TimHarry Startet 25.August.2017 Del på Facebook Startet 25.August.2017 (redigert) Jeg sjekket startbatteriet og det tok ikke imot lading lenger. (60 ah) Kjøpte nytt batteri (72 ah) og startet motoren. Alltid når jeg starter motoren går alarmen for lading, ved økt turtall kommer ladingen igang og alarmen stopper, men ikke denne gangen. Jeg har sjekket ledninger til dynamo og dunket forsiktig på dynamo som i gamle dager. Har også sjekket olje og girolje om det skulle være noe der, men dette var også i orden. Noen som har noen ideer? Vetus m4.17 motor. Kan det ha med at jeg installert større batteri å gjøre?? Hilsen TimHarry Redigert 25.August.2017 av TimHarry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Hva med ladelampen, den skal lyse når du slår på 'tenningen' og slukke når ladingen starter. Hvordan oppfører den seg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 TimHarry skrev for 2 timer siden: Jeg sjekket startbatteriet og det tok ikke imot lading lenger. (...) Kan det ha med at jeg installert større batteri å gjøre?? Er du virkelig _helt_ sikker på at det var batteriet (og ikke dynamoen) som var defekt i utgangspunktet? Problemet har forøvrig ikke noe å gjøre med at du nå har installert større batteri. Sitér dette innlegget Link to post
TimHarry Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det er ingen ladelampe bare lampe til glødetråder før start. Når motoren går så viser voltmeter opp imot 14v. Men alarmen som klinger er den samme som før da jeg måtte gi litt gass for å få den til å lade. Jeg har bare gått ut i fra at det er dynamo siden det er samme alarm og batteri som måtte byttes. Om dynamoen er ødelagt viser vel ikke voltmeter opp imot 14v? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Har du skillediode på ladingen? Jeg opplevde lignende når batteriene var noe nedtappet inntil skilledioden tok kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
TimHarry Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 oj, skillediode er nytt for meg. Det må jeg sjekke. Hva slags funksjon har den? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det er en liten boks typisk som bildet her (den blå til høyre): Funksjonen er å koble sammen start og forbruksbatterier når motoren sviver og generatoren lader, og når motoren stopper så er ikke forbruksbanken lengre koblet sammen med start. Da har du fremdeles strøm på startbatteriet etter en koselig helg i uthavn selv om forbruk er tomt. Sitér dette innlegget Link to post
TimHarry Svart 25.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2017 Hmm kan ikke se å ha sett dette, men må ta en titt. Jeg har jo en valgbryrer for batteri. Eventuelt kan denne ha tatt kvelden. Jeg vet ikke ampgrensen for denne, men jeg økte jo nytt batteri fra 60 ah til 72 ah og skulle tro den tålte dette. Skal se etter en skillediode. Tusen takk for tips tomcat :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 TimHarry skrev for 2 timer siden: Hmm kan ikke se å ha sett dette, men må ta en titt. Jeg har jo en valgbryrer for batteri. Eventuelt kan denne ha tatt kvelden. Jeg vet ikke ampgrensen for denne, men jeg økte jo nytt batteri fra 60 ah til 72 ah og skulle tro den tålte dette. Skal se etter en skillediode. Tusen takk for tips tomcat :) Ampgrenso for skillebryter skal vera nok til starteren, so batteristørrelse speler ingen rolle der. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Er du sikker på at alarmen har noe med ladingen og gjøre denne gangen? Mange motorer har samme alarm om oljetrykk er for lavt, temperaturen er for høy, og om lading svikter. Du skriver du har 14 volt , men fremdeles alarm om jeg tolker deg rett. 14 volt betyr at dynamo lader så sjekk i boka til motoren om det er andre ting enn lading som kan utløse alarm. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Å sjekke eventuell ladespenning med et multimeter kan helt klart ha noe for seg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.