Jump to content

Agnfiske - hva er lettest?

Grønnskollingan

Recommended Posts

Hei, har vært utpå noen ganger og sett om man kan få noe makrell ved å pilke eller dorge, men f.eks idag så fikk jeg ingenting unntatt en lyr, og jeg hadde fisket i 1 time og skiftet plasser, men har rett og slett ikke fått et eneste napp. Trenger fisk nå som agn, det begynner å bli litt lite igjen til krabbefiske, og snart så begynner jo hummerfiske. Er det noen som vet hva den beste måten er for å få mest makrell, lyr eller sei, osv?

Redigert av Knut Idsø Lie
En skrivefeil (see edit history)

Hvis du vil fiske makrell så er det jo enten dorg eller harp. På dorg så er vel tingen: først et lodd + 8-10 sorte/mørke kroker og en passende sluk ( for eksempel stingsild/møresild ) i enden, og så er det bare å gå i 3-4 knops fart, så skal makrellen ( i teorien ) bite på. Harp så blir det jo først 8-10 sorte/mørke kroker og så en stor for eksempel svenskepilk i enden. Kroker som passer bra er for eksempel disse: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/kroker/owner-enkelkrok/owner-ssw-5123-owner-markkrok-str6-pakke-á-9stk-agnkrok-ferskvann-saltvann-113048-p0000095752

Haken er jo at "det ikke finnes makrell i fjorden." Var ute i 4-5 timer på tirsdag (Gandsfjorden/Riskafjorden),  og fikk ikke et napp. Har pratet med andre og ingen har fått særlig fisk :-(

....og der var LM 605 først ute med tips om mørke kroker....

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Når makrellen ikke tar svarte kroker, så tar den makrellfluer (er min erfaring). Det er små hvite fluer med litt refleksmateriale. Fungerer knallbra sammen med f.eks 60 grams sild i enden.

Disse fungerer godt: http://kineticfishing.com/en/produkter/sabiki-rigs/sabiki-herring-and-mackerel

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det som har fungert best for meg med det kroksettet er å ha på et lett søkke, eller en pilk på rundt 60 gram. Har enten dorget sakte, eller ligget stille og kastet. (Vanlig haspelstang for sjøfiske.) Jeg har fått mest ved å finne stimen, deretter bare ligge stille og kaste etter den. Været må da være stille... Har stort sett hatt 3-6 makrell på.

Jeg har fisket til eget bruk, så da har jeg tatt meg tid til å bløgge makrellen mellom hvert kast. Har allikevel hentet inn mange flere per time enn det du har. Men jeg bor på Sørlandet, og kanskje makrellen stimer seg mer sammen her? Den har et par områder hvor det er grunt, 10-20 meter, hvor den står lenge om gangen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg bruker røde gummimakker for makrell, med kort ende på gummien. Og lodd foran kroksettet, ikke bak! Da får de en litt livligere gange I sjøen som makrellen liker.

Har laget dorger med ca 20 kroker på hver, 50mm rustfrie kroker og gummi I løsvekt. Fisker som bare det. Om jeg har to dorger ute samtidig har jeg forskjellig vekt på loddene foran, så de går I forskjellig dybde.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index, får du aldri usse av det? Jeg opplever at makrellen (hvis det er et par på) svømmer rundt hverandre og lager skikkelig usse dersom jeg ikke har lodd i enden...

Hvor langt mellom hver gummimakk?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...