Dr.blind Startet 21.August.2017 Del på Facebook Startet 21.August.2017 Har tatt opp Seilbåten min for første gang etter jeg kjøpte den, hadde tenkt å bytte sink og flekke på nytt stoff før båten skulle ut på vannet igjen og ligge ute gjennom vinteren. Men så er tilstanden på det gamle bunnstoffet såpass at det er modent for og fjerne alt tenker jeg, det har sluppet fra underlaget flere steder, jeg har skrapet vekk det værste. Spørsmålet er, bør jeg fjerne alt bånnstoff nå, hvordan gjøres det enklest? Kan jeg evt bare ha på nytt bånnstoff og la den gå slik et år til? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Vist du gidder kan du jo fjerne alt. Men båten dør sikkert ikke av og grunne bare flekker og på med nytt bunnstoff ett år til? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Kaustisk soda , vann og tapetklister er enkleste måte. Røres ihop, smøres på med kost. Vent en 30- 60 min. Prøv å skrape av litt, går det bruk høytrykksspyler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
boble65 Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Faxen skrev 1 minute ago: Kaustisk soda , vann og tapetklister er enkleste måte. Røres ihop, smøres på med kost. Vent en 30- 60 min. Prøv å skrape av litt, går det bruk høytrykksspyler. Vel vel.. det har jeg prøvd og det funket ikke på mitt gamle bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Tok denne jobben på en 25 fots seilbåt en gang, der var det sikkert 30 - 40 lag med bunstoff.. Prøvde både kaustikk soda og annet lurium uten resultat. Endte opp med å bruke varme på bunnstoffet for å få det mykt og så bare dra det av med en skrape. Varmluftpistol funket forsåvidt, men tok lang tid, så endte opp med ett stort propanbend og gassflaske. Da kunne jeg bare sveipe over bunnen med propanbrenneren og bunnstoffet kunne dras av med en god malingskrape. Tok vel hele båten på 2 kvelder. Så langt jeg kunne se tok ikke båten skade av det, brukte bare akkurat nok varme til at bunnstoffet ble mykt. Men selvfølgelig,, om du er uoppmerksom så er det kjapt å ødelegge båten, eller rett og slett brenne den ned. Hageslangen var aldri langt unna. Og ikke minst, røyk fra varmt bunnstoff er nok ekstremt helseskadelig og jeg brukte en proff friskluftmaske under jobben, uten den ville jeg nok aldri prøvd på dette! Resultatet var kanskje 0,1 - 0,2 knop ekstra. Kanskje.. Hadde nok ikke giddet å gjort det igjen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Skrap det løse, flekk med primer og flekk med bunnstoff oppå der igjen. Ingen vits å lage seg arbeid. Om du skal ta den helt til bunns en gang bør den få tørke et par måneder etterpå for å få den helt tørr før epoxyprimeren påføres. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dr.blind Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Skrapet en side for hånd idag, 42fot :) Fornøyd med fremdriften! Hva skal man bruke for å slipe ned siste rest? Eksentersliper eller plansliper? Hvor grovt papir? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Eksentersliper tilkoblet støvsuger. 60 papir ca? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Legg vinylprimer og nytt bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Dr.blind skrev On 22.8.2017 at 23.56: Skrapet en side for hånd idag, 42fot :) Fornøyd med fremdriften! Hva skal man bruke for å slipe ned siste rest? Eksentersliper eller plansliper? Hvor grovt papir? Hvis du ser de siste innleggene i "Dracotråden" i signaturen min har jeg akkurat gjort den jobben. Det ble en utfordring å skrape rundt alle steglister med alle mulige radier, men den utfordringen slipper vel du. Jeg eksperimenterte litt, og fant ut at den mest effektive måten å fjerne resten av primer og komme inn på bar gelcoat var å bruke en tohånds polermaskin (fra Biltema) med justerbar hastighet, og 180mm grovrengjører, den også fra Biltema. Denne siste var faktisk utrolig effektiv, og er vel noe av det smarteste jeg har kjøpt på Biltema i år. Koster nesten ingen ting heller. Slipte ned hele båten, nesten ikke synlig slitasje på kusa. Tskjei skrev On 23.8.2017 at 0.09: Legg vinylprimer og nytt bunnstoff Hvorfor vinylprimer og ikke epoxyprimer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Napoli Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Komodo skrev On 23.8.2017 at 0.52: ...og 180mm grovrengjører, den også fra Biltema. Denne siste var faktisk utrolig effektiv, og er vel noe av det smarteste jeg har kjøpt på Biltema i år. Koster nesten ingen ting heller. Slipte ned hele båten, nesten ikke synlig slitasje på kusa.... Man lærer nye begreper så lenge man lever Godt at det ikke ble slitasje på den ihvertfall - kjipt med en slitt kuse. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
shipahoy Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Er det en slik som kalles grovrengjører på Biltema? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Grovrengjorer-2000020899/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Stemmer. Beklager, men jeg trodde det var så innarbeidet begrep at alle visste hva det var. Kjør på lav fart og bruk jevne bevegelser. Stopper du opp er du fort gjennom gelcoaten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Supert tips ! Ikke sett den som koppeskive før, men brukt den mye som "hjul". Takk Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Har ikke prøvd selv, men der er de som sverger til å (våt)sandblåse, eventuelt mer sofistikerte metoder som tørrisblåsing. Men det krever at du dekker til arbeidstedet så ikke bunstoffstøv flyr rund og klistrer seg overalt på din egen og andres båter... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Komodo skrev On 23.8.2017 at 9.36: Hm, det der så smart ut, og en sånn poleringsmaskin har jeg liggende. Passer negerkusa rett på, forutsatt at man bruker låseskive for vinkelsliper? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.