Bavaria32Sport Startet 21.August.2017 Link til dette innlegget Startet 21.August.2017 Hei! Jeg har 2 x KAD 32 i båten min. Når turtallet på motorene overstiger 17-1800 omdreininger slår kompressoren inn og kobler ser først ut på 2600-2800. I fart et dette i området mellom 7,5 - 18 knop. Det hender at jeg kunne ønske å kjøre i fartsområdet i mellom uten å høre på det spetakkelet som kompressoren gir. Jeg har lest / hørt om at noen har fått installert brytere som rett og slett skrur av kompressoren. 1) Er det noen som vet hvordan dette gjøres og hva det evt. koster ? 2) Er det noen som vet om det er greit å kjøre med kompressoren gående over en lenger periode ? (>1time) Takk Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Over: ett av mange treff på relevante tråder. 2 Med tanke på hva en ny kompressor koster så ville jeg utifra den potensielle kostnaden (om kostnad betyr noe for deg) sagt at svaret er "ikke greit/unødvendig" Har du planende båt ? Link to post
Bavaria32Sport Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Hei dieselfan! Takk for svar! Jeg skjønner at jeg er dårlig til å søke :) Jeg prøvde å finne noe på forum før jeg postet. Ja, jeg har en planende båt. Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Tviler på om du er dårligere enn meg til å søke men.... fikk du nok detaljer i den tråden til å gjøre jobben/vite hva du skal be andre om å gjøre for deg ? Om du har en Bavaria 32 Sport så kan vel ikke den kjøres mellom 8 og 15 knop i praksis uansett ? Link to post
Bruun Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 I følge manual så skal kompressor være innkoblet/i drift maks 30 min sammenhengende. Om du ønsker og koble ut kompressor på bryter må du bryte ledning til kontakten som er avbildet under. Et tips er og prøve båten når du har vippet av kontakt så får du se hvordan effekt du får før du lager en bryter. Link to post
ulyden Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Det går to ledninger inn på kompressor. Det er bare å sette 12v inn på disse så går kompressoren. Skal du styre denne selv noe jeg ikke annbefaler bør du lage en trykk knapp som du må holde inne. Glemmer du bryteren i på stilling og kjører motoren opp i over 3000 rpm risikerer du å få kompressoren opp i overturtall. Dessuten kan motoren få et ladetrykk som er så høyt at motoren kan havarere. Et bedre alternativ er å sette på en lettere propell og justere ned utkoblingsturtall. Link to post
Bruun Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Men her er vel ønske at kompressor IKKE skal gå Link to post
ulyden Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Det er poenget ja. Man kan ikke bare bestemme at kompressoren ikke skal brukes. Den har en misjon. Turboen på en kad 32 er egentlig for stor. Derfor brukes kompressor. skal man kutte bruken uten å gjøre noe annet risikerer man at motoren får for lite luft og eksos temperaturer blir høye. Derfor er det lurt å sette på en lettere propell. Da hever man marsj turtall og senker behov for ekstra luft. Ulempen er at båtens topphastighet blir lavere. man får aldri i pose og sekk. Link to post
Morten:) Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Leta upp den ledning som går från kopplingsboxen på motorn och ner till magnetkopplingen. Klipp den i kopplingsboxen och sätt ändarna på 30 (COM) respektive 87b (NC) kontakterna på ett vanligt bilrelä. Jord till 85 och styr sedan relät/reläerna (86) med en ledning från en brytare på instrumentpanelen som ger +12V när Du slår till en brytare. När Du slår till brytaren på panelen får spolen i relät (reläerna om Du har två motorer) ström och relät bryter strömmen till magnetkopplingen. Detta blir failsafe pss att om Din manöverkrets fallerar så fungerar allt som Volvo tänkte från början.Och lätt att återställa om Du inte blir nöjd. Citat Fröken Fryd: Jeg ville isåfall hatt brytere med tre posisjoner: innkoblet, automatisk, utkoblet. Mja, det är nog tveksamt om Volvo skulle acceptera att man kan köra med kompressorn inkopplad på alla varvtal. Redigert 21.Februar.2010 av ebonita Jeg har gjort dette i egen båt og det fungerer bra. Som jeg leser så får man ikke pose og sekk og det stemmer nok og erfaringsmessig så er ikke bryteren så mye i bruk heller. Morten Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Hva er fordelen med å ha en bryterposisjon der kompressoren er innkoblet hele tiden ? Link to post
Morten:) Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Hvis du tenker på mitt innlegg så fungerer det opplegget slik at enten så virker det som orginalt eller så kobles kompressor vekk ved å bryte krets mellom kompressorrele og kompressor. Det å la kompressor gå konstant vil i mitt hode føre til overbelastning av motor. Dette fungerer på Kad32 mens andre Kad motorer trenger en diode også for å ungå feilkode vil jeg tro. Morten Link to post
Elise Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Se denne tråden :-) Link to post
Bavaria32Sport Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Tusen takk for gode innspill alle sammen! Jeg tenker nok at en test ved å koble ut kompressor kan gi meg en god indikasjon om fartsområdet er noe jeg vil bruke i det hele tatt. Jeg har lest at enkelte har gjort det, og spesielt i "halvstor" sjø, så kunne jeg tenke meg å prøve en fart som er i kompressorområdet. Det virker forsåvidt enkelt å installere dette, men jeg leser at det er forskjellige meninger rundt hvorvidt dette er lurt rent motormessig eller ikke.... Igjen alle sammen; Tusen takk for svar! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn