CostaLita Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Hei, og takk for eit flott forum! Som heilt fersk båteigar har eg allereie fått mange gode tips her! Det har seg altså slik at eg no plutselig har fulgt svigerfars råd om at viss eg skal ha meg båt må eg sjå etter ein Saga 27. Med kone og fire ungar trengs litt plass :=) Så her på mandag dukka den opp, passande til mi lommebok, og med sånn passelig mengde å gjera, slik at ein landkrabbe blir godt kjent med båten sin før den blir satt på sjø. Ja, ja, nok tørrprat... Eg fekk med to motorar og gir til båten. Ein 4107 som står kubb pga. vatn i motoren, og ein 4108 som har stått i ein annan Saga 27 inntil nylig, gått 2350 timar. Men så har eg altså utruleg nok kome over ein 4108 som har stått ubrukt i ei tørr løe på originalpall i 20 - 25 år. Spørsmåla er: 1) Kor mykje kan det vera verdt å betala for den? 2) Kor mykje kan tidas tann ha tært på pakningar etc.? 3) Andre betraktningar? Håpar nokon her i forumet har tips å gje... Beste helsing Maskinist og matros på CostaLita... Quote Link to post
hschrde Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Hei! Er ingen ekspert på motorer - men har jo mekka litt da... Det som eventuelt kan være problemet er jo selvsagt feks. rust i sylindervegger eller dieselpumpe. Motorer skal jo smøres og gå med jevne mellomrom. Du får jo prøve å gi et lavt bud, uansett så er det jo et godt utgangspunkt for en overhaling? Det du VET er jo at det ikke finnes mekanisk slitasje på denne. Kunne forresten godt være interessert i noe sånt selv, dersom du lar den passere... Quote Link to post
index Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Tror nok at en slik ubrukt motor kan være verdt opp til 10-12.000,- siden den har stått lagret tørt. Men så klart, jo billigere desto bedre. Men jeg ville ha fått tak i et pakningsett og skiftet skiftet alle pakninger, kanskje bortsett fra toppakning. Disse kan være tørket ut såpass at det kan forårsake lekkasjer, og det er jo ikke særlig kjekt å oppdage etter at motoren er montert i båten. Tror også jeg ville ha etterstrammet topplokksboltene til korrekt moment samt tatt ut pumpe og dyser og levert dem inn for en sjekk før startforsøk. Dette for å forsikre seg om at ikke noe henger og tar skade ved starten. Synd å ødelegge nye deler. Et par pump med motorolje i hver sylinder før dysene monteres, og ny olje og filter på motoren. Og så: Brumm i gang! Ellers så ville jeg heller ikke være særlig betenkt med å montere den motoren du fikk med båten, 2350 timer er ikke så mye for disse motorene. Men hvis du klarer å få den andre til en fornuftig pris så er den jo utvilsomt bedre da. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
CostaLita Posted July 13, 2005 Author Share Posted July 13, 2005 I mellomtida har eg vore i kontakt med ein motorkonstruktør på Rolls-Royce, og han har diskutert saka blandt kolleger. Kommentaren derifrå er at dei nærast vil fraråda eit slik kjøp, i alle fall utan ein grundig gjennomgang / testkjøring først, og til lav pris pga risiko. Ein motor som har gått ein del vil iflg. dei vera å foretrekka. Deira moment var som følger: 1) sannsynlig rust på rulleflater i lager til tross for tørr lagring 2) sannsynlig defekte ventiltetningar pga. aldring 3) sannsynlig defekte o-ringar og pakningar Er det nokon som kjenner detaljane i Perkins 4.108? - Er ventiltetningane av metall eller gummi/plast? - Korleis var desse motorane konservert ved leveranse frå fabrikk? (Motoren har aldri vore i bruk, så viss den hadde olje med "tectylegenskapar" som ein del motorar no til dags blir levert med, burde det vera håp for lite rust inni...) Quote Link to post
heira Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Hei CostaLita Du bør gjøre som RR konstruktøren sier, ikke kjøp denne motoreren hvis du ikke er forberedt til å totaloverhale hele greia . Tørt stål i 25 år uten olje og smøring det er bare problemer . Sats heller på den andre motoren. Mvh Heira Quote 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
index Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Hvis du kjøper den ubrukte så er det nok kanskje en fordel å demontere den for å sjekke tingenes tilstand ja. Men når det er sagt så kan vel ikke dette sammenlignes med en overhaling, da ingenting er slitt! Vil tro at nevnte overhaling vil begrense seg til en lett honing av sylindrene hvis de har fått et rustlag, samt den nevnte sjekk av pumpe og dyser og nye pakninger. Samt å smøre glideflatene med en innkjøringspasta eller lignende for å skåne motoren ved første oppstart. Og da burde du ha en motor som er mye bedre enn en tilsvarende overhalt, da absolutt alle toleranser er innenfor produsentens spesifikasjoner. Men rent økonomisk så vil det nok svare seg bedre å sette inn den du fikk med, den holder nesten garantert den tiden du kommer til å ha båten. Slitesterke saker dette... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tresfjord 28 Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 er intresert i en av di motorene ettersom ka du finn ut ka du ska gjør Quote Link to post
Gullfisk Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Ta kontakt med Universaldiesel. Der har de folk med god greie på Perkins, og kan sikkert gi deg råd. Da jeg hadde 4.108 fikk jeg alltid svar der på det jeg måtte lure på. http://www.universal-diesel.no/ Quote Link to post
index Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 er intresert i en av di motorene ettersom ka du finn ut ka du ska gjør Etter tre år har han nok sikkert funnet ut av saken, skulle man tro.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
CostaLita Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 er intresert i en av di motorene ettersom ka du finn ut ka du ska gjør Heisann! Det enda opp med at eg ikkje kjøpte den ubrukte motoren. Faktisk klarte eg å plukka nødvendige delar frå 4.107-en slik at eg fekk bruka giren som stod på den på 4.108-en. (Bla.a flytta eg startaren over på styrbord side...) 4.108-en som eg fekk med går som ei klokke. Eg forsøkte å få tak i han som hadde den ubrukte motoren, men lukkast ikkje då, han virka ærlig talt litt useriøs. Lykke til med ditt prosjekt i alle fall Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.