mmosberg Startet 22.August.2017 Link til dette innlegget Startet 22.August.2017 Har en forbruksbank med 2x115ah Sønnak Excide bly/syrebatterier. Batteriene er 4-5 år gamle. Med oppladede batterier har jeg fin hvilespenning på 12,7v. Voltmeteret jeg leser av på står på sikringspanelet nede i lugaren på min Windy Scirocco 2003 modell. Men jeg synes spenningen faller mye med noe forbruk. Når vannpumpa går er spenninga nede 11,85v. Kjører jeg septikpumpa 11,6v. Både septik- og vannpumpe samtidig gir 11,2v. Er disse verdiene innenfor hva som kan kalles normalt? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
"LISE" Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Det første du bør gjøre er å måle spenningen direkte på batteriene. Dette kan gjøres med et multimeter som man får for noen hundrelapper på feks. Biltema, Jula, Clas O. etc. Dette for å finne ut om det er batteriene eller kablene som er skyld i spenningstapet. Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
X10an Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) mmosberg skrev 16 minutes ago: Voltmeteret jeg leser av på står på sikringspanelet nede i lugaren på min Windy Scirocco 2003 modell. Men jeg synes spenningen faller mye med noe forbruk. Når vannpumpa går er spenninga nede 11,85v. Kjører jeg septikpumpa 11,6v. Både septik- og vannpumpe samtidig gir 11,2v. Er disse verdiene innenfor hva som kan kalles normalt? Spenningene du leser av her er trolig ikke batterispenningen, den bør ligge en volt høyere enn 11,2 når du kjører septik og vannpumpe samtidig.. Du sier voltmeteret står på sikringspanelet, og da regner jeg det er nettopp der den leser av spenningen også. En volt spenningstap fra batteri til sikringspanel høres mye ut, men så drar nok septikpumpen rimelig godt med strøm også.. Mål gjerne spenningen rett på batteripolene slik at vi får et godt sammeligningsgrunnlag. Redigert 22.August.2017 av X10an (see edit history) Link to post
mmosberg Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) Skal ikke voltmeteret være kablet direkte til batteribank? Altså jeg har ikke sjekket, men tar bare for gitt at gutta på Windy i Arendal gjorde det da de bygget båter. Redigert 22.August.2017 av mmosberg (see edit history) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
X10an Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 mmosberg skrev for 1 time siden: Skal ikke voltmeteret være kablet direkte til batteribank? Altså jeg har ikke sjekket, men tar bare for gitt at gutta på Windy i Arendal gjorde det da de bygget båter. Vil helst unngå forhåndsdømming av gutta på Windy, men dette får vi ihvertfall svar på så snart du har sjekket med et multimeter. Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Til referanse: Mitt forbruksbatteri har hvilespenning på 12,89 V. Ved oppstart av Eber (som trekker rundt 20A sies det, 25A sikring), så er batterispenningen 12,27V. Er ett stk 110A batteri mener jeg. I alle fall rett rundt der. edit: målt med voltmeter rett på polene. Redigert 23.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mmosberg Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Oppdatering: Koblet til multimeter direkte på forbruksbank. Hvilespenning uten forbruk målt 12,68v på multimeter og båtens voltmeter på sikringspanel. Startet begge kjøleskap og vannpumpa, som skal gi et samlet trekk på omtrent 15a. Målte da 11,33v på voltmeter på sikringspanelet og 12,43v på multimeteret koblet rett på batteri. Konkluderer da med at gutta på Windy ikke har kablet båtens originale voltmeter direkte til batteri, men koblet dette på samleskinne bak sikringspanel. Spørsmål: Er spenningsfall fra 12,68v til 12,43v godkjent for omtrent fulladet batteribank (2x115ah) med ca 15a forbruk? Redigert 23.August.2017 av mmosberg (see edit history) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
X10an Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 mmosberg skrev 33 minutes ago: Spørsmål: Er spenningsfall fra 12,68v til 12,43v godkjent for omtrent fulladet batteribank (2x115ah) med ca 15a forbruk? Det vil jeg si er helt akseptabelt. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Det spenningsfallet på batteriene høres helt bra ut, men hva med spenningen helt ved forbrukeren som trekker denne strømmen? Kan du måle med multimeteret der også? Dersom det integrerte voltmeteret viser korrekt, er 1volt tap i det meste laget. Da kan det være litt tynne kabler eller dårlige koblinger underveis. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Er veldig enig med Lars H. her. 1,1V spenningsfall fra batteri til sikringspanel er ikke aksebtabelt ved 15A forbruk. Redigert 23.August.2017 av X10an (see edit history) Link to post
mmosberg Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Lars H. forbruket som jeg estimerer til 15a er tre forskjellige komponenter: Begge kjøleskap og vannpumpa. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lars H. Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Da kan du jo måle der det deler seg til disse tre enhetene, altså samme sted som det integrerte voltmeteret måler. Da får du kontrollert om det meteret er korrekt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Her er en typisk kurve for strøm / last / tid. I ditt tilfelle så har du (2 x 115 Ah) og 15 A som tilsvarer ca C/15. Du burde altså ha mellom 12.5 V og 12.6 V ved 15 A i følge denne kurven. Dersom du har helt fulladet batteri så synes jeg at du har litt lav spenning både med og uten last, men dette varierer ganske mye mellom ulike batterier, så det kan også være at det er helt i orden siden spenningsfallet på 0.25 V ved belastning ser OK ut. Det er lurt å notere seg hvilespenningen når batteriet er nytt, for da blir det mye enklere å sjekke om det begynner å bli dårlig senere. Mine batterier har hvilespenning rundt 12.9 V. Link to post
mmosberg Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Batteriene var fulladet for 13 dager siden og jeg glemte hovedbryteren i båten i går. Så 100% fulladet var det ikke. Er spenningsfallet mitt på ca 1v med forbruk på 15a så alvorlig at jeg bør iverksette tiltak, eller er vi ennenfor normalen? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
shipahoy Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Da er sannsynligvis batteriene OK. Jeg synes 1 V fall var mye. Du brenner av 15 W frem til sikringspanelet. Hvor kritisk dette er avhenger av hvor høy spenning det du har koblet til trenger. Jeg ville gjort noe med det om det var min båt. Link to post
X10an Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 mmosberg skrev 4 minutes ago: Er spenningsfallet mitt på ca 1v med forbruk på 15a så alvorlig at jeg bør iverksette tiltak, eller er vi ennenfor normalen? Jeg ville også sterkt vurdert tiltak. Du nevner at forbrukerne på kretsen blant annet er to kjøleskap. Har du i tillegg en varmer som trenger ekstra guffe under oppstart kan dette være et problem. Link to post
mmosberg Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Detter er en 2003 Windy. Hvilke tiltak ville du gjort? Jeg tenker at kabeltverrsnitt burde være ok fra fabrikant? Er det å gå over koblinger? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
X10an Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 mmosberg skrev 1 minute ago: Hvilke tiltak ville du gjort? Jeg tenker at kabeltverrsnitt burde være ok fra fabrikant? Er det å gå over koblinger? Først og fremst må du få en oversikt over hvor dette spenningsfallet befinner seg. Det kan være på pluss og/eller minussiden, og over koblinger på veien. En feilkoblet skillediode kan også være en mulighet. Først etter at du har fått utarbeidet denne oversikten vil det komme klart frem hvor eventuelle tiltak bør settes inn. Link to post
mmosberg Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Hvordan går jeg frem for å lokalisere spenningsfallet? Er ikke elektriker, men har Biltema multimeter og kjenner til ohms lov ? Redigert 23.August.2017 av mmosberg (see edit history) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
X10an Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) mmosberg skrev 8 minutes ago: Hvordan går jeg frem for å lokalisere spenningsfallet? Er ikke elektriker, men har Biltema multimeter og kjenner til ohms lov ? Minusen på multimeteret kobles permanent til batteriets minuspol, om nødvendig via en kjempelang skjøtekabel. Deretter skriver du opp alle spenningene du måler langs _alle_ koblingspunkter fra nevnte batteriminuspol og langs hele minuskretsen, til sikringspanelet (om minusen også går dit). Derfra hopper du over på plussdelen av sikringspanelet, og måler deg videre til batteriets plusspol. Selvfølgelig mens tidligere nevnte strøm (15A) trekkes kontinuerlig. Redigert 23.August.2017 av X10an (see edit history) Link to post
shipahoy Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Enig med @X10an. Mål deg frem til hvor spenningsfallet kommer fra. Hvis du for eksempel måler i hver ende av en ledning eller sikring, så vil du få spenningsfallet på denne komponenten. Du trenger ikke måle mellom pluss og minus. Du kan også gjøre slik som X10an skriver. Resultatet blir det samme. Redigert 23.August.2017 av shipahoy (see edit history) Link to post
mmosberg Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Oppdatering. Fant til slutt hva som forårsaket det srore spenningsfallet. Det var dårlig i jordingsskinnen som mange Windy båter har montert i skottet mellom maskinrommet og stuerommet på bb side. Her er det gjennomgående maskinbolter så man må være to personer for å stramme opp. En på hver side av skottet. Etter denne utbedringen er det bare 0,2-0,3V spenningstap fra batteripolene til tavla i lugaren, med 10A forbruk. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
X10an Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Det er godt å høre at du har funnet en feil som var billig å fikse. Og det settes alltid stor pris på tilbakemelding i tråden om hvordan det løste seg til slutt :-) Link to post
lurvetass Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Tar opp denne tråden. Har 2 x 95 ah og ett 140 ah batteri i forbruksbanken. Ligget ett døgn på landstrøm med Sleipner 40 a lader. Kjørt motor en time. Koblet solcellepanel med mppt regulator etterpå som holdt spenningen over 13 volt til nærmere kl 22 i går kveld. Men i morges kl 8 var spenningen nede på 12,4 volt. Eneste forbruk i løpet av natten har vært kjøleboks. Ikke sikker på forbruket, men er original montert med kompressor. Da har det vært ca 10 timer uten lading og forbruk på moderne kjølekompressor er vel rundt 1,5 a. Føler at spenningen på batteriene faller veldig fort? Hva mener dere som har greie på strøm? Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn