Jump to content

Valg av trimplan til halvplanende (stor) 26"?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en Neptim 8000 som "setter seg" litt bakpå når jeg ligger i marsjfart. Den begynner å reise seg allerede ved 8 knop, og de karakteristiske hekkbølgene blir store (nok). Ved ca 12 knop begynner den å "slippe" vannet, men ikke nok til at den glir oppå. Dvs, noen ganger, i viss sjø så legger den nesa litt lenger ned, og den får høyere hastighet og motoren går lettere (ikke surfing på bølgene, men enkelte ganger har jeg merket at den legger seg mer ned. )

På maks får jeg den opp i ca 14 knop (litt over), med full vanntank og ganske fulle dieseltanker. Motor er VP TMD40A på 124 hk. Maks turtall jeg har hatt er 3500. I ca 3200 rusler den fint dersom den får nesa ned, men går tungt dersom nesa er opp. 

Stort sett ligger vi i 7-8 knop, men noen ganger hadde det vært kjekt å kunne dra på litt. (Om man kan kalle det å dra på...)

Jeg vurderer å:

(1) montere på trimplan

(2) bygge manuelt justerbare eller

(3) bygge faste plan.

Det enkleste er vel å montere justerbare trimplan, og deretter kunne justere dem til der båten går optimalt. 

Jeg regner med at på en såpass tung båt (ca 3,5 tonn +-) så bør jeg kanskje opp i størrelse på selve planene? Har sett at det er mye i 12 x 12" og rundt der til salgs. Men kanskje det er bedre med ennå større plan? Spesielt fordi det er jo liten fart det er snakk om.

F.eks https://webshop.nettbaat.no/products/instatrim-trimplan-komplett-sett-se-utvalget 

Der kan jeg få 24" x 11" til 5900,- alt inklusive. Dvs 60 x 27 cm. 

Et annet alternativ er å bygge faste plan. Nå har jeg aldri støpt, men det er kanskje ikke umulig å gjøre? Evt har jeg vært inne på tanken å lage store plan der jeg lager en justeringsmulighet (må bak og skru med verktøy)

Hva bør jeg vurdere?

Noen med erfaring å dele?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da jeg bestilte trimplan til min Viksund 800, spurte jeg en representant hos Maritim om størrelsen. "Så store som du får plass til". (Lenco, med elektrisk justering av sylindre). Har vært fornøyd med størrelsen. Men etter fire-fem år har de blitt lekk. Kanskje pga at jeg ikke har husket å kjøre de helt opp når båten parkeres i båsen (noe som er viktig iflg manualen). Men det finnes panel med auto opp-justering når tenningen slåes av.

Ved fast plan, er det bare en fortsettelse av skroget ditt, eller er det vinklet nedover på noe vis?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kjøp bennet hydrauliske trimplan.  Ferdig med det? og bynne og justere manuelt bak der blir bare tull. Mine har vart i ti år. Ingen feil. Og forlenge hekken er endel jobb. Og du får ikke så myyye igjen for det. Den er vel allerede flat og firkantet i hekken fra før. 

Fant en gammel sak hos Båtmagasinet. Fysikken endrer seg ikke, så kanskje denne tabellen stemmer fremdeles?

IMG_9083.PNG.da4faf6ebef88ef7c40b9f57b27da73c.PNG

Så i følge denne bør jeg ha minst 24x11"

Tviler på du får så mye mer fart. Men greit og justere skjevhet når du går litt saktere. Når jeg marsjer så bruker jeg knapt planene. Bare litt før og rette båten. Beste er vel og innse at du har ingen fartsbåt okke som? hvor mye arbeid skal du legge i én knop xtra.. større motor neste egentlig.men trimplan er kjekt ? 

Har god erfaring med Instatrim både på Skilsø 750 og Uttern D68 i til sammen 20 år.

Anbefales?

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Ved fast plan, er det bare en fortsettelse av skroget ditt, eller er det vinklet nedover på noe vis?

Det er en forlengelse av skroget ja, ble forbauset selv over at det ikke skulle mer til. Så slapp jeg utstyr som før eller siden må byttes.

011a31d0a2abac327892f9d1066863a992183df7c6.jpg

Edited by M/S AIOLOS (see edit history)

Som sagt. Hvorfor skal du lage en stor flate bak båten som allerede er tverrhekk for og oppnå kanskje en knop xtra.. En flate som vil ha negativ effekt ved sjø bakfra. Sett på to litt store trimflaps. Og du kan justere båten rett når du vil. vil du ha raskere båt så er det bedre og finne annen båt? og du har gammel motor som kanskje har gått sitt liv på moderat turtall. Så begynne og presse den er kanskje ikke helt heldig?