Jump to content

Dere med utenbords motorer, oppe eller nede i havna?

Decco

Recommended Posts

Som tittel sier, har dere motoren oppe eller nede når dere ligger i hjemmehavn. Selv har jeg jo seilbåt og motor er jo i vann hele tiden, samme ser man jo med motorbåter som har drev etc. Er det noe spesiell grunn til at de aller fleste heiser opp motoren sin i havna? Eller er det på lik linje med tæring, zink og groe?

Er det noe problem å ha den nede over lengre tid nå på høsten? En kompis har kjøpt seg båt som sylinderen lekker litt olje ved løft, som skal fikses om ikke så lenge. Så han lurte på om den kan stå nede for å slippe å belaste løfteren? 

groe og tæring er jo 2 gode grunner til å ta opp. 

Er jo som regel en mekanisk låsehake som kan vippes over når motor er opptiltet, slik at den ikke hviler på hydraulikken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oppe. Finnen ligger så vidt i vannet. Groe og tæring.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det skal sies at den går treigt oppover, men nedheising ikke noe problem. Er sånn at den nesten ikke kommer opp så man får ut låsehaken. Det er en 90hk 4takter. Er liksom ikke noe man håndterer med håndmakt :)

Min står nede  hele tiden. Er litt skeptisk til å ha den oppe, da båten er såpass baktung at finna er delvis I sjøen hele tiden. Med motoren nede er I det minste anoden aktiv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

index, er det ikke anode på braketten, som er i vann hele tida? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvor sitter anoden sånn typisk sett på en utenbords? Noen som har et bilde eller erfaring å dele. Kan alltids stikke bortom havna til kompisen etterpå for å sjekke. Men hvis noen har et bilde eller lignende. Regner vel med at det er relativt litt på de fleste merker?

ivar skrev for 2 timer siden:

index, er det ikke anode på braketten, som er i vann hele tida? 

Jovisst. Men den er der primært for å beskytte braketten da. Elektrisk forbindelse mellom brakett og stamme er ofte ikke all verden å skryte av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mener det er jordledninger på mine motorer iallefall

Alltid oppe når jeg har båten i havn. Jeg mener på at hele stammen er over vann hos meg når den er opptiltet. Slipper groe og tæring, har heller aldri hatt problemer med frost. Har sett mange eksempler på dei som har motoren nede og har helt opptært stamme og gearhus. Jeg får faktisk frysninger når jeg ser en utenbordsmotor i havn som er nedtiltet.

I vår havn var det faktisk forbud mot å tilte opp motorene helt til for et par år siden. Dette på grunn av fare for skade på andre båter med propell og finne I "været". Pluss at båten blir lengre med motoren oppe. Så da hadde du nok nesten fått frostskader hos oss, bellen;-)

Slutter meg til det bellen skriver, alle motorer jeg har sett med alvorlig tæring har stått med stammen nede. Grøsser også når jeg ser dette....

Har hatt forskjellige motorer oppvippet om vinteren i en årrekke, hadde dette vært et reelt problem ville vi hørt om det,  kan ikke huske å ha lest noe 1. hånds beretning.

ivar skrev 48 minutes ago:

Mener det er jordledninger på mine motorer iallefall

Alle motorene jeg har hatt har kabel mellom braketten og stammen (girhus). 

bellen skrev 37 minutes ago:

Alltid oppe når jeg har båten i havn. Jeg mener på at hele stammen er over vann hos meg når den er opptiltet. Slipper groe og tæring, har heller aldri hatt problemer med frost. Har sett mange eksempler på dei som har motoren nede og har helt opptært stamme og gearhus. Jeg får faktisk frysninger når jeg ser en utenbordsmotor i havn som er nedtiltet.

Ta en kikk i båthavna, så ser det i alle fall ut for meg som om de aller fleste av særlig større utenbords motorer ligger med girhuset delvis nede i sjøen. I følge mekaniker var dette ikke et problem ang. tæring, pga forbindelsen brakett- anode og girhuset. Men det vil jo gro noe uansett, men en kost, svamp, etc. med jevne mellomrom unngås jo dette.

LM 605 skrev 18 minutes ago:

Ta en kikk i båthavna, så ser det i alle fall ut for meg som om de aller fleste av særlig større utenbords motorer ligger med girhuset delvis nede i sjøen. I følge mekaniker var dette ikke et problem ang. tæring, pga forbindelsen brakett- anode og girhuset. Men det vil jo gro noe uansett, men en kost, svamp, etc. med jevne mellomrom unngås jo dette.

Her på nordvestlandet, som jeg er ifra er det hvertfall vanlig å tilte opp motoren når enn ligger til havn, uavhengig av størrelse på motoren. Jeg ser at enkelte velger å la den være nedtiltet, men det er hovedsaklig (og kansje merkelig?) mindre motorer som er uten tilt.

Edit: Ser nå at jeg leste og tolket innlegget ditt feil. Ja, jeg vet at det er vanlig på en god del båter at det stikker en liten del av undervannshuset i sjøen likavel den er helt opptiltet. Men problemet med tæring er uansett mindre ettersom mindre av metallet er i kontakt med sjø.

Edited by bellen (see edit history)
jadalber skrev for 7 timer siden:

Oppe så sant man ikke bruker den når det er frost - da skal den være nede.

Hvorfor skal den være nede når det er frost? Skulle teorien være at vannet holder varmen rundt impeller og slikt der vann kan ha problemer med å drenere? Om vi snakker om saltvann så tåler jo dette noen minusgrader uansett.

Noen gjør det, men det er vel ikke akkurat vanlig å kjøre frostvæske på utenbords, og man regner dem vel som selvdrenerende, ihvertfall med stammen nedtiltet. Samler det seg virkelig mer vann i undervannshuset når motoren er tiltet opp? Har aldri vært borti frostsprengt utenbordsmotor, selv om de normalt blir vinterkonservert med bare ferskvann.... Har noen her egne erfaringer med skader av dette?

Mouche skrev 2 minutes ago:

Hvis det er 25 blå ville jeg så defintivt hatt motoren nede. Litt kaldt, eller kulde, motoren oppe.

Hvorfor? Da har du jo vann i undervanshuset som kan fryse. Når den er opptiltet, så er den jo helt drenert, hvertfall på min påhenger.

det som kan skje med oppvippet motor i kulde er at når man vipper ned for å kjøre så er motoren kaldere enn vannet , slik at det feks dannes slush/is i vanninntaket. 

Opplevde det selv på en yamaha 40hk, da begynte temp lampa å lyse etter kort tid. Men isen tinte etter kort tid så da var det bare å starte opp og kjøre videre

29 minutes ago, bellen said:

Hvorfor? Da har du jo vann i undervanshuset som kan fryse. Når den er opptiltet, så er den jo helt drenert, hvertfall på min påhenger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En mekanisk hake når den er tiltet opp. Hmm har aldri sett. Hvor er denne på en Suzuki df140 feks? 

Mim står alltid oppe. Hadde halveis tidligere, men det grodde bare og farten redusertes ganske mye. Tilt opp!

Edited by Dr Nelson (see edit history)