Jump to content

Varmluft fra motorrommet som defroster på vindu.


Geir V.

Recommended Posts

Vurderer å legge et vent.rør fra motorrommet, med en vifte som fører varmlufta fra motorrommet og frem til vinduer. Slik at jeg får bort dugg på vinduer når det er behov for dette.

Noen som har erfaring med dette?

Tenker at jeg også vil få en del motorstøy, men det finnes vel lyd feller for dette.

Link to post
Share on other sites

Dette ville jeg ikke anbefalt. Årsaken er at luftmiljøet i motorommet ikke er av en slik tilstand at det er helsemessig forsvarlig å sitte og puste inn dette over lengre tid. Mindre oljelekkasjer, avkok fra varme deler av motor, surk fra kjølsvinet etc. er alle sammen kilder til dårlig klima. Dette er noe jeg ikke ville sittet og pustet inn. Skulle du i tillegg erfare den minste eksoslekkasje er det direkte livsfarlig.

 

Link to post
Share on other sites

Eg tenkjer ogso på dette med oljedunst, den er der uansett kor tett motoren er, og vil leggja seg som ei hinne på ruta, slik at utsikten forsvinn gradvis. Mine tankar om slikt har vore å plukka eit varmeapparat or ein kassert bil, og setja dette opp som defroster på motoren sitt kjølevatn.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Hulda said:

Enig. Hulda har montert PC-vifte for å trekke ut luft fra motorrom til friluft.

 

Trekker ikke selv en liten motor mer luft inn gjennom motorrommet enn noen PC-vifte kan trekke ut . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Faktisk så brukte NB denne metoden på både dieselvarmer og defroster indirekte. I alle fall på 820 Combi. Dvs varmerene står i rommet under salongen hvor de tar lufta direkte fra rommet. Luftstrømmen var da slik at den kom fra motorrom, via et stuverom og så til rommet der varmerene står. Har tenkt på å bygge dette om, men har ikke kommet så langt ennå. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Isoterm defroster stående i fremkant i motorrommet som tar luft derfra via slanger opp til frontruta. Selv om mitt motorrom til enhver tid er tørt/rent, kan man likevel fornemme at det ikke er frisk uteluft som kommer ut av dysene. Fordeler med denne montering er vel likevel at man får raskere varm luft enn om man skulle tatt luft utenfra. Men lurer på å sette ventilasjonsslange mellom en lufteventil ut i skroget (ca.1 m.høyere enn defroster-plassering) og ned til ene innsugs-hullet på defroster. Da må i tilfelle innsugshull nr.2 på defroster dekkes til. Men jeg er ikke sikker på om defroster vil få nok luft inn ved bruk av denne metoden?  Noen som har/har testet en slik løsning?. På min tidligere båt stod defroster i skap ved styreposisjon, som igjen ga en friskere luft......

Link to post
Share on other sites

tobba skrev 1 time siden:

Har en Isoterm defroster stående i fremkant i motorrommet som tar luft derfra via slanger opp til frontruta. Selv om mitt motorrom til enhver tid er tørt/rent, kan man likevel fornemme at det ikke er frisk uteluft som kommer ut av dysene.

Samme håpløse opplegg i min Viksund. Konsekvensen er at jeg ikke bruker defrosteren, for man kan absolutt fornemme lukt, ja!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har hatt systemet med å hente luft fra motor/lasterom i flere båter og skjønner ikke helt problemet. Kanskje jeg har vært svinheldig? :pray:

Men det betinger man ikke har en dugelig svett tedrikker i kjelleren og/eller er nøye med regelmessig rengjøring. Spesielt etter olje og filterbytte.  Nøye på å tørke opp/avfette og vaske helt reint med såpe. Kjølen er helt rein og tørr. Betydelig lettere å oppdage lekkasjer.

Etter å ha sett mange bilder på finn skjønner jeg det kan bli mye guffen lukt i båtene ja... :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Roger jo skrev On 24.8.2017 at 17.36:

Gå Til høggeren kjøp et varmeapparat, monter til  kjølevannet til motoren .

Få med spjeldet så kan du sjalte mellom kabin og vinduer.

 

Stemmer, det er tingen.Har montert et varmeapparat fra en Volvo 240 i serie med varmtvannsbeholderen. Tar luft utenfra et godt ventilert stuerom. Frisk varm luft til tørking av tøy og behagelig miljø helt ut i cockpit når det stilner og gamle Penta'en må overta ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...