jma Startet 26.August.2017 Link til dette innlegget Startet 26.August.2017 I går glassblåste jeg hele skroget utvendig på vår gamle alubåt. Og nå må det behanles kjapt... Men jeg blir ikke klok på hvilke produkter jeg skal bruke. Er det noen her som kan gi meg en eksakt oppskrift med utvalgte produkter som er enkelt å få tak i i Oslo-området? Båten er altså glasdblåst, og jeg må kjøpe alt fra grunning til top-strøk (farge). Skal ikke bunnstoffes.. Jo, og hvor mye ca trenger jeg til skroget på en 15 foter? Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Ugh... liten respons her. Antar alubåter ikke er så vanlig å male kanskje...? Men ihvertfall.... jeg ble anbefalt av butikk å bruke Epifanes Multi Marine primer (1-komp). Skal visstnok hefte meget godt til alle materialer, inkl aluminium (og i tillegg er båten glassblåst, og dermed en fin "ru" overflate som gir ekstra heft). Så da kjøpte jeg det, og har sprøytet hele skroget med denne. Hadde ikke bestemt meg for farge, så avventet kjøp av dette. Selger var dog noe usikker selv... og da ble jeg naturlig nok enda mer usikker. Primeren tåler både alkydlakk (type emaljelakk), og 2-komponent polyurethan. Alubåten i seg selv er jo vanntett, så jeg er kun ute etter en farge/maling/lakk som sitter fast og ikke flasser. Vi snakker om en 15" båt som mesteparten av tiden vil ligge på henger, og tidsvis på vann noen uker i slengen på den beste tiden av sommeren. Vil alkydlakk holde til mitt bruk?? Noen med erfaring?? Utifra hva jeg kan lese meg til, så er alkydlakk det samme som emaljelakk aka Bengalakk, Jotun Easygloss m. flere. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Har ikke peiling på det du spør om, men lurer på om primer har en viss åpentid før du bør foreta overmaling. For de som ikke vil male aluminium, men ha en annen farge, folie sitter som bare det på alu, men er selvsagt litt sårbar mht. mekanisk slitasje. Er selvsagt heller ikke bare enkel å påføre uten trening. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jma Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Nå funker folie veldig dårlig på aluminium som er glassblåst... Men jeg har kjøpt en type lakk som jeg skal prøve siden ingen vet - følger magefølelsen. Så får vi se hvordan det går. Redigert 30.August.2017 av jma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 broren min malte flaggstanga (aluminium) her for etpar år siden. Den var tidligere malt med shipolin, som var bra flasset etter mange år. Han fikk tips fra fargehandelen om å grunne med Jotun antipest 2K , for så å legge på et toppstrøk med quick/bengalac.. Ser ut til å sitte som det skal sålangt iallefall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Ville pulverlakkert den jeg, men om du er på budsjett så er jo det en god del dyrere enn å lakke selv Redigert 30.August.2017 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Shore Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 jma skrev for 4 timer siden: Nå funker folie veldig dårlig på aluminium som er glassblåst... Folie på aluminium var et generelt tips. Nå vet ikke jeg hvordan overflaten på glassblåst aluminium ser ut, men antar at det er avhengig av hvor kraftig den er blåst. Er den kraftig nuppet, gir det nok dårlig feste. En lakkert overflate som er rubbet opp med fin smergel gir bedre feste for folie enn en glatt lakkert flate, men har aldri prøvet noe som er glassblåst. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jma Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Da ble det alkydmaling! Etter litt over et døgn herding, så kjennes den veldig hard ut, og sitter ekstremt godt (antar at glassblåsingen har sin andel der pga god vedheft). Så snart det blir tørt i været, så skal den finslippes og sprøytes en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Ikke bruk alkydmaling under vannlinje. Dette vil mest sannsynlig gå i oppløsning hvis båten ligger en del på vannet. Jeg ville primet med en epoxy eks. Antipest og så lakket med en tokomp- maling/lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Aluminium må syregrunnes før maling. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.