Jump to content

Paraplydregg eller søkke?


Whistler

Recommended Posts

I dag fikk jeg se hvor dårlig en paraplydregg kan virke.

Etter å ha lagt til ved et populært sted i Vestfold, la jeg merke til at båten (14' skjærgårdsjeep) ved siden av meg hadde veldig slakk ankerline. Eieren var ikke i nærheten, så jeg bestemte meg for å stramme den selv for å unngå at den skulle dunke i siden på meg i de hekksjørasene som normalt forekommer på dette stedet.

Matrosen ble sendt over i 14 foteren og begynner å dra i tauet, og fortsetter, og fortsetter. Opp av vannet kommer en paraplydregg som ikke er utslått.

 

Situasjonen ble meget bedre etterpå.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg se hvor dårlig en paraplydregg kan virke.

Etter å ha lagt til ved et populært sted i Vestfold, la jeg merke til at båten (14' skjærgårdsjeep) ved siden av meg hadde veldig slakk ankerline. Eieren var ikke i nærheten, så jeg bestemte meg for å stramme den selv for å unngå at den skulle dunke i siden på meg i de hekksjørasene som normalt  forekommer på dette stedet.

Matrosen ble sendt over i 14 foteren og begynner å dra i tauet, og fortsetter, og fortsetter. Opp av vannet kommer en paraplydregg som ikke er utslått.

<{POST_SNAPBACK}>

Klart den ikke virker hvis den ikke er utslått. En ordentlig paraplydregg har en ring om ankerstammen som må vris slik at de fire armene på paraply-dreggen låses i utslått stilling.

 

Hvis ikke dette er gjort, eller det er en feil på dreggen slik at dette ikke virker - så bør vel ikke det klandres paraplydreggen som type anker?

 

Jeg brukte paraplydregg i mange år på en båt som veide 3 tonn, denne båten hadde også moderat vindfang. Prøvde alltid å gjøre mitt beste for å få dreggen til å sitte ordentlig når jeg la den ut. Brukte også som regel daumann. Paraplydreggen sviktet meg aldri - lå i vind opp til liten kuling på svai eller mot land. Det hendte at paraplydregge satt så hardt i leire-blandet sandbunn at jeg måtte bruke genuawinsjen for å dra den løs rett opp. Nå bruker jeg CQR eller Bruce - båten er større og jeg har ankerwinsj mm..

 

Det er vel greit at man har sine preferenser hva gjelder ankre. Men jeg synes det blir noe patetisk når enkelte nærmest skjeller ut paraplydreggen, slik som det er gjort i andre innlegg her på forumet.

 

Paraplydreggen var ganske populær inntil tidlig på 80 - tallet. Det var mange langturseilere som tidligere hadde paraply-dreggen som hovedanker, man la gjerne ut to ankre med en 60-graders vinkel mellom fra bauen. Selv i dag er kanskje paraplydreggen blandt de beste ankerene på gressbunn, det greier å trenge godt inn gjennom gressmatta. Bruce kan ha problemer her.

 

Etterhvert kom Bruce-ankeret, som har bedre holdekraft. Men også det ankeret kan legges ut feil slik at det ikke holder. Jeg vil jo ikke av den grunn finne på å kalle det for "søkke". :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...