Jump to content

Bytte motor fra BMC 2.2 til BMC 2.52, sted å stå på land i Stavanger?

Espen

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Da har jeg handlet ny brukt motor, BMC 2.52 som ser ut til å være i noenlunde stand, og tenker å pensjonere den gamle BMC 2.2 fra 69 som nå har gått drøye 6500 timer. Motoren starter lett, og går pent, MEN store oljelekkasjer, oljeforbruk og det jeg regner med er slitte stempelringer/foringer som slipper noe trykk forbi som fører til at det kommer godt med oljedamp ut veivhusventilasjonen som igjen skaper mye ubehag med lukt i båten, alle tekstiler må vaskes flere ganger etter et par døgn i båten.

slik ser det ut i kjelleren (umulig å holde rent :()

IMG_0073.JPG.f8c869630754f3bb284ed824274b1aa5.JPG

IMG_0072.JPG.75be1d13909fa5388f13ce482539d2fe.JPG

har da altså kjøpt meg en brukt BMC 2.52 som jeg planlegger å få satt inn iløpet av vinteren:

IMG_0028.PNG.2f8c4eb2a8c800ca0d5c547df2528caa.PNG

IMG_0030.PNG.929b1a7153a6fef8d6f934850b0ec5c5.PNG

Samtidig vil jeg jo få gitt motorrommet en liten oppgradering, men her må jeg se an pengesekken hvor mye jeg får råd til.

men, er det noen som har godt forslag til hvor jeg kan få hjelp i stavanger-området til å stå på land/få hjelp til å heise ut motoren, samt inn med den nye?

Har jo tett overbygg i aluminium, så ser for meg eneste løsningen er kran inn bakdøra:

IMG_0691.JPG.670158285cd3fef9d36745b65a470328.JPG

Litt å rydde opp i her ja. Hør med Hillevåg båtforening på Kvalaberg. Har stått her flerne vinteropplagg og selv byttet motor. Greie priser også. Du må nok be om å stå på nederste spor for tilkomst for kranbil. Eneste ulempen er at utsett ikke er før første lørdag i Mai.

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Alternativet er å ta det mens den ligger på sjøen. Det gjorde jeg sist gang. Gjorde alt klar for løft på forhånd, og fikk en kar med lastebil og kran til å løfte ut motoren og sette den på henger. Deretter ble båten dratt på plass I båsen sin igjen, og innløft av den nye ble tatt et par uker etterpå. Brukte under en halvtime med kranen på hvert løft, helt uproblematisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, har tenkt på Hillevåg selv, men da ryker liksom hele vinteren...@sleipner93.

@index , ser liksom på som et problem iogmed at kranen da må ned og inn døra, men kanskje jeg kan lage meg en drager med løpekatt og få den på akterdekket og klst til løft der ?

Det er egentlig en bedre ide ja. Men problemet med kranen blir ikke mindre om den står på land. Det er bare vinklene som endrer seg.

Jeg ville gått for løpekattløsningen, da kan du jobbe I fred og ro til den står på dekk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker index.

ser det er mulig å få rimelige H-bjelker på finn, biltema selger løpekatt, og jeg kan få en kompis til å sveise fester på bjelken til å feste støtteben i, blir nok rimeligst, samt man kan bruke den tiden man trenger ?

Ja,  det blir nok en skikkelig løsning. Greit å kunne ta det stille og rolig for å slippe å ødelegge noe.