Jump to content

Yamaha 5hk luftavkjølt, stopper ved giring.


Fusebox

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg har kjøpt et par påhengsmotorer av edel årgang. Den ene skal jeg bruke, men en Yamaha langstammet 5hk luftavkjølt motor fra ca. sluttten av -70, er ikke helt samarbeidsvillig.

 

Den starter og går nogenlunde greit, men stopper når jeg setter i gir. Hvis jeg er litt "flink" med gass og gir får jeg satt den i, og den går, men er ikke helt stødig på denne måten.

 

Er det noen som har erfaring med forgasser justering av denne ? Jeg fant en skrue, men den ser ut til å bare justere bensin. Skulle gjerne funnet et lutfmix skrue et sted (ref. erfaring fra modellfly motorer :wink: )

 

Dette er også en motor jeg ikke trenger, og lurer på om noen er interessert i å kjøpe den for en eller annen sum ? Den kommer på salgssiden etterhvert, når jeg forhåpentligvis har fått justert forgasser tilfredstillende.

 

På forhånd takk for all hjelp.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at den ikke suger falsk luft noen steder? + at toppakningen ikke er lekk?

 

Lurer på om du kan ha samme motor som jeg har liggende... kanskje din er nyere eneste. På min er det iallefall mulig å stille blandingen med en godt synlig skrue på siden av forgasseren.

 

Du kunne ha prøvd å blåse den ren med trykkluft og sjekke om det er irr i kanalene...

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket for falsk luft, men etter en telefon til Yamaha fikk jeg følgende tips :

 

Still inn nevnte blandingsskrue (bensin) til 1-3/8 turn ut fra helt innskrudd posisjon.

Sjekk åpning på stiften til mellom .3 og .4 mm.

 

Etter dette gikk den mye bedre :-) Og nå er det bare litt gass i det man girer som skal til så går den fint. Skal teste den på en jolle i morgen håper jeg.

 

Selges for pris ca. 1500, med ny tank og slange ?

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Kjennes kompresjonen bra ut forresten?

<{POST_SNAPBACK}>

Kompresjonen kjennes greit ut når jeg drar i start snora. Blir spennende å se hvordan den oppfører seg på jolla i vannet.

 

12/7 : Motor er testet på jolla og fungerer greit. Litt ustabil på tomgang men ellers greit.

 

Se evt. "Salg" forumet for, hmm, kjøp :sailing:

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...