tenger.

Jeg har målt endel strøm... Min erfaring er at måling av strøm med et multimeter, krever litt kunnskap;

For det første er slike multimetre ofte ødelagt (sprengt) pga ukyndig bruk: Enten pga stukket pinnene på spenningsførende delere, eller at strømmen har vært mye høyere enn måleområdet på instrumentet.

For det andre har slike målinger ofte vært unøyaktige, pga kvaliteten på instrumentet.

For det tredje, er det bedre å måle spenningsfallet over en kjent motstand i serie med det du skal måle på.

(Forøvrig er det min mening at billige (Biltema?) instrumenter ikke burde brukes på spenninger over f.eks. 50 volt, med mindre de er sertefiserte! Vet at noen vil gå i taket nå, men har du sett instrument-eksplosjon (store forranstående sikringer), skjønner man hvorfor!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg et tangamperemeter. Gjør jeg det riktig når jeg måler? Tok på kabelen til kjøleboksen, og slo kjølingen på max. Prøvde med 40a og 400a, hvorfor blir det forskjellig avlesning? Og hvorfor leser man ikke 0 når det ikke er noe strøm?(to nederste bilder).

 

IMG_0569.JPG

IMG_0570.JPG

IMG_0571.JPG

IMG_0572.JPG

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, først og fremst er ikke dette Biltema-instrumentet noe profft kvalitetsinstrument. For det andre, er nøyaktigheten bedre på 40A området ved små strømmer enn på 400A området. Nå kjenner jeg ikke akkurat dette måleinstrumentet, men for de jeg har vært borti, må en nullstille de ved lukket tang uten ledning gjennom på en eller annen måte. På mine målere er det en 'Zero' knapp. Jeg vil anta at det er 'Rel' knappen hos deg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker disse daglig. Begge måler temmelig nøyaktig både AC og DC i mA området.

Sikkert utenfor ønsket kostnadsnivå men aner ikke hva de koster nå. Kyoritsu 8113 (bildet) er erstattet av 8115.

Kyoristu 8113 tang må benyttes med mulitimeter, benytter selv Fluke M87 eller M123, Har måleområder 0-2A, 0-20A og 0-200A. 0-stilling.

 

Benytter også KEWMATE 2001, med nøyaktighet for DC: 100A ±2%rdg±5dgt

 

IMG_0438.JPG.8bd34ebe2b163a8a31fc1ffca56dcff6.JPG

 

 

Benytter også denne, fenomenal til feilsøking. KEWMATE 2001

 

 

 

2001.png

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fra softdisken: jo.

 

Snakker oftest om veldig tynne tverrsnitt om en er i mA området men jeg skal sjekke manualen for sikkerhets skyld. 

Det som er mest kritisk med slike mA målinger er at apparaturen ikke plukker opp støy.

Derfor må lederen plasseres der den muligheten er minst dvs normalt innerst i gaffelen.

 

EDIT: det er to piler, en på hver siden av "skoen", lederen skal egentlig ligge mellom disse pilene så avhengig av tverrsnittet på lederen skal den ikke alltid være helt innerst.

 

Bruker aom regel tangen Kyoritsu 8113 til de fleste målinger men KEWMATE 2001 er et veldig hendig alt i et instrument.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også jakt etter strøm-tang, men som måler pulsbredde-modulert strøm i område 0...2A og med duty-cycle: 1...100%.

Jeg bruker Fluke 87III og 787 , men pga. dårlig crest-factor blir det ikke alltid godt nok.

De takler crest-factor på inntil 3, så jeg må bruke Fluke Scopemeter 124 som takler inntil 10.

Har noen forslag til brukbar tang eller bedre multimeter enn Fluke ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

jonol skrev for 3 timer siden:

Jeg er også jakt etter strøm-tang, men som måler pulsbredde-modulert strøm i område 0...2A og med duty-cycle: 1...100%.

Jeg bruker Fluke 87III og 787 , men pga. dårlig crest-factor blir det ikke alltid godt nok.

De takler crest-factor på inntil 3, så jeg må bruke Fluke Scopemeter 124 som takler inntil 10.

Har noen forslag til brukbar tang eller bedre multimeter enn Fluke ?.

 

Er det en konstant PWM kurveform eller PWM sinus ell? Kyoritsu 8113 måler eksakt DC til 1 kHz. Koblet til et scope får du sann verdi. Fluke M87 True RMS meter takler CF opp til 6 ved bruk av halve måleområdet.

 

Som et eksempel.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...