Jump to content

Dere med utenbords motorer, oppe eller nede i havna?

Decco

Recommended Posts

ivar skrev for 2 timer siden:

det som kan skje med oppvippet motor i kulde er at når man vipper ned for å kjøre så er motoren kaldere enn vannet , slik at det feks dannes slush/is i vanninntaket. 

Opplevde det selv på en yamaha 40hk, da begynte temp lampa å lyse etter kort tid. Men isen tinte etter kort tid så da var det bare å starte opp og kjøre videre

Dette kan vel like gjerne ha vært en iskald powerhead som tettet seg til? Er langt fra sikkert dette ikke ville skjedd med nedsenket motor også.

Jeg har holdt på med båter i lang tid, og har jobbet på noen hundre utenbordsmotorer. Min erfaring er at tæring i kanaler er et langt langt større problem enn frostspreng. Jeg har nemlig aldri, verken sett selv eller hørt om, en frostsprengt utenbords. Men når sant skal sies så er det langt mellom kunder som har benyttet båten aktivt vinterstid, så min _direkte_ erfaring med annet enn vinterlagring etter ferskvannskjøring er ikke særlig stor.... Selv ville jeg definitivt tiltet opp, både sommer og vinter.

Redigert av X10an (see edit history)

På min verado står det i klartekst at den SKAL være nede når det er frost. Hadde min nede i vinter. Den hadde sikkert vært litt finere om den stod oppe, men kan ikke si den tok mye merke av det. 

Ellers i året er sen alltid oppe. Og prøver å skylle gjennom med ferskvann. 

Men til ts; er ingen problem å la den stå nede i en liten periode nei! 

På. Min verado er alt som er bevegelig over vann. Sylindre på tilt og hele motoren når den er oppe. Det er genialt bra spesielt for tilt sylindrene. Sylindrene og tetningene oppe ser nye ut enda. 

Sitat

Jeg har nemlig aldri, verken sett selv eller hørt om, en frostsprengt utenbords.

Ikke jeg heller 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Synd at mange motorer får korrosjonsskader fordi noen har lest på nettet at motoren skal stå nede i vinterhalvåret. I alle diskusjoner jeg har sett der spørsmålet kommer opp blir det hevdet at motoren kan fryse istykker om den er opptiltet. Noen som har hørt om osv... Ser det i praksis i havnene her..

Om sjøen skulle fryse til er det iallfall en mulighet for frostskade, selv om jeg ikke har hørt noen 1. hånds beretning om dette heller.

Ville vært interessant og hørt med produsenter som anbefaler at motoren skal stå nede om bakgrunnen for dette. Om motoren kan fryse istykker fordi den ikke drenerer seg vil det sikkert være mange fortvilte kunder i løpet av en vinter..

Når jeg ser en påhenger som har den rare matte lakken så er det første jeg kikker etter den derre rustfrie jordingskabelen mellom brakett og stamme. Mange som ikke skjønner hvor viktig den er... anbefaler å sørge for god jording på den kabelen.

Mange påhengere har 3 anoder, girhus, brakett og i kjølevannskanal i blokka under toppen (denne ser du ofte ikke uten å demontere topplokket)

Bruker jeg påhengeren hver dag står den i vannet.

Bruker jeg den kun i helgene så vipper jeg opp om sommeren og lar den stå nede på vinteren

Går jeg fra den for å ta en 30 dagers tørn så vipper jeg alltid opp og spyler med ferskvann før jeg drar på jobb.

Ikke glem at de fleste påhengere har dreneringshull for stammen og disse på stakes opp som en del av vanlig vedlikehold, ekstra viktig ved vinterbruk...

Redigert av dieselfan (see edit history)

siden jeg har vært utsatt for dette selv vil jeg minne alle som har Suzuki DF90-115 & 140  og tar servicen selv, om å passe på og sjekke den lille runde anoden helt nederst  på trim & tilt sylinderen.

dersom denne ikke er på plass ofrer den manuelle skruen for trim & tilt seg og vil til slutt begynne å lekke slik at tilten slutter å virke reparasjon er skikkelig plundrete og delene grisedyre.

I tillegg til å passe på anoden lønner det seg å dekke over denne skruen med sika eller tech.

mulig at dette er blitt bedre fra 2009.

De 2 runde anoden i blokka bør også sjekkes og ev byttes. husk å få med nye pakninger. sitter under 2 ovale lokk og er skrudd med en liten bolt på innsiden av lokket. er så trangt at jeg ikke hadde verktøy som passet. sett derfor den gamle anoden fast i skrustikka og bruk lokket til å skru det fra hverandre.  ( vanskelig å forklare men blir selvfølgelig etter litt leting etter passende verktøy og grubling)

Redigert av is_620
rettet et par skrivefeil (see edit history)

Har 60 hk Evinrude (1991) på båt som brukes hele året. Alltid tiltet opp. Aldri hatt problem med iskaldt vær heller, utenom å bakke ut fra brygga pga is. Har brukket løs ekkoloddgiveren en gang...

Vet ikke om det kan være noen motorer som er annerledes konstruert mtp drenering. Hvis alt vannet dreneres ut ved vanlig opptiltet motor, så forstår jeg ikke hvor frostsprengning skal komme fra.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dr Nelson skrev for 19 timer siden:

En mekanisk hake når den er tiltet opp. Hmm har aldri sett. Hvor er denne på en Suzuki df140 feks? 

Mim står alltid oppe. Hadde halveis tidligere, men det grodde bare og farten redusertes ganske mye. Tilt opp!

Der er en slik transport låsing på de fleste . En arm du vipper inn, eller en bolt du skubber  inn.  Har heller aldri hørt om undervann som fryser, de drenerer seg helt tom på alle utsatte  punkter.

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Vet ikke om det kan være noen motorer som er annerledes konstruert mtp drenering. Hvis alt vannet dreneres ut ved vanlig opptiltet motor, så forstår jeg ikke hvor frostsprengning skal komme fra.

Tviler på om det er noe problem før eventuelt korrosjonsprodukter/debris tetter innenfra eller groe kan tette utenfra.

Alle påhengere jeg har sett med frostspreng har vært gamle...  hadde en Yamaha med ekstra lang stamme som stod fast i 80cm is i tre mnd... når jeg endelig fikk den løs var den uskadd og gikk i 8 år

Medlemmet Hulda skrev følgende her på forumet for en del år siden;

Det skal ikke være vann høyere enn vannflaten. De som skriver "foran" meg skal ha rett i sine utsagn. Den gang jeg jobbet på en marina i Son, hadde vi en profesjonell fisker som brukte Yamaha 25 hk på den ene båten sin. Han var ute hver dag så sant isen ikke satte en stopper for butikken. Her i Son kan vi ha ned i 25 kalde, har opplevd 32 kalde en gang. Motorene til William frøs aldri, heller ikke til noen av de andre som lå med gearhuset neddykket. Vi hadde flere motorer inne hver eneste vinter der velmenede brukere hadde tiltet opp motoren for å beskytte dem mot is, og derigjennom fikk sprukket gearhuset.

Min ringe påstand er at det kommer helt og holdent an på hvor kaldt det er og hvor lenge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når en motor står opp-tilted, så vil jeg tro regnvann renner rett inn i nedre del av motoren, gjennom propellen/ekshaust. Kan jo ikke være bra. 

Må også si jeg er forundret over "alle" som skal vippe opp motoren når de ligger i trange havner ved kiosken/kafeen om sommeren, når de skal ligge i ro i ti minutter for å kjøpe is. Ved å ha motoren oppe så er den utsatt for skade for seg selv, og andre. 

Mouche skrev for 3 timer siden:

Medlemmet Hulda skrev følgende her på forumet for en del år siden;

Det skal ikke være vann høyere enn vannflaten. De som skriver "foran" meg skal ha rett i sine utsagn. Den gang jeg jobbet på en marina i Son, hadde vi en profesjonell fisker som brukte Yamaha 25 hk på den ene båten sin. Han var ute hver dag så sant isen ikke satte en stopper for butikken. Her i Son kan vi ha ned i 25 kalde, har opplevd 32 kalde en gang. Motorene til William frøs aldri, heller ikke til noen av de andre som lå med gearhuset neddykket. Vi hadde flere motorer inne hver eneste vinter der velmenede brukere hadde tiltet opp motoren for å beskytte dem mot is, og derigjennom fikk sprukket gearhuset.

Min ringe påstand er at det kommer helt og holdent an på hvor kaldt det er og hvor lenge.

Da syns jeg Hulda bør komme på banene og bekrefte og verifisere alle de med sprukket gear hus..

Ingar skrev for 10 timer siden:

Er det slik å forstå at de var sprengt av frost etter å ha stått oppvippet?

Isåfall første gang jeg har sett 1. håndsberetning om dette.

Ingar, det er motorer som jeg ikke kjenner historien til. Typisk motorer som jeg har blidt tilbudt å kjøpe fra verksteder som rydder før sommersesongen starter. Har ingen anelse om det har sammenheng med at de har stått oppvippet.

Temaet interesserer så jeg skal sjekke mer systematisk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...