Grønnskollingan Startet 24.August.2017 Del på Facebook Startet 24.August.2017 (redigert) Hei, har vært utpå noen ganger og sett om man kan få noe makrell ved å pilke eller dorge, men f.eks idag så fikk jeg ingenting unntatt en lyr, og jeg hadde fisket i 1 time og skiftet plasser, men har rett og slett ikke fått et eneste napp. Trenger fisk nå som agn, det begynner å bli litt lite igjen til krabbefiske, og snart så begynner jo hummerfiske. Er det noen som vet hva den beste måten er for å få mest makrell, lyr eller sei, osv? Redigert 24.August.2017 av Knut Idsø Lie En skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Fisking etter makrell bruker jeg bare svarte kroker, eller blanke kroker. Er der først makrell i sjøen, så biter jo den " på alt". Har fisket mye makrell og pir nå i sommer på nevnte utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 (redigert) Hvis du vil fiske makrell så er det jo enten dorg eller harp. På dorg så er vel tingen: først et lodd + 8-10 sorte/mørke kroker og en passende sluk ( for eksempel stingsild/møresild ) i enden, og så er det bare å gå i 3-4 knops fart, så skal makrellen ( i teorien ) bite på. Harp så blir det jo først 8-10 sorte/mørke kroker og så en stor for eksempel svenskepilk i enden. Kroker som passer bra er for eksempel disse: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/kroker/owner-enkelkrok/owner-ssw-5123-owner-markkrok-str6-pakke-á-9stk-agnkrok-ferskvann-saltvann-113048-p0000095752 Haken er jo at "det ikke finnes makrell i fjorden." Var ute i 4-5 timer på tirsdag (Gandsfjorden/Riskafjorden), og fikk ikke et napp. Har pratet med andre og ingen har fått særlig fisk :-( ....og der var LM 605 først ute med tips om mørke kroker.... Redigert 24.August.2017 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Har også vært ute etter makrellen et par ganger siste to ukene, siste gang jeg var ute var i dag. Merkverdig lite makrell. De som biter er noen få slengere, ingen stimer. Fikk rundt 50 makrell etter rundt 3 timer. Ingenting å skryte av. Fisket for øvrig i Byfjorden/Tungenes. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Når makrellen ikke tar svarte kroker, så tar den makrellfluer (er min erfaring). Det er små hvite fluer med litt refleksmateriale. Fungerer knallbra sammen med f.eks 60 grams sild i enden. Disse fungerer godt: http://kineticfishing.com/en/produkter/sabiki-rigs/sabiki-herring-and-mackerel Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Nok av makrell på byfjorden i Kristiansand nå i ettermiddag. Har ellers vært mye pir, de seneste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Mitt råd: kjøp og sett et makrellgarn. Garnet er helt lovlig iht maskestørrelse og du får rikelig med makrell, taggmakrell, sild, sei og lyr i den mindre størrelse. Fin størrelse til agn. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Jeg bruker blanke kroker og får vanligvis rikelig Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Takk for svara og tipse, tror jeg skal kjøpe meg et makrell garn hvis skal det bli noe av det. Nå bruker jeg ca. se samme krokene som Grand banks jr tipset meg om. For en uke siden så fikk jeg 30 makreller på kanskje 1-2 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det som har fungert best for meg med det kroksettet er å ha på et lett søkke, eller en pilk på rundt 60 gram. Har enten dorget sakte, eller ligget stille og kastet. (Vanlig haspelstang for sjøfiske.) Jeg har fått mest ved å finne stimen, deretter bare ligge stille og kaste etter den. Været må da være stille... Har stort sett hatt 3-6 makrell på. Jeg har fisket til eget bruk, så da har jeg tatt meg tid til å bløgge makrellen mellom hvert kast. Har allikevel hentet inn mange flere per time enn det du har. Men jeg bor på Sørlandet, og kanskje makrellen stimer seg mer sammen her? Den har et par områder hvor det er grunt, 10-20 meter, hvor den står lenge om gangen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 (redigert) Jeg bruker røde gummimakker for makrell, med kort ende på gummien. Og lodd foran kroksettet, ikke bak! Da får de en litt livligere gange I sjøen som makrellen liker. Har laget dorger med ca 20 kroker på hver, 50mm rustfrie kroker og gummi I løsvekt. Fisker som bare det. Om jeg har to dorger ute samtidig har jeg forskjellig vekt på loddene foran, så de går I forskjellig dybde. Redigert 25.August.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 @index, får du aldri usse av det? Jeg opplever at makrellen (hvis det er et par på) svømmer rundt hverandre og lager skikkelig usse dersom jeg ikke har lodd i enden... Hvor langt mellom hver gummimakk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det har gått fint så langt. Det er jo under dorging, ikke på harp. Har vel en god meter mellom tror jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.