Jump to content

Hva er normal batterispenning med noe forbruk?


mmosberg

Recommended Posts

Har en forbruksbank med 2x115ah Sønnak Excide bly/syrebatterier. Batteriene er 4-5 år gamle. Med oppladede batterier har jeg fin hvilespenning på 12,7v. Voltmeteret jeg leser av på står på sikringspanelet nede i lugaren på min Windy Scirocco 2003 modell. Men jeg synes spenningen faller mye med noe forbruk. Når vannpumpa går er spenninga nede 11,85v. Kjører jeg septikpumpa 11,6v. Både septik- og vannpumpe samtidig gir 11,2v. Er disse verdiene innenfor hva som kan kalles normalt?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev 16 minutes ago:

 Voltmeteret jeg leser av på står på sikringspanelet nede i lugaren på min Windy Scirocco 2003 modell. Men jeg synes spenningen faller mye med noe forbruk. Når vannpumpa går er spenninga nede 11,85v. Kjører jeg septikpumpa 11,6v. Både septik- og vannpumpe samtidig gir 11,2v. Er disse verdiene innenfor hva som kan kalles normalt?

 

Spenningene du leser av her er trolig ikke batterispenningen, den bør ligge en volt høyere enn 11,2 når du kjører septik og vannpumpe samtidig.. Du sier voltmeteret står på sikringspanelet, og da regner jeg det er nettopp der den leser av spenningen også. En volt spenningstap fra batteri til sikringspanel høres mye ut, men så drar nok septikpumpen rimelig godt med strøm også..

 

Mål gjerne spenningen rett på batteripolene slik at vi får et godt sammeligningsgrunnlag.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Skal ikke voltmeteret være kablet direkte til batteribank? Altså jeg har ikke sjekket, men tar bare for gitt at gutta på Windy i Arendal gjorde det da de bygget båter.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev for 1 time siden:

Skal ikke voltmeteret være kablet direkte til batteribank? Altså jeg har ikke sjekket, men tar bare for gitt at gutta på Windy i Arendal gjorde det da de bygget båter.

 

Vil helst unngå forhåndsdømming av gutta på Windy, men dette får vi ihvertfall svar på så snart du har sjekket med et multimeter.

Link to post

Til referanse: Mitt forbruksbatteri har hvilespenning på 12,89 V. Ved oppstart av Eber (som trekker rundt 20A sies det, 25A sikring), så er batterispenningen 12,27V. Er ett stk 110A batteri mener jeg. I alle fall rett rundt der.

 

edit: målt med voltmeter rett på polene.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Oppdatering: Koblet til multimeter direkte på forbruksbank. Hvilespenning uten forbruk målt 12,68v på multimeter og båtens voltmeter på sikringspanel.

 

Startet begge kjøleskap og vannpumpa, som skal gi et samlet trekk på omtrent 15a. Målte da 11,33v på voltmeter på sikringspanelet og 12,43v på multimeteret koblet rett på batteri. Konkluderer da med at gutta på Windy ikke har kablet båtens originale voltmeter direkte til batteri, men koblet dette på samleskinne  bak sikringspanel.

 

Spørsmål: Er spenningsfall fra 12,68v til 12,43v godkjent for omtrent fulladet batteribank (2x115ah) med ca 15a forbruk?

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Det spenningsfallet på batteriene høres helt bra ut, men hva med spenningen helt ved forbrukeren som trekker denne strømmen? Kan du måle med multimeteret der også? Dersom det integrerte voltmeteret viser korrekt, er 1volt tap i det meste laget. Da kan det være litt tynne kabler eller dårlige koblinger underveis.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da kan du jo måle der det deler seg til disse tre enhetene, altså samme sted som det integrerte voltmeteret måler. Da får du kontrollert om det meteret er korrekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er en typisk kurve for strøm / last / tid.

I ditt tilfelle så har du (2 x 115 Ah) og 15 A som tilsvarer ca C/15. Du burde altså ha mellom 12.5 V og 12.6 V ved 15 A i følge denne kurven.

B2gEX.jpg_cf.jpg.36ce9d892e0d289d77bf98725a70253a.jpg

 

Dersom du har helt fulladet batteri så synes jeg at du har litt lav spenning både med og uten last, men dette varierer ganske mye mellom ulike batterier, så det kan også være at det er helt i orden siden spenningsfallet på 0.25 V ved belastning ser OK ut.

 

Det er lurt å notere seg hvilespenningen når batteriet er nytt, for da blir det mye enklere å sjekke om det begynner å bli dårlig senere. Mine batterier har hvilespenning rundt 12.9 V.

Link to post

Batteriene var fulladet for 13 dager siden og jeg glemte hovedbryteren i båten i går. Så 100% fulladet var det ikke.

 

Er spenningsfallet mitt på ca 1v med forbruk på 15a så alvorlig at jeg bør iverksette tiltak, eller er vi ennenfor normalen?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev 4 minutes ago:

Er spenningsfallet mitt på ca 1v med forbruk på 15a så alvorlig at jeg bør iverksette tiltak, eller er vi ennenfor normalen?

 

Jeg ville også sterkt vurdert tiltak. Du nevner at forbrukerne på kretsen blant annet er to kjøleskap. Har du i tillegg en varmer som trenger ekstra guffe under oppstart kan dette være et problem.

Link to post

Detter er en 2003 Windy. Hvilke tiltak ville du gjort? Jeg tenker at kabeltverrsnitt burde være ok fra fabrikant? Er det å gå over koblinger?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev 1 minute ago:

Hvilke tiltak ville du gjort? Jeg tenker at kabeltverrsnitt burde være ok fra fabrikant? Er det å gå over koblinger?

 

Først og fremst må du få en oversikt over hvor dette spenningsfallet befinner seg. Det kan være på pluss og/eller minussiden, og over koblinger på veien. En feilkoblet skillediode kan også være en mulighet. Først etter at du har fått utarbeidet denne oversikten vil det komme klart frem hvor eventuelle tiltak bør settes inn.

Link to post
mmosberg skrev 8 minutes ago:

Hvordan går jeg frem for å lokalisere spenningsfallet? Er ikke elektriker, men har Biltema multimeter og kjenner til ohms lov ?

 

Minusen på multimeteret kobles permanent til batteriets minuspol, om nødvendig via en kjempelang skjøtekabel. Deretter skriver du opp alle spenningene du måler langs _alle_ koblingspunkter fra nevnte batteriminuspol og langs hele minuskretsen, til sikringspanelet (om minusen også går dit). Derfra hopper du over på plussdelen av sikringspanelet, og måler deg videre til batteriets plusspol. Selvfølgelig mens tidligere nevnte strøm (15A) trekkes kontinuerlig. 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering. Fant til slutt hva som forårsaket det srore spenningsfallet.  Det var dårlig i jordingsskinnen som mange Windy båter har montert i skottet mellom maskinrommet og stuerommet på bb side. Her er det gjennomgående maskinbolter så man må være to personer for å stramme opp. En på hver side av skottet. Etter denne utbedringen er det bare 0,2-0,3V spenningstap fra batteripolene til tavla i lugaren, med 10A forbruk.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
  • 8 måneder senere...

Tar opp denne tråden. 

Har 2 x 95 ah og ett 140 ah batteri i forbruksbanken. 

Ligget ett døgn på landstrøm med Sleipner 40 a lader. Kjørt motor en time. Koblet solcellepanel med mppt regulator etterpå som holdt spenningen over 13 volt til nærmere kl 22 i går kveld. 

Men i morges kl 8 var spenningen nede på 12,4 volt. Eneste forbruk i løpet av natten har vært kjøleboks. Ikke sikker på forbruket, men er original montert med kompressor. Da har det vært ca 10 timer uten lading og forbruk på moderne kjølekompressor er vel rundt 1,5 a. Føler at spenningen på batteriene faller veldig fort? 

Hva mener dere som har greie på strøm? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...