Jump to content

Marex Dixie 21 - noe å vurdere?

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei gutter og jenter. 

Vurderer å slå til åå en Marex Dixie 21 fot DC 1987 modell. Båten har en 1994 Volvo Penta diesel på 130 hk ombord som ble overhalt i 2011 og har gått lite siden da. Toppfart 30 knop/marsjfart 25. 240 liter drivstofftank og toalett med septiktank. Pris ca 100 000.- inkl nyere Brenderup båthenger. Noen som har erfaring med båttypen. Er dette et greit høstkjøp eller skal jeg ligge unna?

IMG_5929.PNG

Jeg har en Dixie med 4,3 v6 Mercruiser og er veldig fornøyd med den. Liker godt den gode uteplassen, da båten er bred sammenlignet med andre 21-fotere jeg kikket på (248cm). Kunne kanskje vært noe skarpere V-bunn, men fungerer helt greit til mitt bruk.

Det jeg savner er bredere dollbord fra vindskjerm og bakover, evt utgang via vindskjerm for adkomst til baug.

Takk for tilbakemeldingen. Hvordan oppfører båten seg hvis det er litt urolig der ute på bøljan blå? Har i dag en flipper575HT som ikke tåler bølger så godt pga av den er ganske flatbunnet og lett. Marex'en veier over dobbelt så mye og er et par fot lengre. Hadde et håp om at den vil være mye mer stødig i ruskevær og ikke slå så mye som Flipper'n). 

bOFFE1968 skrev 35 minutes ago:

Hadde et håp om at den vil være mye mer stødig i ruskevær og ikke slå så mye som Flipper'n). 

Det er en vanskelig kombinasjon å få en stødig båt som er myk i sjøen.

Er den flatbunnet er den stødig, men slår.

Er den dyp-v, er den rank og myk.

Var med i en slik Dixie en gang, og aldri mer.

Dårligste båt som finnes i sjø.

Men har du båtplass på innsjø, Øyeren eller noe slikt, er den sikkert perfekt.:thumbsup:

Karl Norge skrev for 2 timer siden:

Var med i en slik Dixie en gang, og aldri mer.

Dårligste båt som finnes i sjø.

Såpass ja. Det var jo ikke noe godt skussmål.

Bor på Helgeland og skal bruke båten her i vår fantastiske skjærgård. Og helt blikkstille hav opplever man jo sjeldent så jeg antar jeg bare får fortsette jakten på min neste båt og bare glemme Dixie´n:}

Noe flere synspunkter på Dixi’en? Kan da ikke være så ille som Karl skal ha det til? Dårligste båten på åpen sjø. Den veier jo tross alt en god del, men aner ikke vinkelen på skroget. Kan umulig være mer flatbunnet enn Flipper’n som jeg nå kjører.

Jeg må si at jeg ikke kjenner igjen helt den beskrivelsen som Karl gir, uten at jeg har voldsomt med erfaring fra andre båter. Jeg aner ikke vinkelen på skroget.

Jeg har brukt denne nå i 4 sesonger, i hovedsak rundt Tønsberg/Tjøme og noe på sørlandet. Jeg er iallefall godt fornøyd med denne.

Vet ikke hva fart den oppnår av med 130 hk diesel, men min topper på 32 GPS-knop på våren og marsjer fint på 22-24 med Mercruiser 4,3 190 hk

Edited by Dixie 2100 (see edit history)

Jeg hadde en slik 88-92 og kjørte Oslo-Arendal- Strømstad Smøgen i løpet av tre uker. Kjenner meg heller ikke igjen i disse utsagnene. Den er i alle fall ingen dårligere sjøbåt enn Winrace 22 som jeg kjørte i følge med. Min var turkis med OMC V8

Jeg har en litt oppblåst Dixie som var prototypen til Marex Quintett 27. Min er 25 fot.

Den har samme skroget som 2100 Dixie, bare forlenget og overbygget er forandret på. Bredden mener jeg er den samme.

Båten er stabil ift størrelsen da den har en veldig bred chine som går hele veien fra baug til hekk. Dette sammen med veldig brede steglister gir skroget mye løft opp av sjøen i fart, kanskje litt i meste laget mtp bølger, og dette gjør at det kan slå i motsjø ved høyere fart. Dette er jo i og for seg ikke noe nytt. Jeg har aldri kjørt en båt som kommer mere opp av sjøen enn denne. Den brede chinen stabiliserer båten godt i fart. Det blir som to svære vannski.

Min marsjer med 27 knop ved 3200 og topper på 33 knop  ved 3800 med 200hk Mercruiser diesel og Bravo 3. Sakker jeg av til 20-22 knop i større motsjø så kommer skroget lengre ned i sjøen og tar sjøen bra. I medsjø er det ingen problem. Den kaster sjøen godt ut og ned. Skal det bli overspray så er det vinden som blåser det tilbake. 

Båten er relativt lett da det er brukt mye Divinycell på disse båtene. Fra kanten på sidene rundt hele båten og opp er det brukt divinycell hele veien blant annet.

Jeg veide båten min med loadcelle første gang jeg satt den på sjøen etter renovering. Med nesten tomme tanker veide den 2050kg.

4B2977ED-1629-4187-88C9-5887008F7189.PNG

Takk gutter for gode tilbakemeldinger. Får tenke litt på det. Er litt skeptisk på at motoren kan bli litt for liten (130hk volvo penta). Selger sier maksfart er 30 knop og marsjfart rundt 25.