Captain Chaos Startet 22.August.2017 Del på Facebook Startet 22.August.2017 Hei! En bekjent av meg, nybegynner har en båt med D4-260. Jeg har vært med han et par ganger ut på sjøen i det siste for litt opplæring og trening. I går ved oppstart la jeg merke til oljesøl i vannet ved oppstart i hjemmehavn og ved stans ved en ankerplass vi skulle prøve. Jeg har selv hatt et par D motorer gjennom tidene og er kjent med problematikk rundt styreslanger og trimsylinder og trimslanger.. Når vi kom til hjemmehavnen utførte jeg et par tester for å se om jeg kunne provosere frem mer oljesøl, og sjekket følgende: - Olje for trim er på maksnivå, ikke vann å spore i oljen. - Olje for hydraulisk styring er på maksnivå, ikke sjekket for vann enda. Styringen er "smooth" både med servo assistanse og uten. - Jeg kjørte trim opp og ned en rekke ganger for å se om vi da fikk litt olje til overflaten men ingen ting å spore. - Rattet ble dreid frem og tilbake en rekke ganger for å se om vi da fikk litt olje til overflaten, men heller ingen olje å se. (Båten er kjøpt brukt nylig og jeg mener vi så kvitteringer for oppgraderinger av slanger osv) Ok, tenkte jeg da er det nok trolig en lekkasje fra drev/propellaksling, og det er det jeg heller mest til å tro, men: Jeg sjekket så filter til veivhusventilasjonen på motoren. Her var det faktisk en del "tynn" olje nederst på filteret og litt i bunnen av koppen / filterinnsatsen. Jeg kjenner ikke til hvordan dette fungerer på D4. Kan dette på en eller annen måte komme til sjø i forbindelse med forbrenning? Spørsmål 1: Jeg kjenner ikke til hvordan veivhusventilajsonen fungerer på D4. Kan dette på en eller annen måte komme til sjø i forbindelse med forbrenning? Spørsmål 2: Kan det være uforbrent diesel eller andre årsaker til oljefilmen på vannet? Jeg greier ikke ut av sølet og se om det er olje eller diesel. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Brigg Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Olje som kommer fra veivhusventilasjonen vil skilles ut i filteret og renne ned i bunnpanna igjen. Luften suges deretter inn gjennom luftfilteret og går gjennom motorens forbrenning. Dette kan ikke medføre olje på sjøen. Det er fire muligheter for at det kommer olje eller diesel ut sammen med eksos/kjølevann: Oljelekkasje i turbo, uforbrent diesel pga lekkasje i injektorer, lekkasje i oljekjøler eller lekkasje i kjøler for returdiesel. Har båten hydrauliske trimplan kan disse også være en kilde til oljesøl. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ally Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Årstall på motor og drev er greit å vite. Er båten nettopp kjøpt? Er det en bruktbåt, hvis ja, hvilke oppgraderinger er blitt gjort? I utgangspunktet ville jeg ikke mistenkt motoren og olje i veivhusfilteret er helt normalt. Jeg ville først mistenkt hydraulikkslanger (styring og trim), styresylindre, og evt. pakning mellom øvre og nedre vekselhus. på drevet. Det kan og være trimsylinderne men det er ikke så vanlig. Ellers, du har utelukket søl fra andre båter? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Det virker som du har sjekket styring/tilt og drevet. Jeg ville sjekket eksossiden på turbo, er det tørt der? Hvis ikke kan det være turboen som kaster olje, eller dyser med feil på. Hvis ikke det nylig er gjort ville jeg levert dieseldyser til sjekk/overhaling, ei dyse som "pisser" kan forårsake motorhavari. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Captain Chaos Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Hei! Årsmodell på D4 er 2008. Driftstimer ca 450. Av oppgraderinger jeg kjenner til (og tror). Styreslanger og trimslanger, reimhjul og strammer byttet til stål, glasslokk på sjøvannsfilter, shims i drev.. Båten har Ql Interceptor så der er søl utelukket. Brigg skrev 15 minutes ago: Det er fire muligheter for at det kommer olje eller diesel ut sammen med eksos/kjølevann: Oljelekkasje i turbo, uforbrent diesel pga lekkasje i injektorer, lekkasje i oljekjøler eller lekkasje i kjøler for returdiesel. Det er i utgangspunktet dett jeg frykter mest, et eventuelt injektorproblem. Men selvsagt kan jeg fremdeles ikke utelukke slanger og drevet i seg selv. Største bekymringen som "rådgiver" er jo at han fortsetter å bruke båten med et problem som kan medføre drev eller injektor/motorhavari, og da er jo utfordringen om jeg skal be han få båten på land for service eller bruke den ut sesongen. En trimslange som pipler litt i ny og ne holder et par uker og en 5-6 turer til.... En ting til: Enkelte ganger i sakte fart (800-1400 rpm) kommer det brått en lyd jeg IKKE kjenner fra mine tidligere D4-300. Det kommer en lyd helt plutselig som om kompressoren slår inn et sekund for så å bli stille. Det kommer i forbindelse med bevegelse av gasshendel, men ikke innenfor området der kompressor skal være aktiv. Jeg er ikke sikker på om det er kompressor eller feiltenning eller hva det er. "Whoooish" er det nærmeste jeg kan beskrive lyden som uten opptak... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Jeg har null kompetanse på disse motorene. Men med periodisk ulyd, udefinert olje på vannet, så hadde ikke jeg startet motoren en eneste gang til før dyser var klarert ut av merkeverksted. En kompis av meg, som er spesialist, hevder at du må være komplett døv om du ikke hører at det er noe feil før dysene havarerer. Jeg mistenker at han overdriver en del. Men at muligheten er til stede for at motoren gir fra seg visse 'markører' før det smeller for alvor. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Selve motoren har meget pen gange i hele turtallsområdet, og jeg er ganske "godt" kjent med ulyder og hvordan D4 låter... Jeg vet at kalibrering av gassen eller litt "ujustering" her kan lure i gang kompressoren, i et kort øyeblikk men sikker er jeg ikke... Redigert 22.August.2017 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
dieselfan Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Enkelte mekanikere har som vane å fylle en "ankerdram" med drevolje i drivknutebelgen ved montasje nettopp for å for å få et forvarsel på drivknutebelg skade. Kan det være en ide og klemme litt på drivknutebelgen og se om du kan "melke" frem oljefilm på vannet ? (som et alternativ til å skru fra hverandre halve motoren... ;-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Det skal jeg jammen sjekke :) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Osken Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Eg opplever også dette med oljefilm etter meg, spesielt ved pådrag og høgt turtall over tid. Hos meg kommer det ut veivhusventilasjonen da eg har lagt slangen direkte fra toppdekselet mitt og ned i kjølen på båten for å sjå om det kommer olje, noe det også gjorde. Kan det være tegn til gjennomslag i motoren? Ser lenger oppe i tråden noen som nevner dyser. Eg har hatt mine dyser inne til sjekk og trykktesting hos Minges Spesialservice, samt justering av opningstrykk. Men det kommer fremdeles olje i veivhusventilasjonen, ganskje mykje også vil eg påstå. Noen som har ein forklaring på dette? Dette gjelder forøvrig ein Volvo Penta 41P. Redigert 22.August.2017 av Osken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MacMagic Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Kan oppdatere trådstarter med litt fakta på hva som er gjort med båten rett før kjøpet, da dette nå er mottatt info. "Byttet aluminiumsgjennomføring i skjold og styreslanger." Indikasjonene før dette ble gjort var de samme. Redigert 22.August.2017 av MacMagic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Ble oljen i drevet da sjekket? Var slangene som ble byttet fra 2008 eller er de byttet før? Sitér dette innlegget Link to post
MacMagic Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Det er usikkert, må sjekke med verksted. Info kommer. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Pussig sammentreff, men jeg opplevde det samme på lørdag når jeg trente litt på tillegging med mye manøvrering på lite område. Da jeg stoppet opp var det mye oljefilm på vannet rundt båten. Etter å ha lest denne tråden dro jeg ned til båten i dag for å sjekke om jeg kunne lokaliserer problemet til drev eller motor. Valgte å starte med å dreie rattet frem og tilbake fra ende til ende, og det endte i bra med oljefilm rundt hekken. Jeg droppet oppstart av motor denne gangen da olje eller diesel fra motoren uansett ville bli vanskelig å se. Skal se om jeg får tatt en tur ned i morgen for å starte opp også. Jeg har helt sikkert slitte pakning i minst en styresylinder. Jeg synes det så ut som det kom fra begge, men håper den jeg byttet i fjor holder tett fortsatt. Tenker jeg prøver å bytte pakninger på den sylinderen jeg har liggende hjemme med pakningsett fra drevdelar.se. Så monteres den til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 TS skriver at det er ved oppstart og stans han ser oljefilm på vannet. Jeg tror det mest sannsynlig er uforbrent diesel som kommer på vannet med eksosen. Gir olje kan man nesten utelukke, ihvertfall ved oppstart da kald girolje har så høy viskositet at det ikke gir noe særlig film på vannet. Hydraulikkolje gir film, men over litt tid vil man merke dette på nivå i oljetanker. Mitt tips er at dette er diesel. Mange har litt film på vannet når de ligger stille på tomgang. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Ally Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Les denne tråden Lekkasje girolje, det kan godt være girolje. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Sitter i båten og jobber og måtte bare prøve det ut for jeg fikk det ikke til å stemme... Her er det sjøvann, 18 grC, 2m/s, grått/overskyet/duskregn, lite bøler. Hypogir 75/90, BT girolje og Mercruser grønn drevolje gir alle kraftig utslag på sjøen nå leg drypper en dråpe fra knappenålshode... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 OK, jeg gir meg..... Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Skal prøve med brukte oljer også, kan jo hende at effekten avtar om oljene er godt brukt/har emulgert noe vann... skal teste Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Innrømmer at jeg ikke har forsøkt selv, men har håndtert 75w-140 girolje som jeg har på mine DPG drev. Den er så seig og tyktflytende ved romtemperatur at jeg har vondt for å tro at den lager en film ala diesel. Girolje og hylseolje som lekker ut på større fartøyer har jeg erfaring med. Det arter seg slik at oljebobler kommer opp til overflaten og lager en liten ring på overflaten. Blir ikke en film av det. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
MacMagic Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Rettelse, det har ingenting med oppstart å gjøre. Dette kommer ved fullt utslag på drev. Med stor sansynlighet har jeg problemer med det som ble "fikset" for et par mnd siden. Holder tråden oppdatert, når dette blir fikset. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Hei! Jeg hadde et tilsvarende problem med litt oljefilm på vannet for et par sesonger siden, DPH drev, 2008 mod. Hos meg var det lekkasje fra den ene styresylinderen som var årsaken. Byttet denne og problem løst. Kunne ikke se noe nivåforskjell på oljebeholderen da det trolig ble oppdaget på et tidlig tidspunkt. Skal nok ikke mye olje til før det sees tydelig på sjøen. Tror heller ikke det var lekkasje når jeg dreide på rattet uten motoren igang, det kom først når servopumpa gikk. Når det er sagt skal vi absolutt ikke utelukke noe av det andre som er nevnt her. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Da er det nok lurest å reklamere på den opprinnelige jobben først og ikke spekulere i masse annet. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 Dette blir også løsningen. Etter å ha forsket en del til er det ganske åpenbart at det er styreslanger eller sylindere. Det manglet nå litt olje i rattpumpen. Vi etterfyller og lufter og bruker båten et par uker til før den går i opplag på samme sted som verkstedet som har gjort jobben tidligere. /Lars Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.