Jump to content

Min første nattevakt i båtforeningen - ikke bare positivt

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg byttet i vår båtplass og fikk for første gang plass i en båtforening, ikke en kommersiell eller privat brygge slik som tidligere. Fordelen med dette er flere fasiliteter til en langt rimeligere pris. Eneste plikten utenom å holde orden og alt det andre vanlige er at det er obligatorisk nattevakt x 1 i året. Jeg har aldri vært med på nattevakt før så jeg var naturlig nok spent på hvordan det skulle bli. Det startet fint med at den andre vakten aldri dukket opp. Jeg forsøkte å ringe han og legge igjen beskjed på svarere, men han ringte aldri opp igjen. Heldigvis hadde formannen vært snill og instruert meg godt på forhånd så jeg hadde en viss oversikt over mine oppgaver. Når jeg bladde i protokollen eller rapporten ser jeg at det er svært ofte folk ikke stiller til nattevakt. Spørsmålet mitt er da er folk virkelig så sløve? Der jeg har båten må vi betale ganske mye i ekstra leie hvis man ikke møter til plikten sin. Hva er en nattevakt liksom på et år? Jeg fikk beskjed nesten 6 md. på forhånd, så jeg har hatt god tid til å tilpasse avtaler etter dette. Man kan jo heller ikke forvente at den andre stiller hvis man selv ikke stiller, og da er det jo ikke noen på vakt i worst case.

Det skjedde også litt i løpet av natten, så jeg kjenner på at det hadde vært godt å være to. Spesielt når man er helt fersk og ikke kjenner anlegget så godt. Jeg måtte for eksempel jage bort noen ungdommer som lekte seg med hurtige båter og konfrontere noen som kom i 2-3 tiden og skulle kjøre avgårde med to båter. Den ene måtte jeg også ringe politiet for. De kom naturligvis ikke selv om jeg sa at det var mistanke om forsøk på å stjele båt. Måtte derfor holde meg i nærheten for å følge med og vise at det er folk tilsted. Virker som det siste fungerte for han forsvant like kjapt som han kom. 

Edited by MegaTrondy (see edit history)

Det var mye på én vakt. Satt vakt natt til onsdag denne uken hos oss. Så ikke et eneste annet menneske enn den jeg satt vakt med.

Hos oss får vi gebyr på 1000 kr for å ikke møte opp. Det koster 800 å leie inn en vaktperson som er godkjent av styret. Kan også ordne andre vakter selv.

De eneste gangene jeg har hatt folk nedi havna vår på mine vakter (sittet siden 2008) har vært folk som skal grave krabber eller fiske tidlig om morgenen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

5 minutes ago, MegaTrondy said:

Jeg måtte for eksempel jage bort noen ungdommer som lekte seg med hurtige båter og konfrontere noen som kom i 2-3 tiden og skulle kjøre avgårde med to båter. Den ene måtte jeg også ringe politiet for. Ikke minst var det noen som hadde fest rett ved siden av.  

Skikkelig kjedelig når den du skal ha vakt sammen med ikke dukker opp. De siste årene har jeg opplevd det flere ganger. Jeg blir litt grinete av det, men smiler og later som ingen ting og sier det er greit. Den ene som bruker å skulke er en nabo som aldri får med seg noe. Samme unnskyldning hver gang, han viste ikke om det. Vaktlistene er klare flere måneder i forveien og alle har fått beskjed.

Jeg lurer litt på de som kom i 2-3 tiden og skulle kjøre avgårde med to båter. Snakker vi om tyveri her? Skulle de stjele båtene?

Du bør ta opp problemet med manglende oppmøte på generalforsamlingen i foreningen. Vi ha kr 2000 i gebyr for manglende oppmøte og med mulighet for å betale kr 1000 for stedfortreder. 

Jeg har gått årlig nattevakt i 26 år uten å ha opplevd så mye som du har på din første nattevakt. Reddet en tresnekke fra å synke.  Det er vel den mest dramatiske opplevelsen hittil. Vi har godt samarbeid med politiet. 

Foreningen ligger midt i Oslo. 

Det var 3 stykker som kom på to forskjellige tidspunkt. To av de hadde alt i orden. De presenterte seg når jeg tok kontakt med de og hadde nøkkel til båten. De kom også tilbake igjen kjapt. 3 mann kom alene. Han var festkledd og kanskje litt beruset. Han hadde bare på seg en tynn t-skjorte og forsøkte å reise avgårde med en liten slepejolle. Ikke hadde han vest og det var ikke lanterner på båten. Var bare 7-8 grader i luften og helt mørkt.  Tok kontakt med han også og han virket nervøs og ordknapp. Det eneste han sa var at det var hans båt. Derfor trakk jeg meg unna og ringte politiet mens jeg holdt han under oppsyn.  Når jeg gikk unna for å ta en annen telefon hadde han forsvunnet igjen uten båten.  Gikk derfor noen ekstra runder resten av natten for å se om jeg så han igjen. Lyste også inn i alle båter men kunne ikke se noen tegn til folk. 

Edited by MegaTrondy (see edit history)

Tydelig at dere ikke har ett godt system i foreningen - i alle fall ikke rundt det med nattevakter.

- Det MÅ (bør) være en person man ringer til for å si at vakten er satt, da sjekkes det ut iht liste, og noen vet at det faktisk er ok i havna.

- Det skal IKKE gås vakt om man er alene, dette er en sikkerhetsrisiko, for den som går alene - vil påstå at 2 er mer enn dobbelt så bra som en på vakt.

- Går man runder alene og noe skjer - faller i vannet, får illebefinnende etc etc - så tror jeg kanskje båthavna kan ha ett problem etterpå, om det står i deres regler at man skal gå obligatoriske vakter, og at det skal være to.

- Foreningen bør ha ett system som fanger opp at den ene ikke har kommet - da skal de kunne kalle inn reserver/ekstra - som dekkes av den som ikke møter opp til sin vakt.

Finnes mange gode ordninger rundt om på dette, virker som dere ikke er helt i den banen ennå. Håper det var ett engangstilfelle, men er absolutt verdt å ta opp med styret i foreningen, skal ikke være slik.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

I vår havn, Leangbukta, er det fire (!) på vakt hver kveld/natt. Veldig ordnete forhold og det foreligger en liste på nesten 20 personer man kan "leie" inn hvis man ønsker å kjøpe seg fri fra sin plikt. Bot for å ikke møte er 1.800 kroner som blir fakturert. Vaktlister, instrukser osv ligger alt sammen tilgjengelig på nett. Dreier seg om å organisere det hele samt være tydlig på konsekvenser og oppfølgning.

Trist å høre on din opplevelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hos oss er det 1800,- gebyr + ny vakt. Her funker det altså ikke å snike seg unna.

Som en hjelp til å huske ringer kveldens vakt til neste vaktlag fra telefonen i vaktbua. Veldig få som ikke møter til vakt hos oss.

Om man blir forhindret kan man ringe til en godkjent vaktvikar som tar vakta mot betaling.

Vi har også forbud mot å gå vakten alene. Har hatt båtplass i båtforeninga i 12 år og aldri opplevd noe dramatikk på nattevakt. Eneste gangen jeg har måttet påtale noen var en campingvogn som hadde koblet seg på strøm og wifi på parkeringsplassen. Det tror jeg får gå på "lov-å-prøve-seg" kontoen.

I min havn er gebyret 3000,-.

Men det er alltid noen å ringe slik at man ikke går vakt alene hvis noen uteblir.

Denne tilkallingsvakta får mesteparten av gebyret som kompensasjon. En måned tjente vedkommende 16 000,- kr på å steppe inn for de som uteble. Tydelig at gebyret er for lavt, når så mange driter i å møte til vakta si.

Synes selv det er litt trivelig med en slik vakt, er ikke så ofte en "døgner" lenger, slik som ungene er så opptatt av.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

shipahoy skrev 6 minutes ago:

I min båtforening er det ikke lov å gå vakt alene på grunn av sikkerheten.

Det koster 1500 kr å ikke møte opp, og det er dessverre en stor inntektspost for foreningen.

Da er det for billig...

Sett opp gebyret til 5000 kr, så tenker jeg folk husker å komme, evt. gidder å finne en erstatter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har også vært problemer med at folk skriver at de er på vakt og går klokka 21.

Fersket to i fjor. Så i år har vi løst det problemet. 

Enig i at 1500 er for lite. Samme. Forening som shipahoy. Folk har forøvrig for mye penger når de velger bot på 1500 istedetfor å betale en ungdom 1000 slik det er hos oss. 

Men havnesjefen gjør en kjempejobb og i år er det enkelt å få tak i folk som vil gå ekstra vakter. Ser at det har vært få kvelder der vaktene ikke har blitt gjennomført!

Edited by Joltus (see edit history)
Joltus skrev 14 minutes ago:

Har også vært problemer med at folk skriver at de er på vakt og går klokka 21.

Fersket to i fjor. Så i år har vi løst det 

Hvordan har dere løst problemet  ?

Vi har også det problemet,  og er usikker på hvordan vi skal gripe det an...

Vi har en vakttelefon som skal brukes ved ankomst kontoret, og avreise kontoret, samt ute på brygga når de går runde. 

Satt opp to nfc brikker, ene på brygga og andre inne på kontoret. Så om de skal lure seg unna vakta så må de uansett ned og scanne de chippene til langt på natt..... 

De eg fersket hadde skrevet at det var en rolig vakt. Problemet var at eg var innom kontoret med et par nøkler eg fant på brygga. Og fant ingen, bare meldingen om at vakta hadde gått fint. 

Da er man douchebag..... 

Noen steder har de en rutine så dagens vakt skal som første oppgave ringe alle morgendagens vakter og minne om plikten som snart kaller. Da har man ingen unnskyldning for å ha glemt det.

Det finnes løsninger med NFC-brikke eller manuell klokke/nøkkel som registrerer hver gang vakten er innom. Plasser registreringsdingsen ytterst på brygga lengst unna vaktlokalet, så tvinger man vakta til å gå gjennom hele havna.

I tillegg bør man ha en liste med tilkallingsvakter som kan stille på kort varsel. Det kan være studenter, arbeidsledige, pensjonister eller andre som trenger en ekstrainntekt.

Sørg for at dere alltid er (minst) to - som andre har nevnt er det sikkerhet i å være flere. Vaktene bør ha lett gjenkjennbar refleksvest så alle andre raskt skjønner at dette er vaktene og ikke bare en tilfeldig syklist som var innom.

Bot for manglende oppmøte bør være endel høyere enn honoraret for en av tilkallingsvaktene, så man i stedet for å skulke helt kan spare penger ved å skaffe vikar. Hvis boten for skulk er 3000,- og vakthonoraret 1500.- så kan det være verdt bryet å ringe etter en vikar.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Joltus skrev 55 minutes ago:

Vi har en vakttelefon som skal brukes ved ankomst kontoret, og avreise kontoret, samt ute på brygga når de går runde. 

Satt opp to nfc brikker, ene på brygga og andre inne på kontoret. Så om de skal lure seg unna vakta så må de uansett ned og scanne de chippene til langt på natt..... 

De eg fersket hadde skrevet at det var en rolig vakt. Problemet var at eg var innom kontoret med et par nøkler eg fant på brygga. Og fant ingen, bare meldingen om at vakta hadde gått fint. 

Da er man douchebag..... 

Vakttelefon ? ringer  vakten noen når den  ankommer ?

Var også snakk om innstempling og utstempling i havnen våres, men det ble høylytt nedstemt...

Overvåking av "ansatte" er det vel også en del retningslinjer som gjelder... men åpenbart noe vi må gjøre..

Edited by Ida Marie III (see edit history)

Hos oss er det slik:

- Når man kommer på vakt er en av vaktlederene der for å sjekke fremmøte.

- Hvis en mangler går ikke den andre alene. 

- 1500 for å ikke møte. 1500 er også vanlig  pris for å selge vakta.

- Det ringes til neste natts vakt for å minne dem på det.

- Det skjer aldri noe....

Gerhard 

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Vakttelefon ? ringer  vakten noen når den  ankommer ?

Var også snakk om innstempling og utstempling i havnen våres, men det ble høylytt nedstemt...

Overvåking av "ansatte" er det vel også en del retningslinjer som gjelder... men åpenbart noe vi må gjøre..

Det bare registreres at det er scannet og når. 

Ingen klagde noe hos oss og det er da en helt vanlig ting å gjøre, å registrere at et arbeid er utført. 

Alle vektere gjør det.....

Igrunn veldig overrasket over at forsikringsselskapene ikke krever en slags dokumentasjon på at havna er bevoktet. Eg har en god del i rabatt pga det.