Jump to content

Vanskelig å selge 23 fots tresnekke?

RunarSnekka

Recommended Posts

Hei! Har ei flott tresnekke, som jeg vurderer å overlate til ny eier. Den er bygd på Sunnmøre i 1968 (min samboers bestefar fikk bygget den), og framstår i god stand. Enkelt utstyrt. Motor: Yanmar 33 hk (3QM30), går som ei klokke. Ny kalesje fra 2015.

Snekka ligger på Lysaker, innerst i Oslofjorden. Jeg har hatt den i fem år (har vært i familien siden 1968).

Er det vanskelig å få solgt ei tresnekke i dagens marked? Er det motoren kjøperne er ute etter? Ting jeg bør ta hensun til ved et eventuelt salg?

13087392_10154018095816638_2007903060273495632_n.jpg

I utgangspunktet er det mange som kunne tenke seg en slik båt.

Men det kommer helt an på hva du forlanger av pris for den. Noen prissetter båtene sine som om de var laget av gull. Men de som får solgt har en mer edruelig tilnærming om hva de kan få. Og som "markedet" sier; er du ikke best, må du være billigst.

Sjekk hva andre tilsvarende båter er lagt ut for på Finn. Hvis de ikke blir solgt så er prisen for høy. Ring eiere av noen som har blitt solgt og hør hva de egentlig fikk for skuta. Da får du et godt referansepunkt.

Ofte er ikke bruksverdien det samme som markedsverdien. Nytt utstyr kan hjelpe på salget, men du får aldri igjen verdien 1-1.

Jeg har selv solgt to båter denne sommeren (seilbåt + rib). Begge ble solgt på 2- 3 uker. Det er bedre å legge seg for lavt i pris, enn for høyt. Da får du i allefall solgt, selv  om det føles vondt å la den fine båten gå for så lite penger. Det du "taper" på salget pruter du tilsvarende på neste båt.

Lykke til!

Dette vil, ut fra mitt syn, kunne bli en båt der du uansett får mye BÅT for pengene! En trygg og god, velholdt båt med overnattingsmuligheter! Fjollete billig å bruke! Du får ikke store NYbåten for de pengene du uansett forlanger! Pass uansett på å legge ut massevis med gode stemningsbilder av båten! Ikke la den gå for spottpris! Det er ingen tjent med! I hvert fall ikke du! Lykke til!

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Er ikke enig der, strawbery. Ingenting som er mer irriterende enn ørten bilder av landskap, solnedganger og et bord på land med reker og vin i en båtannonse. Jeg skal verken kjøpe skalldyraften eller solnedganger.

I en annonse har man informative bilder, uten rot. Er det mye ting ombord, rydder man alt bak linsa, tar et bilde og rydder samme tingene bak seg idet man snur seg for å ta bilde andre vei. Verktøy, pynt, slagstøvler og krydder trenger man ikke ha med i annonsa...

Ofte sier en annonse mer om selger enn båten. Det er ikke nødvendig med 29 bilder av båten utvendig, tatt med telelinse.  Men dette blir litt på utsiden av hva trådstarter spør om :blush:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Min erfaring fra andre på opplagsplassen som prøver å selge gamle tresnekker er at det er svært vanskelig få solgt trebåter. Dersom den er i dårlig stand er det nesten umulig uten å gi den bort.

Men denne båten ser ut til å være i svært bra stand og jeg ville gledelig eiet en slik båt (men jeg har allerede tresnekka Tora). Den burde la seg selge. I annonsen burde du legge ut gode bilder av av interiøret og bilder som viser at treverket er i god stand(?) og at motoren er ren og velholdt (?). Stemningsbilder tror jeg du kan spare deg. Ta deg god tid og sett forventningene litt lavt. Dette er en båt for spesielt interesserte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for gode innspill og viktige råd (strawberry, Kjetil1 og NilsPils). Skal sørge for gode bilder av treverket, dersom jeg legger ut en annonse. Og jeg kommer ikke til å legge prisen for høyt. Kommer nok til å prøve meg på 15-20.000 kr, som jeg mener er en fair pris. Så får jeg eventuelt gå ned. Ha en strålende dag - og høstsesong!

Det er også smart å gå over alt utstyr i båten. Utstyr som er der skal virke! Hvis ikke fjern det. Det gjelder også gamle ledninger. Som kjøper ønsker man at det skal se rent, pent og ryddig ut. Ingen vil bruke hele neste sesong på å finne ut av ting. På en annen side bør du heller ikke montere noe nytt, for det får du ikke igjen verdien av.

Det blåfargen på dekket ser spesiell ut. Kanskje den er lettere salgbar med hvit farge?

3 hours ago, RunarSnekka said:

Takk for gode innspill og viktige råd (strawberry, Kjetil1 og NilsPils). Skal sørge for gode bilder av treverket, dersom jeg legger ut en annonse. Og jeg kommer ikke til å legge prisen for høyt. Kommer nok til å prøve meg på 15-20.000 kr, som jeg mener er en fair pris. Så får jeg eventuelt gå ned. Ha en strålende dag - og høstsesong!

Dersom båten er så fin som på bildet synes jeg 15-20 tusen er å gå vel lavt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Et rask søk på Finn viser at det er flere "fine" trebåter i prisklassen 15 - 20 tusen. Og de er heller ikke solgt ennå. Legger du prisen over dette kaster du bort penger på annonse, med mindre du selger til NilsPils, da.

Bruk noen kroner på å male dekket hvitt. Rydd ut gammel "skit" og personlige eiendeler. Ta tekniske bilder som viser at treverket er bra, motoren ikke svetter olje, ikke diesel/sjøvann i kjølsvinet, gode bunnstokker osv. Gjerne bilder av ting som pleier å være i dårlig stand å slike båter. Det gir en interessent mest mulig info.

List opp i annonsen hva slags utstyr båten har og tilstand på dette.

Jeg ville lagt prisen så lav som mulig med tanke på et salg, sett i forhold til konkurrerende båter. Kanskje 12 er mer riktig enn 15(?), men den vurderingen må du gjøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...