Jump to content

Problemer med VP D6 i min Nimbus 300r

pknag

Recommended Posts

I flere år har jeg hatt problemer med motoren VP D6. Det begynte med at motoren stoppet ved vannskikjøring med mye gassbevegelser rundt nøytral og første steg fram og akter. Motoren døde og varsellamper og lyd uten registrerte feilkoder. Tenning av og på så var alt iorden. Dette skjedde flere ganger samme ettermiddag og jeg tok båten til verksted. Der fant man en oppsmuldret jordingskabel fra batteriet som man antok kunne forårsake trøbbel. Den ble skiftet og problemet ute av verden...siden skjedde det samme. Riktignok veldig sjelden, men alltid i situasjoner med operasjoner rundt nøytral. Kanskje et par hendelser pr år. Girvaier ble skiftet da man antok denne kunne være årsak. Problemet borte en stund før det returnerte. Alle kontakter tilhørende motorkontroll ble sjekket i vinter og satt inn med godstoff. Så i sommer skjedde en ny variant; jeg gikk på akte fart med gassen i første steg fremover. Ved gasspådrag skjedde ingenting. Jeg tok gassen i nøytral og motorerm døde, med alarmer uten feilkode. Resetting av tenning og ny start. Motor døde gang på gang når gassen ble satt i første steg fremover, men det gikk bra å gå akterover (!). Nested ag var alt iorden. Verksted skiftet potentiometer i gasshåndtaket og problemet endelig ute av verden (ikke). Sist helg fikk jeg trøbbel igjen da jeg parkerte i haven; gassbeveglser frundt nøytral og alarm på (lys og lyd), men motor gikk fremdeles i nøytral gearsetting. All instrumenter viste normale verdier utenom turtallet som var gått til null (motor fremdeles igang). Jeg prøvde å gi gass med gear frakoblet, men ingen reaksjon. Ingen feilkoder. Resetting av tenning og alt iorden igjen. Verkstedet klarer ikke å hjelpe nevneverdig, det er for mange muligher for hva dette kan være iflge dem. Råder meg til å kjøre for å se om det kan komme opp feilkoder ved neste feil. Ikke veldig betryggende.

Jeg mistenker at ECU får feilsignaler fra en dårlig giver (eks turtallsgiver da turtallet gikk til null sist). Noen som har opplevd lignende?

Jeg kjenner til et tilfelle der en D6 døde ut uten forvarsel. Båten var innom flere verksteder uten at det ble funnet feil. Det var særlig  pål lave turtall dette skjedde. En mekaniker på et verksted i Stavanger fant problemet,  kabel fra dynamo var strappet for hardt. Løsningen ble å klippe av en strap. Etter det har ikke feilen dukket opp i gjen.

Sannsynlig årsak er at vibrasjoner skapte korte strømavbrudd som slo ut ECU.

Det høres ut som et elektroproblem/kommunikasjonsproblem ja. Det kan sikkert være noen her inne som har erfart tilsvarende eller noenlunde likt. Om ikke ville jeg valgt en av de store VP-forhandlerne som har mest med denne motortypen å gjøre for videre assistanse.

• 11 months later...

Hei 

Leser med interesse om trådstarters /pknag problemer med sin D6 da jeg selv nettopp opplevde omtrent samme  forløp på min D6/350 . Tillater meg av den grunn å forespørre om pknag har funnet endelig løsning på problemet evt om andre har forslag. Da problemet oppsto hos meg  tenke jeg først på aktuator/girwaier grunnet lite bruk siste 4 år.

Takknemlig for gode innspill.