Whistler Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 I dag fikk jeg se hvor dårlig en paraplydregg kan virke. Etter å ha lagt til ved et populært sted i Vestfold, la jeg merke til at båten (14' skjærgårdsjeep) ved siden av meg hadde veldig slakk ankerline. Eieren var ikke i nærheten, så jeg bestemte meg for å stramme den selv for å unngå at den skulle dunke i siden på meg i de hekksjørasene som normalt forekommer på dette stedet. Matrosen ble sendt over i 14 foteren og begynner å dra i tauet, og fortsetter, og fortsetter. Opp av vannet kommer en paraplydregg som ikke er utslått. Situasjonen ble meget bedre etterpå. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
PanPan Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 (edited) I dag fikk jeg se hvor dårlig en paraplydregg kan virke. Etter å ha lagt til ved et populært sted i Vestfold, la jeg merke til at båten (14' skjærgårdsjeep) ved siden av meg hadde veldig slakk ankerline. Eieren var ikke i nærheten, så jeg bestemte meg for å stramme den selv for å unngå at den skulle dunke i siden på meg i de hekksjørasene som normalt forekommer på dette stedet. Matrosen ble sendt over i 14 foteren og begynner å dra i tauet, og fortsetter, og fortsetter. Opp av vannet kommer en paraplydregg som ikke er utslått. <{POST_SNAPBACK}> Klart den ikke virker hvis den ikke er utslått. En ordentlig paraplydregg har en ring om ankerstammen som må vris slik at de fire armene på paraply-dreggen låses i utslått stilling. Hvis ikke dette er gjort, eller det er en feil på dreggen slik at dette ikke virker - så bør vel ikke det klandres paraplydreggen som type anker? Jeg brukte paraplydregg i mange år på en båt som veide 3 tonn, denne båten hadde også moderat vindfang. Prøvde alltid å gjøre mitt beste for å få dreggen til å sitte ordentlig når jeg la den ut. Brukte også som regel daumann. Paraplydreggen sviktet meg aldri - lå i vind opp til liten kuling på svai eller mot land. Det hendte at paraplydregge satt så hardt i leire-blandet sandbunn at jeg måtte bruke genuawinsjen for å dra den løs rett opp. Nå bruker jeg CQR eller Bruce - båten er større og jeg har ankerwinsj mm.. Det er vel greit at man har sine preferenser hva gjelder ankre. Men jeg synes det blir noe patetisk når enkelte nærmest skjeller ut paraplydreggen, slik som det er gjort i andre innlegg her på forumet. Paraplydreggen var ganske populær inntil tidlig på 80 - tallet. Det var mange langturseilere som tidligere hadde paraply-dreggen som hovedanker, man la gjerne ut to ankre med en 60-graders vinkel mellom fra bauen. Selv i dag er kanskje paraplydreggen blandt de beste ankerene på gressbunn, det greier å trenge godt inn gjennom gressmatta. Bruce kan ha problemer her. Etterhvert kom Bruce-ankeret, som har bedre holdekraft. Men også det ankeret kan legges ut feil slik at det ikke holder. Jeg vil jo ikke av den grunn finne på å kalle det for "søkke". Edited July 11, 2005 by PanPan (see edit history) Quote Link to post
Arvid_A Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Første betingelse for at en paraplydregg skal kunne virke, er jo at den blir låst i "oppslått" stilling før den går over bord - men i sommervarmen kan det vel gå litt fort i kastene Quote Link to post
Gunga Din Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 ........................ Opp av vannet kommer en paraplydregg som ikke er utslått. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel bare ner det regnar man behöver fälla ut paraplyn ?!? Quote S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Det er vel bare ner det regnar man behöver fälla ut paraplyn ?!? <{POST_SNAPBACK}> Eller hvis flyet ditt går i stykker. Husk Mary Poppins. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts