Old sailer Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Hei er der noen her som kan hjelpe meg med et ankervinsj. Når jeg trykker på fjernkontrollen den gule knappen klikker den flere ganger i rele trykker jeg på den grønne klikker den en gang i rele trykker jeg den røde sviver motoren men den kobler ikke inn i giret. Er der en måte å sjekke om rele er gåen før jeg bestiller nytt. Link to post
mawilu Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Den røde knappen skal fri ut gearet ,hvis motor sviver er motor iorden .du kan måle med voltmeter direkte på motor mens du trykker på knappene gul opp rød ned hvis kun en virker bestill nytt relé Link to post
Old sailer Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 Hei takk for svar, motoren sviver men den sviver ikke når jeg trykker på den gule eller den grønne. Hvordan måler jeg med volmeter direkte på motoren. Link to post
Faxen Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 Du kan jo bare kortslutte polene på releet. Virker det da, er releet ødelagt. Hvis du ikke vet hvor du skal kortslutte, få hjelp av noen som kan dette. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 (edited) Ring JAN, Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - Her får du de beste råd om rep av Engbovinsj. https://sleipner.no/manualer/ Edited August 27, 2017 by Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Faxen skrev for 5 timer siden: Du kan jo bare kortslutte polene på releet. Virker det da, er releet ødelagt. Hvis du ikke vet hvor du skal kortslutte, få hjelp av noen som kan dette. Hei Faxen hvordan kortslutter jeg releet. Link to post
Faxen Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 Du har tre eller fire tykke bolter på releet. Er det tre bolter har du pluss i midten, og opp på ene siden, samt ned på den andre. Bruk en skrutrekker å kortslutte med. Alså mellom den ene bolten på den ene siden og den i midten. Vinsjen skal da gå. Hvis ikke, så er releet kaputt. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Motoren går når jeg kortslutter releet,men bruker jeg fjernkontrollen og trykker på hurtig opp altså den gule klikker den i releet og trykker jeg grøn langsomt opp klikker den også, i releet. Ellers mange takk for hjelpen. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Faxen skrev for 2 timer siden: Du har tre eller fire tykke bolter på releet. Er det tre bolter har du pluss i midten, og opp på ene siden, samt ned på den andre. Bruk en skrutrekker å kortslutte med. Alså mellom den ene bolten på den ene siden og den i midten. Vinsjen skal da gå. Hvis ikke, så er releet kaputt. Hei Faxen hvorfor kobler ikke giret inn når motoren sviver. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Motoren sviver men giret kobler ikke inn på mitt ankervinsj Tx Engbo 40. Link to post
Cato Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 Du kan kjøre vinsjen med å trykke på releer med en skrutrekker eller lignende på den siden som er mot gearet. Her det 2 "hull". Av og til sitter det en plastpropp som må vippes av. En liten dasj med CRC hvert hull gjør ofte underverker. Kabularet går ikke rundt når du "slipper ut", motoren løser kun ut bremsen, og Kabularet snurrer fritt. Når du kjører inn vil bremsen gå på og kabularet roterer med motoren. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Takk Cato, men hvorfor går ikke kabularet rundt når jeg trykker på den gule eller den grønne på fjernkontrollen skal ikke kabularet gå rundt uansett om der er tov eller ikke. Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Cato skrev for 1 time siden: Du kan kjøre vinsjen med å trykke på releer med en skrutrekker eller lignende på den siden som er mot gearet. Her det 2 "hull". Av og til sitter det en plastpropp som må vippes av. En liten dasj med CRC hvert hull gjør ofte underverker. Kabularet går ikke rundt når du "slipper ut", motoren løser kun ut bremsen, og Kabularet snurrer fritt. Når du kjører inn vil bremsen gå på og kabularet roterer med motoren. Link to post
Cato Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 (edited) Joda, kabularet skal gå rundt både hurtig og sakte innvinsjing. Problemet her er sannsynligvis at ikke releet for innkjøring ikke ikke orker å dra kontakten skikkelig. Det er nok med ørlite salt i pasningen i senter av relespolen for at det fusker. Mitt tips vil være å bevege releer ved å trykke på "spolekjernene" som jeg beskrev tidligere slik at du er sikker på at die beveger seg fritt. Deretter en liten dasj CRC ned i hullene. Edited August 27, 2017 by Cato (see edit history) Link to post
Old sailer Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Takk ennå engang skal gjøre det i morgen. Link to post
Old sailer Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Hei Cato nå har jeg fulgt det tips du ga meg motoren sviver på rød knapp men på gul og grønn klikker den i releet og kabularet går hverken den ene elle andre vei. Link to post
finnmarken Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Hei, Jeg bytta nettopp ut en slik vinsj fordi motoren var totalt gjennomrustet. Alt det andre er nok i orden, så hvis du skulle ha behov for brukte deler er det bare å ta kontakt på IM. Jeg bor i nærheten. Link to post
Cato Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Om du ser på releet fra denne siden skal kontaktene i de "svarte åpningene" klaske til når du kjører, Rød knapp på den ene siden av releet, gul og grønn på den andre siden. Om de beveger seg fritt og klasker ordentlig til er nok sannsynligheten for brente kontakter stor og releet må skiftes. Old sailer skrev for 15 timer siden: Link to post
Old sailer Posted August 31, 2017 Author Share Posted August 31, 2017 Roger jo skrev On 27.8.2017 at 15.19: Ring JAN, Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - Her får du de beste råd om rep av Engbovinsj. https://sleipner.no/manualer/ Takk for tipset Roger . Ringte Jan Johansen og bestilte nytt rele kom i posten få dage etter, er nå installert og vinsjen sviver igjen. Fikk bra service kan anbefales. Hilsen Finn Link to post
Roger jo Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Så bra. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts