Jump to content

Kjøling på Mariner 50 HK 2T


Dolfin

Recommended Posts

Når jeg kjører min 93 modell Mariner 50 HK på laveste turtall (tomgang eller laveste fart) så går motoren varm etter ca 1 minutt. Jeg antar i hvertfall at det er derfor det kommer en alarm fra kontroll-boksen(?). Jeg har lagt merke til at ved slike lave turtall så er det ikke lenger noe ordentlig trykk på kontrollstrålen for kjølevannet. Vannstrålen kommer støtvis med tydelig redusert trykk. Øker jeg farten så normaliserer kjølevannsstrålen seg og alarmen stopper etter 10-20 sekunder.

 

Kjølevannsinntaket ser ikke ut til å være blokkert, så mine mistanker går i retning av impelleren. Det kan vel kanskje være en god ide å ta denne i nærmere øyesyn eller har noen av dere kanskje andre ideer om hva som bør gjøres? Er det noen som har peiling på hvor omfattende jobb et impeller-bytte er på denne motoren er?

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan ikke tro at impellerbytte på denne skiller seg vesentlig ifra andre påhengser uansett størrelse. De t er vel bare dimmensjonene på bolter ol. som er forskjellig, samt hvilken måte gearskjalteren er festet\skjøtt fra motor til undervannshus. Dette er godt beskrevet i andre innlegg her, men OBS OBS, jeg hadde engang en eldre mecurymotor med de samme symptomene. Skiftet impeller og kjørte. Trakk vannski, og der satt jeg i fatet. Nedsmeltet stempel (øvre), motor var så gammel at det ikke var noen alarm på temp. Det som var den opprinnelige årsaken var at der stigerøret fra vannpumpa gikk inn i selve motoren var det endel korrosjon, og dette hadde klemt selve røret såpass sammen at det begrenset gjennommstrømningen, og jeg i mitt hovmod, var så fornøyd med å ha greid å skifte impeller, at jeg ikke var obs på at det kunne være andre årsaker til at det ikke var god nokk kjøling.

Lykke til :blush:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Slik du fremstiller det, kan det tyde det på behov for ny impeller. Jeg byttet impelleren på min motor for første gang for 3-4 år siden (Mariner, 91-modell 60Hk). Den begynte å gi temperatur-alarm under bakking (da blir ikke kjølevannet "trykket inn" i inntaket på samme måte som ved gange forover).

 

Forutsatt at det er noenlunde samme konstruksjonen på din motor, så er impellerbyttet relativt enkelt, hvis ikke boltene (under kavitasjonsplata) som holder undervannshuset har satt seg for fast. (Jeg klarte å vri av den bolten som holder trimroret/offeranoden...). Når disse boltene er ute, er det bare å dra ned undervannshuset med drivakslingen, og du ser da impellerhuset. Jeg klarte ikke å se noen feil på den impelleren jeg tok ut, men den må tydeligvis ha blitt litt slapp i "vingene", for etter byttet var kjølingen OK igjen.

 

Jeg hadde også et annet kjøleproblem på min motor for et par uker siden, hvor også temperaturalarmen gikk. Da oppdaget jeg at det piplet ut vann gjennom et lite hull i termostatdekselet. Dermed ble det for lite trykk på kjølevannet, og øverste sylinder, hvor også temperaturføleren sitter, fikk det for varmt. Jeg løste dette midlertidtig med å sette i en trepropp i hullet, og lure meg hjem for lavt turtall og med hyppige håndspåleggelser for å sjekke temperaturen. Senere, da jeg skrudde av termostatdekselet, viste det seg at en gummimembran inni termostathuset var blitt lekk. Membranen ble byttet og nå er alt OK igjen.

 

Hvis de som du kjøper impeller-settet av er litt serviceminded, får du en utskrift av tegninger som viser hvordan undervannshuset er satt sammen.

Lykke til med mekkejobben!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...