Jump to content

Kubota/Mitsubishi-basert motor til Contrast 33, pris vs kvalitet?

TGR

Recommended Posts

Som noen har fått med seg i en annen tråd, så må jeg ha ny motor til seilbåten min, en Contrast 33. Det kan sikkert være av generell interesse for andre også, og det finnes sikkert noen her inne med dybdekunnskap om dette. 

Etter å ha vurdert noen muligheter med brukte motorer, er jeg nå innstilt på å kjøpe en helt ny motor, og har da sendt pris-forespørsel til litt forskjellige leverandører.

Det som forundrer meg, er hvor stor prisforskjell det er på relativt like motorer. Såvidt jeg har bragt på det rene, så er både Vetus, Solé, Nanni, Beta Marine og TD-power alle basert på en motor fra Kubota / Mitsubishi. Alle har 3 sylindere, relativt likt slagvolum, slaglengde og boring, og er ferskvannskjølte. Allikevel varierer prisene med opp til 70%.

Da lurer jeg jo på hva dette skyldes. Kan det være at noen henger på billigere dieselpumper, dyser, startere, dynamoer osv? Eller er det bare slik at de anerkjente skal høste av sin merkevarebygging?

Sats på Kubota. Se at du får stor dynamo, det trengs i en seilbåt.

Alle merkene du lister opp er jo kjente og seriøse og det skal ikke så mye til for å marinisere en liten diesel.

Så er det vel noen forhandlere som skal ha litt mer i lommen....

Traale skrev 12 minutes ago:

Sats på Kubota. Se at du får stor dynamo, det trengs i en seilbåt.

Alle merkene du lister opp er jo kjente og seriøse og det skal ikke så mye til for å marinisere en liten diesel.

Så er det vel noen forhandlere som skal ha litt mer i lommen....

Ja. De jeg har fått tilbud har 60, 70 og 75 amp dynamo. Men jeg har også solcellepanel på båten.... 

Beta og TD er vel basert på kinesiske Mitsubishi kopier, er de ikke? Ville ha fokusert på Vetus, Sole og Nanni I første omgang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 38 minutes ago:

Beta og TD er vel basert på kinesiske Mitsubishi kopier, er de ikke? Ville ha fokusert på Vetus, Sole og Nanni I første omgang.

Jo, TD er i hvert fall kinesisk. Men Beta oppgir at de er basert på Japanske Kubota.....