Jump to content

Eberspächer D3l starter ikke etter at den ble feil slått av

phjens

Recommended Posts

Har en gammel Eber D3L.Har virket helt fint men nå i helgen ble den helt død.Har i tillegg til termostat en bryter med stillingen friskluft.av,halv og full guff.Det  som skjedde var at når den skulle skrues av ble bryteren satt fra full guff og rett til friskluft og så til av stilling.Etter dette har ikke varmeren virket unntatt på friskluft.Måler spenning inn til kontrollenheten.Sikringene ser jo også fine ut.Noen som har noen tips til hva som kan ha skjedd?

Har en D3L selv og gjort det samme som du beskriver, men jeg har alltid latt den stå et par minutter på kaldluft slik at jeg ikke kjører den tilbake på 0 før den har fått kjølt seg ned, når man slår den av riktig går jo viften et par min for å kjøle ned før den stopper. Men har opplevd at den har hatt problemer med å komme i gang ved feil avslutning, Koble fra kontaktene til kontrollenheten og spray med litt CRC marine spray el. lign. det har alltid fungrt for meg de gangene (mulig at det nullstiller feilmelding også, vet ikke sikkert), ofte har jeg måttet prøve noen ganger før den har fungert igjen, samtidig er det viktig å ha bra med strøm på batteriet.

Er litt usikker på hva som kan skje om den ikke får kjølt seg ned på normal vis... dvs hvis du ikke lar den stå på kjøling med friskluft en stund før du slår den helt av.

Hører du om dieselpumpen tikker når du skrur den på (full guff)

Kommer det diesel opp til varmeren (napp ut dieselrøret)

Går viften samtidig (full guff)

Stopper den etter et par min uten å tenne (full guff) - da tenner den ikke (gløding, brennkammer, drivstoff)

Lukter du eksos - ser du eksos?

Selv har jeg en 12 liter tank (står også høyere enn dieseltanken så pumpen jobber lettere) med parafin som jeg bruker istedet for diesel - slipper soting og lukt - alt etter anbefalning av servicemann som byttet en gummipakning og renset for sot. Han mente også at jeg måtte ta godt vare på den da mekanikken i disse var mye bedre enn de nye (han holdt på å klikke da jeg sa jeg vurderte å kjøpe en ny D2, det måtte jeg ikke finne på)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Da er jeg usikker, kan være at den gummipakningen som ble byttet på min (den fungerte heller ikke når jeg kjøpte båten), hvis den har blitt for varm og ikke lenger er funksjonell. Men vanskelig å si, kan være noe annet inni varmeren også... Men nå er jeg på tynn is... 

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Lenge siden eg skrudde på D3L, eg trur at sjølv om du ved feiltagelse slår av brått, så skulle den forsøkt å starte ved ditt neste forsøk, du skulle hørt pumpa feks.  

Det er nok ein elektrisk fysjom feil.

Sjekk sikringen som står oppi styreenheten. Såvidt eg hugsarner det også ein (grå?) gummipropp oppå brennhuset som har ein sprettsikring / overopphetingsvern gjemt under seg, trykk på gummien og kjenn om du kan føle ein slags trykkbryter der. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk