Solholmen Startet 21.August.2017 Del på Facebook Startet 21.August.2017 I går kjørte jeg båten hjem fra hytta i Kragerø til hjemmehavnen i Oslo. Har kun kjørt hele turen en gang før og det var på forsommeren ned til kragerø. Den gang var det tilnærmet vindstille og vi gikk rundt Færder og deretter rundt Svenner og Tvistein rett på Jomfrulandsgapet. Det var en flott tur og vi brukte ikke stort mer enn 2,5 timer på hele turen. På hjemturen i går var det adskillig mer sjø da vi kom ut Jomfrulandsgapet og vi måtte derfor jobbe en del med ror og gassspak og vi holdt en moderat fart på 20-26 knop. Vi valgte også denne gangen å gå på utsiden av Tvistein og Svenner og til tross for relativt store dønninger og en del kryssende bølger så gikk turen fint men det blir slitsomt i lengden. Min kompanjong på turen mente at det ville lønne seg og være mer behagelig å ta inn Tønsbergfjorden ved Sydøstgrunnen og deretter gjennom Vrengen. Med sakte fart gjennom Vrengen og roligere skjærgårdskjøring før og etter er min oppfatning at det ville lønt seg å dreie rundt Hvasser og deretter inn Oslofjorden. Er det noen erfarne langtursfolk som har noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Blir jo en veldig kjedelig tur det der uten å gå Vrengen. Jeg pleier alltid å gå ut Kreppa, utsiden av Tvistein, men på innsiden av Svenner. Så går jeg inn Vestfjorden og Vrengen. Men om du vare er ute etter å komme fortest mulig frem, så kunne du like gjerne bestilt transport på lastebil. Blir vel ikke så mye dyrere heller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Min erfaring er at det ikke er store forskjellen i tid om man går Vrengen eller utom Færder. Det er forbaska langt fra Færder og inn fjorden synes jeg. Betydelig koseligere å gå indre leia synes jeg da Eneste "utfordringen" kan være korte strekket over Tønsberg Tønne der det kan rulle litt om sønnavinden står på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Ville ikke gått gjennom Kreppa, det er det minst attraktive strekket i Kragerøskjærgården synes jeg og med hastighetsbegrensningene blir valget enda enklere. Velger jomfrulandsrenna, innsiden av Stråholmen og over til Rakke om man har sjøen inn akter. Er det riktig ille så ville jeg venta på roligere forhold Sitér dette innlegget Link to post
Solholmen Svart 21.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2017 Det er forsåvidt ren transport dette her, og transport på lastebil/ henger medfører tur fra en øy inn til fastlandet, heving, og ny sjøsetting i Oslo, transport fra slipp til båtåplass, så mye greiere om ikke billigere å ta det sjøveien. Skulle ha båten hjem rett og slett. Enig i at strekket Færder til Hurum er litt "kjedelig" og ble litt mer interessant med en tur via Vrengen. Hytta er i ytre Kragerøskjærgård så jeg starter mer eller mindre i Jomfrulandsgapet så Kreppa eller ikke Kreppa er ikke noen problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Jeg kjører dette strekket hvert år og pleier å kjøre ytre vei hele veien. Da mener jeg utenfor Tvistein, utenfor Svenner og inn ved Store Færder. Innenfor Sletter ved Larkollen og etterhvert Mossekanalen kan være et hyggelig farge-tilskudd om man har litt tid hjemover i en ellers grå og kjedelig ytre Oslofjord som oppleves som lang selv i 47 knop. Synes ikke det er kjedelig å kjøre ute på havet så lenge været og forholdene er greie. Pleier jo å ellers kjøre inne i fjorder og sund, så fdeilig med litt åpent hav. I år kjørte jeg to ganger og andre gangen kjørte vi Vrengen og ytre Vestfjorden ut til Tønsberg Tønne. Dette pga sterk sønnavind. Da vi kom ut ved "tønna" bølget det for mye for vår lille 42 foter og de svært skarpe kuling-bølgene slo over båten i 5-8 knop så vi valgte å gå inn til Sandefjord. Det stod at det skulle blåse 8m/s, men da vi sjekket "været som var" hadde det blåst 12,7 med 16,6 i kastene. Var to-tre 40-50 fortere som vi passerte nedover som kjørte samme retning og de mest vågale endte opp i Sandefjord, mens resten hadde gitt opp før. Skjer det noe med motoren eller tette drivstoffilter etc i slike bølger i pålandsvind har man ikke store marginer å gå på. Man skal ha respekt for vind og vær rundt Verdens ende og ikke minst utenfor Tønsberg tønne og Rakke. Det går jo greit, men personlig er jeg opptatt av komfort også og at det skal være hyggelig å kjøre. Når bølgespruten står over båten er det ikke koselig på samme måte. Spyle båten grundig må man også etter slike turer. Og det sliter mer på båt og teknisk når det stamper og slår. Så alltid lurt å reise ut i rolig vær (tidlig om morgenen pleier å fungere greit). Redigert 22.August.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Ytre vei, strake veien, eller vente til været roer seg. Har alltid vært min "oppskrift" på den turen. Det er og blir ren transport og like greit da å få det unnagjort. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andersb Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Flatt vann = ytre god tid og kos = indre Det er ikke vits å banke masse på vei inn, om du kan slippe Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Lingefan skrev for 5 timer siden: Man skal ha respekt for vind og vær rundt Verdens ende og ikke minst utenfor Tønsberg tønne og Rakke. Det går jo greit, men personlig er jeg opptatt av komfort også og at det skal være hyggelig å kjøre. Når bølgespruten står over båten er det ikke koselig på samme måte. Spyle båten grundig må man også etter slike turer. Og det sliter mer på båt og teknisk når det stamper og slår. Så alltid lurt å reise ut i rolig vær (tidlig om morgenen pleier å fungere greit). Området fra Torbjørnskjær (hvaler) til Jomfruland er i Norske Los definert som område med farlige bølger. Jeg har blitt overrasket over stor sjø ved Færder - sjø som etter forholdene ikke var forventet. Dette i tillegg til Tønna,innsiden av Svenner og Rakke som er nevnt over. Vi gikk der i 12-14 ms fra sør i sommer - ut Tønna. Nå er båten lagd for stor sjø så vi bryr oss ikke så mye, men det rulla godt til tider og det var en hel del sjø over fordekket. Redigert 22.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Straka vegen om det ikke er meldt over 10 m/s med seilbåt. Ikke 10 m/s motvind da, det orker jeg ikke ;-) Tønna osv kommer jeg aldri til å gå nær igjen. Fæl plass, gå heller en eller annen plass på utsiden av hele greia. Og blåser det for mye til det så er i hvertfall Tønna feil plass å gå, syns jeg ;-) Rakke er jo også et krevende område, også greit å gå langt på utsiden av. Godt på utsiden av det meste og inn ved Langesund/Rognsfjorden (ofte mye sjø der) eller bak Jomfruland syns jeg er ok. --- Er det for mye vind til å gå på utsiden så blir det problematisk uansett mtp både Tønna og Rakke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.